فوائد خمیازه کشیدن

در این مطلب به مواردی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد چرا خمیازه کشیدن برای مغز و سلامت شما مفید است!

خمیازه کشیدن یکی از علائم شایع خستگی و بی‌حالی و احساس ملالت بوده و در بسیاری از نشست‌های اجتماعی بر خلاف ماهیت مسری‌اش، حرکتی ناخوشایند محسوب می‌شود. در زیر به چهار دلیل اصلی مبتنی بر تحقیقات انجام شده در این باره می‌پردازیم که نشان می‌دهد چرا خمیازه کشیدن برای مغز و سلامت شما مفید است!

می تواند نشانه‌ای از عشق باشد 
محققان آمریکایی در سال ۲۰۱۱ بر روی ۲۳ شامپانزه تحقیقاتی انجام داده و به آنها ویدئویی از افرادی نشان دادند که با خمیازه آشنایی داشتند و نیز افرادی که با این مسئله آشنایی نداشتند. تحقیقات نشان داد که وقتی شامپانزه‌ها افرادی را می‌دیدند که با خمیازه آشنایی داشتند در مقایسه با افراد غریبه، بیشتر خمیازه کشیدند. این مسئله نشان می‌دهد که خمیازه‌ی مسری، معیاری برای همدردی هم محسوب می‌شود.

باعث افزایش جریان خون و آرام کردن مغز می‌شود
محققان دریافتند که خمیازه می‌تواند مغز را تسکین دهد تا بتواند کارایی و برانگیختگی بهتری داشته باشد. خمیازه کشیدن در قالب نوعی محرک سیستم عصبی عمل کرده و محققان معتقدند به خاطر قابلیت آن در افزایش جریان خون به مغز، تأثیرات مشابهی مانند کافئین دارد.

مشکلات گوش را کاهش می‌دهد
درد گوش و مشکلات مربوط به گوش و شنوایی که به خاطر تغییر در ارتفاع هواپیما و حتی آسانسور رخ می‌دهد می‌تواند با خمیازه از بین برود. در واقع محققان می‌گویند خمیازه کشیدن نوعی واکنش دفاعی گوش حین تغییر سریع ارتفاع و یا سایر شرایط است.

جریان اکسیژن در مغز را افزایش می‌دهد
خمیازه باعث وارد شدن اکسیژن بیشتر به بدن می‌شود. هر وقت که خمیازه می‌کشید، اکسیژن بیشتری وارد ریه‌های شما شده که باعث می‌شود دی اکسید کربن انباشته شده یا چیزی که به آن به عنوان هوای نامطبوع در ریه گفته می‌شود از آن خارج شود.
منبع: prevention

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

نفسیه روشن و حیوانات مورد علاقه‌اش

حیوانات مورد علاقه‌ نفیسه روشن شاید برای خیلی ها ترسناک باشد. مثلا عکس گرفتن با یک مار دور…