آيات قرآن كريم در شأن امام حسين (علیه السلام) |
1. لؤلؤ و مرجان
“ يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان” ( الرحمن 22) و خارج كرد از آن دو دريا ، لؤ لؤ و مرجان را . از امام صادق (علیه السلام) روايت است كه منظور از” لؤلؤ و مرجان “ امام حسن و امام حسين عليهماالسلام است . ( تفسير البرهان ، ج 4 ، ص 265، حديث 3) 2. عروه الوثقي “ … فقد استمسك بالعروه الوثقي لاانفصام لها …” ( بقره 256) به رشته محكم و استواري چنگ زده و هرگز گسسته نخواهد شد . امام باقر (علیه السلام) از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل مي كند كه آن حضرت فرمود: هر گاه مي خواهيد به رشته محكمي چنگ بزنيد ، پس علي و حسن و حسين را به ولايت بگيريد . ( کامل الزيارات ، ابن قوليه ، ص 51، حديث 6) 3. پيروزي بزرگ “ يا ليتني كنت معهم فافوز فوزاً عظيما ً” (نساء73) مي گويند: اي كاش ما هم با آنها بوديم و به رستگاري بزرگي مي رسيديم . 4. خويشاوندان پيامبر “ واعبدوا الله و لا تشركوا به شيئآً و بالوالدين احساناً و بذي القربي … “ (نساء 36) 5. نفس مطمئنه “ يا ايتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربك راضية مرضية “ (فجر،27 و28) تو اي روح آرام يافته به سوي پروردگارت باز گرد ، در حالي كه هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است . امام صادق (علیه السلام) فرمود: سوره فجر را در نمازهاي واجب و مستحب خود بخوانيد ، كه آن سوره امام حسين (علیه السلام) است . “ ابو اسامه كه در مجلس حاضربود پرسيد: چگونه اين سوره به حسين بن علي اختصاص دارد ؟ فرمود : آيا آن سخن را نشنيده اي كه خدا فرمود يا ايتها النفس المطمئنه منظور خداوند از نفس مطمئنه حسين بن علي است كه داراي روح آرام يافته اي است و هم خدا از او راضي است و هم او از خدا راضي است . (بحارالانوار، علامه مجلسي ،ج44،ص218) 6. بشارت حسيني “ قلنا يا نار كوني برداً و سلاماً علي ابراهيم “ (انبياء ، 69) ما خطاب كرديم: اي آتش ! براي ابراهيم سرد و سالم باش . امام صادق (علیه السلام) از امام حسين (علیه السلام) روايت مي كند كه آن حضرت در كربلا ، قبل از كشته شدن فرمود : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت : پسرم ! تو روزي به عراق مي روي و به شهادت مي رسي و جماعتي با تو به شهادت مي رسند و سپس آن حضرت آيه مباركه فوق را تلاوت كرد ، و فرمود: جنگ براي تو و اصحابت سرد و سالم مي شود . پس بشارت داد بر آنان كه به خدا قسم ! اگر ما را به قتل برسانند ، ما وارد بر پيامبرمان مي شويم … (بحارالانوار ، ج45 ، ص80 ، حديث 6) 7. بشارت و يبشر المؤمنين الذين يعملون الصالحات ان لهم اجراً حسناً . (کهف 2) و اهل ايمان را كه عمل آنها نيكوست ، به اجر بسيار نكو بشارت دهد. روايت شده است از ابن عباس كه گفت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بشارت داد علي و جعفر و عقيل و حمزه و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را به بهشت ؛ چون آنها مصداق الذين يعلمون الصالحات بودند . (بحارالانوار ، ج41 ، ص17، حديث 10) 8 . ماه و خورشيد والقمر اذا تلاها و النهار اذا جلاها (شمس 2و3) قسم به ماه كه پيرو آفتاب تابان است و قسم به روز ، هنگامي كه جهاني را روشن مي كند . امام صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از آيه شريفه فوق