5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy

سرانجام پس از ماهه ها شایعه و اخبار متعدد ، سامسونگ دیشب در کنفرانس Unpacked 2015 ، نسل جدید فبلت های گلکسی نوت خود را رونمایی کرد.گلکسی نوت ۵ از نظر طراحی نسبت نسل قبلی خود یعنی گلکسی نوت ۴ دستخوش تغییرات بسیاری شده و سامسونگ زبان طراحی جدید خود را که برای اولین بار در گلکسی اس ۶ شاهد آن بودیم ، در این محصول به کار برده است.از نظر سخت افزاری نیز این گوشی قدرتمند تر از نسل قبلی خود می باشد.در این مطلب می خواهیم گلکسی نوت ۵ را با گلکسی نوت ۴ مقایسه کنیم تا ببینم چه چیزهایی در این گوشیجدید تغییر کرده است.

گوشی گلکسی نوت ۴ (Galaxy Note 4) سامسونگ تا حدود ۶ ماه توانست عنوان بهترین اسمارت فون جهان را از آن خود کند، درست پیش از آنکه دو گوشی دیگر این شرکت با نام های گلکسی اس ۶ اج و گلکسی اس ۶ به بازار بیایند. گلکسی نوت ۴ هنوز هم از بهترین فبلت های بازار به شمار می آید و البته جانشین بعدی آن هم مثل خودش می تواند قدرتمند باشد. جانشین بعدی همان  Galaxy Note 5 است که شب گذشته شرکت سامسونگ رسما از آن رونمایی بعمل آورد، رونمایی که علت جلو انداختن موعد آن می تواند استراتژی سامسونگ برای پیشی گرفتن از آیفون جدید اپل باشد که قرار است در ماه سپتامبر رونمایی شود. در ادامه ویژگی های این دو اسمارت فون را مورد مقایسه قرار می دهیم تا شما عزیزان بتوانید دیدی واضح از عملکرد هر دو داشته باشید و قضاوت درستی را در مورد آنها انجام دهید.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی نوت ۴  اسمارت فونی نسبتا بزرگ بوده که به لحاظ طراحی ردپای گلکسی اس ۵ را دنبال کرده است. سامسونگ برای ساخت آن از ترکیبی از پلاستیک (طرح چرم) و فلز استفاده نموده و همچنین نوار فلزی که دورتا دور گوشی کشیده شده است باعث شده ظاهر گوشی ارزشمندتر به نظر برسد. این اسمارت فون ضدآب و گرد و غبار نیست و در رنگ های سفید یخی، مشکی ذغالی، طلای برنز، و صورتی روشن موجود می باشد. گلکسی نوت ۴ با وجود اینکه نوعی فبلت به حساب می آید، همچنان به دلیل قرارگیری مناسب نمایشگر درون قاب دستگاه از همه زوایا راحت در دست گرفته می شود. پلاستیک طرح چرمی که روی این گوشی است به همراه لبه های فلزی آن نیز باعث می شود تا از دست افراد لیز نخورد و حس آرامش را به کاربران انتقال دهد. خیلی خوب است که گلکسی نوت ۵ نیز از سیستم پنل گذاری نوت ۴ پیروی می کند، بدین معنا که نحوه قرار گرفتن نمایشگر روی گوشی مانند نوت ۴ می باشد.

امسال گلکسی نوت ۵ چند قدم از گلکسی نوت ۴ جلوتر گذاشته و حس عیان بودن را بیشتر به کاربر القا می کند چرا که بدنه این گوشی همچون گلکسی اس ۶ از شیشه و فلز ساخته شده.البته استفاده از شیشه و فلز در این گوشی می تواند ریسک لیز خوردن در دستان یا عرق کردن دست کاربران را به همراه داشته باشد اما سامسونگ برای پیشگیری از این موارد، راهکارهایی نیز ارائه خواهد داد. تا اکنون، سری گلکسی نوت های سامسونگ در مقوله حافظه قابل ارتقا و باتری قابل جایگزینی در رقابت با آیفون ها و نکسوس ها پیروز بودند اما به نظر می رسد این اتفاق برای گلکسی نوت ۵ رخ ندهد. تا پیش از رونمایی گفته می شد اگر نوت ۵ از داشتن این دو ویژگی محروم باشد خیلی ها را دلسرد خواهد کرد، بخاطر اینکه عده ای زیادی تنها فبلت ها را به این دلیل می خرند که بتوانند ویدیو و فیلم ببینند که این امر نیز مستلزم وجود باتری خوب و گنجایش بالای حافظه است.

