مراد شیرانی معروف به م.ش

صبح امروز دادگاه متهمان پرونده فساد میلیاردی نفتی در دادگاه انقلاب بر گزار شد (خبر آن را از اینجا بخوانید)

در این دادگاه طی کیفر خواستی از فردی به نام م.ش به عنوان متهم ردیف دوم نام برده می شود. که توسط دادستان تقاضای اتهام فساد فی الارض برای برای وی می شود اما م.ش کیست؟

م.ش احتمالا مراد شیرانی است که مشاور مدیر عامل وقت تاسیسات دریایی بوده و از وی نیز به عنوان یک دلال نفتی یاد میکنند. شخصی که گویا با مسعود میر کاظمی در دوران وزارت وی در وزارت نفت نیز مراودات خوبی داشته است. در حالی که جزئیات منتشر شده از جریان گم شدن دکل نفتی باعث شد که موضع گیری های متفاوتی پیرامون این قضیه شکل بگیرد، جوابیه ای که یکی از متهمان اصلی این جریان به «تابناک» داده است، ابعاد دیگری از این موضوع را روشن کرده است. ابعادی که اگرچه در پس ابهام کامل قرار دارد اما میتواند سرنخی باشد از یک فساد ۵۰۰ میلیون یورویی. اخیرا جزئیاتی از ماجرای دکل گم شده نفتی ایران از سوی «تابناک» منتشر شد که بازخوردهای متفاوتی در پی داشت. از جمله آنکه رضا مصطفوی طباطبایی که به عنوان یکی از متهمین اصلی این جریان و به عنوان دلال رسمی این دکل معرفی شده است با ارسال جوابیه ای به سایت «تابناک» برخی از ابعاد جدید در این موضوع را مطرح کرد.

 در بخشی از جوابیه مصطفوی طباطبایی آمده است: صد و نیت خاص که جهت مبرا نمودن مجریان اصلی این موضوع و دهها مورد دیگر در شرکت تآسیسات دریایی در ۱۰ سال گذشته وجود دارد. اکنون با تمام تلاش خود سعی در دستچین کردن اخبار در جهت منافع عده ای خاص نموده و با نشر اخبار کذب سعی در مبرٌا نمودن خود مینمایند. بدیهی است سرنخ تمامی این موضوعات که حجم مالی آن بیشتر از ۵۰۰ میلیون یورو خواهد بود از مسیر مشاور مدیر عامل تآسیسات دریایی آقای مراد. ش گذشته است. فردی که مصطفوی طباطبایی از وی با نام مراد .ش نا میبرد در واقع مراد شیرانی است که مشاور مدیر عامل وقت تاسیسات دریایی بوده و از وی نیز به عنوان یک دلال نفتی یاد میکنند. شخصی که گویا با مسعود میر کاظمی در دوران وزارت وی در وزارت نفت نیز مراودات خوبی داشته است. گفته میشود که این دلال به واسطه زد و بند با برخی از مدیران گذشته حوزه نفت و در قامت پست مشاوره با اختیارات بالا توانسته بود تجهزات سنگین نفتی و حفاری را به صنعت این کشور تحمیل کند و از کنار آن پورسانت های خارج از تصور را از آن خود کند. اما مهم تر از آن موضوع ۵۰۰ میلیون یورویی است که مصطفوی طباطبایی در جوابیه خود صراحتا به آن اشاره کرده است. این که آیا جریان دکل نفتی تنها به یک دکل ۸۷ میلیون دلاری ختم میشود یا این جریان شامل ابعاد بزرگتر و مهم تری هم میشود؟ متاسفانه نه نمایندگان مجلس اطلاعی در این باره دارند و نه مسئولان وزارت نفت پاسخگویی در قبال این قضیه داشته اند.

آنچه مسلم است این که دلالان نفتی طی دوران تحریم قدرت مانور بسیار زیادی داشته اند و مراودات نزدیک آنها با مسئولان وقت در راستای دور زدن تحریم ها منجر به آن میشده که ارز کشور به سادگی در اختیار این دلالان قرار گرفته و برای خرید تجهیزات مختلف از آن استفاده شود. به احتمال بسیار زیاد مقصود رضا مصطفوی طباطبایی از بیان رقم ۵۰۰ میلیون یورو، مجموع ارزهایی که در اختیار وی و مراد شیرانی قرار گرفته تا از آن برای خرید تجهیزات نفت و گاز برای شرکت تاسیسات دریایی استفاده شود. از جمله این دکل گم شده که احتمالا تنها یکی از موارد خرید این دلالان نفتی بوده است. اما در حالی مصطفوی طباطبایی از رقم ۵۰۰ میلیون یورو سخن میگوید که هیچ کدام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون انرژی و برخی دیگر از کمیسیون های مرتبط در خصوص جزئیات این موضوع اطلاعاتی در دست ندارند. تماس های مکرر تابناک با اعضای این کمیسیون برای دریافت حداقل جزئیات از این امر تنها نتیجه ای که در پی داشت این بود که نمایندگان بعد از رسانه ها از جزئیات مطلع شده و با توجه به تعطیلی مجلس هیچ اطلاعاتی از این امر جز آنچه در رسانه ها منتشر شده ندارند. تماس های رسمی با وزارت نفت و از جمله معاونت حقوقی وزیر نیز بی پاسخ مانده و سیاست وزارت نفت با توجه به گفته مقامات آگاه این وزارت خانه اختیار کردن سکوت است. حال سوال اساسی که باقی مانده این است که آیا موضوع دکل گم شده به یک فساد عظیم ۵۰۰ میلیون یورویی ختم خواهد شد؟ امید بر آن است که طی روزهای آینده و با ورود مستقیم مجلس و قوه قضائیه به موضوع پاسخ این سوال به شکل دقیق روشن شود.

منبع: فارس

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…