امام حسن و امام حسين عليهما السلام است و منظور از والنهار اذا جلاها قيام امام زمان (عج) … ( بحار الانوار ، ج24 ، ص73 ، حديث6) 9. تخت هاي عزت ان الابرار لفي نعيم علي الارائك ينظرون (مطففين ، 22و23) به درستي كه نيكو كاران در بهشت متنعم هستند ، بر تخت هاي عزت تكيه زنند و نعمت هاي خدا را مي نگرند . از ابن عباس روايت شده است كه اين آيه در حق علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام نازل شده است . (مناقب ، ج4 ، ص2) 10. به چه گناهي كشتيد ؟ و اذا الموؤدة سئلت باي ذنب قتلت . (تکوير 8 و 9 ) و هنگامي كه از دختر زنده به گور شده باز پرسند به كدامين گناه كشته شده است ؟ 11. صور الهي يوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة(نازعات،6و7) روزي كه لرزنده بلرزد و پي آن لرزه ديگري افتد . از امام صادق (علیه السلام) روايت است كه منظور از الراجفه حسين بن علي (علیه السلام) است . (تدويل الايات ، ج2، ص762، حديث 1) 12. مثل اصحاب کهف ام حسبت ان اصحاب الكهف و الرقيم كانوا من آياتنا عجباً . (الکهف ، 9) آيا گمان كردي ، اصحاب كهف و رقيم از آيات عجيب ما بودند ؟ منهال مي گويد : به خدا در دمشق بودم كه ديدم ، سر بريده حسين بالاي نيزه آيه فوق را تلاوت نمود و فرمود : شگفت تر از مثل اصحاب كهف ، حكايت كشته شدن و حمل (و بر نيزه شدن ) سر من است . (تأويل الايات) 13. مغربين رب المشرقين و رب المغربين (الرحمن ، 17) آن خدايي كه آفريننده دو مشرق و مغرب است . در روايتي كه از امام صادق (علیه السلام) در مورد آيه فوق پرسيدند ، ايشان فرمود : منظور از مشرقين رسول خدا و امير المومنين عليهماالسلام است و منظور از مغربين امام حسن و امام حسين عليهماالسلام است . ( بحارالانوار ، ج24، ص69، حديث 2) 14. آيه طهارت انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً (احزاب ، 33) خداوند چنين مي خواهد كه رجس و هر آلايش را از شما خانواده نبوت ببرد و شما را از هر عيب پاك و منزه مي داند . روايات بي شماري در تفسير اين آيه شريفه از معصومين عليهم السلام وارد شده است كه فرموده اند ، منظور از اهل بيت خمسه طيبه هستند . (امالي، شيخ صدوق ، ص473) 15. پشتوانه امامت و جعلها كلمة باقية في عقبه لعلهم يرجعون (زخرف 28) و اين خدا پرستي را در همه ذريه خود (محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ) تا قيامت باقي قرار داد تا فرزندانش به خداي يكتا رجوع كنند . از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است كه فرمود : خداوند امامت را در پشت حسين (علیه السلام) قرار داد و نه امام ديگر از صلب اويند . ( تفسير نوالثقلين ، ج4 ، ص 297 ، حديث 26 ) 16. مزدي نمي خواهم قل لا اسئلكم عليه اجراً الا المودة في القربي … ( شوري، 23 ) بگو مزدي براي رسالت نمي خواهم مگر دوستي و محبت با خويشاوندانم . از رسول خدا سؤال كردند منظور از قربي در آيه فوق چه كساني هستند ؟ حضرت فرمود : علي و فاطمه ، حسن و حسين عليهم السلام . ( شواهد التنزيل ، ج 2 ، ص 194 ) 17. در راه حج فخرج منها خائفاً يترقب … ( قصص ، 21 ) پس (موسي ) هراسان از شهر خارج شد در حالي كه چشم به راه بود . وقتي امام حسين (علیه السلام) از مدينه به طرف مكه راهي شد ، آيه فوق را قرائت مي كرد . ( ارشاد ، ج 2 ، ص 35 ) 18. قاري قرآن و سيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون . ( شعرا، 227 ) و آنانكه ظلم و ستم كردند ، به زودي خواهند دانست كه به چه كيفر و دوزخ انتقامي بازگشت مي كنند . 19. اهل سجود و تقلبك في الساجدين … ( شعرا ، 219 ) از ابي الجارود نقل شده است كه امام باقر (علیه السلام) فرمود : منظور از آيه فوق ، علي ، فاطمه ، حسن ، حسين و اهل بيت آنهاست . ( تأويل الايات ، ج 1 ، ص 396 ، حديث 23 ) 20. دور از شهر و ديار الذين اخرجوا من ديارهم بغير حق الا ان يقولوا ربنا الله … ( الحج ، 40 ) همان ها كه از خانه و شهر خود ، به ناحق رانده شدند ، جز اين كه مي گفتند : پروردگار ما خداي يكتاست . 21. پيروي از حسين – اطاعت از خدا و من يطع الله و رسوله و يخش الله و يتقه فاولئك هم الفائزون . ( النور ، 52 ) و هر كس خدا و پيامبرش را اطاعت كند و از خدا بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهيزد ، چنين كساني همان پيروزمندان واقعي هستند . رسول خدا ضمن حديثي مي فرمايد : سعادتمند ، آنانند كه از دوستان و پيروان حسين (علیه السلام) هستند ، به خدا سوگند ايشان در روز قيامت پيروز و نيكبخت هستند . ( همان ، ص 225 ) 22. من بيمار حسينم فنظر نظرة في النجوم فقال اني سقيم ( الصافات ، 88 و 89 ) 23. حسين (علیه السلام) و زكريا لم نجعل له من قبل سميا ً . ( مريم ، 7 ) و پيش از اين هم نامي براي او قرار نداديم . امام صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از آيه فوق حسين بن علي و يحيي بن زكريا است كه از قبل ، هم نامي نداشت و آسمان فقط بر آن دو ، چهل روز گريه كرد . 24. كلمه طيبه الم تر كيف ضرب الله مثلاً كلمة طيبة كشجرة طيبه اصلها ثابت و فرعها في السماء . ( ابراهيم ، 24 ) آيا نديدي چگونه خداوند كلمه طيبه را به درخت پاكيزه اي تشبيه كرد كه ريشه آن ( در زمين ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ امام صادق (علیه السلام) در مورد آيه فوق فرمود : ريشه اين درخت ، رسول خدا و شاخه آن امير المومنين (علیه السلام) است و امام حسن و حسين عليهما السلام ميوه آن به شمار مي آيند كه نه تن از فرزندان او نيز شاخه هاي كوچك تر آنند و شيعيان نيز به منزله برگ آن هستند . ( کمال الدين ، ص 345 ) 25. قرباني بزرگ و فديناه بذبح عظيم . (صافات ، 107 ) و او را در ازاي قرباني بزرگي باز رهانيديم . از امام رضا (علیه السلام) روايت شده است كه فرمود : منظور از ذبح عظيم در آيه فوق امام حسين (علیه السلام) است . ( عيون اخبار الرضا ( ع ) ، ج 1 ، ص 209 ) 26. سؤال بي جا لايسئل عما يفعل و هم يسئلون . ( انبياء ، 23 ) و او بر هر چه كه مي كند سؤال نشود ، ولي خلق از كردارشان باز خواست مي شود . 27. تفسيري از امام زمان (عج) كهيعص ( مريم ، 1 ) سعد بن عبدالله قمي از امام عصر (عج) در مورد آيه فوق سؤال نمود ،امام (علیه السلام) فرمود : اين حروف از خبرهاي غيبي خداوند است كه به بنده اش زكريا داد . پس “كاف” يعني كربلا و “ها” يعنی هلاكت عترت و “يا” يعني يزيد كه قاتل آن حضرت بود و “عين” يعني عطش و تشنگي كه بر آن حضرت مستولي مي شود و صاد يعني ” صبر” آن حضرت بر كربلا . 28. رجعت ثم رددنا لكم الكره عليهم و امددناكم … ( اسراء ، 6 ) بار ديگرشما را برآنها غلبه داديم … امام صادق (علیه السلام) فرمود : اولين كسي كه در رجعت برگردانده مي شود ، امام حسين (علیه السلام) است … ( الحسين في القرآن ، ص 96 ، به نقل از بحارالانوار ) 29. ذي القربي ان الله يامر بالعدل و الاحسان و ايتاء ذي القربي … ( النحل ، 90 ) همانا خدا خلق را فرمان به عدل و احسان مي دهد و به بذل و عطاء خويشاوندان امر مي كند … 30. اهل ذكر فسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون . ( النحل ، 43 ) پس سؤال كنيد ازاهل ذكر (علماء و دانشمندان ) اگرنمي دانيد . از ابن عباس روايت شده است كه : منظور از اهل ذكر در آيه فوق محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) علي و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام هستند . ( نهج الحق ، ص 210 ) 31. به خاطر طايفه ات و لولا رهطك لرجمناك و ما انت علينا بعزيز . ( هود ، 91 ) و اگر ملاحظه طايفه تو نبود سنگسارت مي كرديم كه تو را نزد ما عزت و احترامي نيست . در روايتي آمده است كه منظور از ” رهطك ” علي بن ابي طالب و حمزه و جعفر و امام حسن و امام حسين عليهم السلام هستند . ( تفسير القمي ، ج 2 ، ص 126 ) 32. دو ميوه بهشتي والتين والزيتون و طورسينين ( تين ، 1 و 2 ) قسم به تين و زيتون و قسم به طور سينا . امام صادق (علیه السلام) فرمود : منظور از تين امام حسن است و منظور از زيتون امام حسين (علیه السلام) است . ( تأويل الايات ، ج 2 ، ص 813 ، حديث 1 ) 33.جوانمردان انهم فتيه آمنوا بربهم و زدناهم هدي . ( کهف ، 13 ) آنها جواناني بودند كه به پروردگارشان ايمان آورده بودند و بر هدايتشان افزوديم . 34.سستي در پيمان و لقد عهدنا الي آدم من قبل فنسي و لم نجد له عزماً . ( طه ، 115 ) و به يقين پيش از اين با آدم پيمان بستيم ، پس فراموش كرد و او را استوار نيافتيم . 35.تعليم به حضرت آدم (علیه السلام) و علم آدم الاسماء كلها ثم عرضهم علي الملائكه . ( بقره ، 31 ) و خداوند همه نام ها را به آدم آموخت ، سپس آنها را بر فرشتگان عرض نمود . 36.آخرين راه و ما ظلمونا و لكن كانوا انفسهم يظلمون . ( بقره ، 57 ) به ما ظلم نمي كنند ، بلكه به نفس خود ستم مي كردند . از سكينه دختر امام حسين (علیه السلام) نقل شده است كه زينب (س) به امام حسين (علیه السلام) فرمود : برادر ! ما را به حرم جدمان رسول خدا برگردان ، حضرت فرمود : خواهرم ! براي ما راه ديگري نيست . آنگاه امام گريست و آيه فوق را قرائت نمود . ( موسوعه کلمات الحسين ، ص 400 ، حديث 187 ) 37.خدا را شاهد مي گيرم قال اني اشهد الله و اشهدوااني بريء مما تشركون . ( هود ، 54 ) گفت : من خدا را گواه مي گيرم ، و شاهد باشيد كه من از آنچه جز او شريك وي مي گيريد بيزارم . 38.مقابل اهل حرم ولا تقتلوا النفس التي حرم الله الا بالحق … ( اسراء ، 33 ) و كسي را كه خداوند خونش را حرام شمرده نكشيد ، جز به حق . امام صادق (علیه السلام) فرمود : با وجودي كه خدا كشتن به غير حق را حرام نموده بود ، امام حسين (علیه السلام) را در ميان خانواده اش به قتل رساندند . ( بحارالانوار ، ج 44 ، ص 218 ) 39.دو لب مبارك الم نجعل له عينين و لسانا و شفتين . ( بلد ، 8 و9 ) آيا ما به او دو چشم عطا نكرديم و زبان و دو لب به او نداديم . از امام باقر (علیه السلام) روايت شده است كه فرمود : منظور ازعينين رسول خدا است و منظور از لساناً امير المومنين (علیه السلام) است و منظور از شفتين امام حسن و امام حسين عليهماالسلام است . ( الحسين في القرآن ، سيد محمد الواحدي ، چاپ اول ، ص 215 ) |