 

5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy
نمایشگر

نوت ۴ از نمایشگر کواد اچ دی ۵.۷ اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰  و تراکم پیکسل ۵۱۵  پیکسل در هر اینچ بهره می برد. تکنولوژی به کار رفته در نوت ۴ تکنولوژی سوپر آمولد بوده و از پوشش گوریلا گلاس ۴ استفاده می کند که در مقابل خط و خش مقاوت بیشتری دارد. در ضمن، یکی از مزیت های نمایشگر گلکسی نوت ۴ قابلیت استفاده از آن با دستکش است. نمایشگر نوت ۴ تصاویر را بسیار با دقت و جزئیات نشان می دهد و به شدت واکنش پذیر است. در حقیقت هر جا سخن از نمایشگر خوب برای اسمارت فون باشد نام سری گوشی های گلکسی سامسونگ می درخشد و کمتر پیدا می شود شرکت سازنده اسمارت فونی که بتوان یارای رقابت در این حوزه را داشته باشد. این بار نیز سامسونگ برای نمایشگر نوت ۵ سنگ تمام گذاشت. نمایشگر این اسمارت فون به طور دقیق ۵.۶۶ اینچی است و صفحه تاچ شیشه خازنی آن، سوپر آمولد می باشد، بقیه ویژگی های مانند رزولوشن، پوشش شیشه و غیره تقریبا مشابه با نوت ۴ می باشد.

5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy
نرم افزار و عملکرد

یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در گلکسی نوت ۵، بهینه سازی رابط کاربری و نرم‌افزارها است. در نوت ۵ شاهد ساده سازی رابط کاربری، استفاده نکردن از انیمیشن‌های سنگین، حذف نرم‌افزارهای کم کاربرد و بسیاری تغییر دیگر هستیم که همگی باعث شده‌اند نه تنها حرکت در رابط کاربری سریع‌تر شود بلکه تجربه‌ی کاربری در تاچ‌ویز نیز به مراتب بهتر از گلکسی نوت ۴ شود.

آنچه که گوشی گلکسی نوت ۴ را از بیشتر گوشی های دیگر متمایز می سازد، قلم استایلوس آن به نام S Pen است. قلم S Pen که در نوت ۳ نیز بود در نوت ۴ با کارایی بهتر و حساسیت بیشتر وجود دارد و می تواند به طرز موثرتری به ردیابی حرکات دست بپردازد. قلم استایلوس گلکسی نوت ۴ کپی و پیست میان اپلیکیشن‌ ها و گزینه ‌ای برای پین کردن سریع یادداشت‌های مختصر به صفحه‌ی خانگی را بسیار آسان تر از قبل کرده است. سامسونگ از این قلم هوشمند در گلکسی نوت ۵ خود نیز استفاده کرده اما به گفته این شرکت عملکرد قلم در نوت ۵ بسیار بهبود یافته و البته مکانیزم جدید جهش خودکار قلم نیز به آن اضافه شده است.

به لحاظ ویژگی های عملکردی نیز باید بگوییم که گلکسی نوت ۴ در دو مدل با پردازنده های متفاوت عرضه شده است.یک مدل از پردازنده چهار هسته ای با هسته های ۲.۷ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی Adreno 420 بهره می برد و مدل دیگر از دو پردازنده چهار هسته ای با هسته های ۱.۳ و ۱.۹ گیگاهرتزی و پردازنده گرافیکی ARM Mali-T760. رم به کار رفته در این گوشی نیز ۳ گیگابایت و حافظه داخلی آن ۳۲ گیگابایت بوده که البته با کارت میکرو اس دی تا ۱۲۸ گیگابایت قابل ارتقا است. در ضمن سیستم عامل گلکسی نوت ۴، کیت کت ۴.۴.۴ بود که البته به آبنبات چوبی ۵.۰.۱ ارتقا یافته است.

گلکسی نوت ۵ اما متاسفانه جای کارت میکرو اس دی ندارد ودر دو مدل با حافظه داخلی ۳۲، و ۶۴ گیگابایتی عرضه می گردد. سیستم عامل آن اندروید ورژن آبنبات چوبی ۵.۱.۱ با تراشه اکسینوس ۷۴۲۰ و سی پی یوی ۸ هسته ای می باشد. یکی از بخش هایی که در گلکسی نوت ۵ شاهد ارتقاء در آن هستیم همین پردازنده است که نسبت به نسل قبلی آن قدرتمند تر شذه است.

سامسونگ همچنین گلکسی نوت ۵ را به به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز کرده تا تا چندوظیفگی سریع‌تر و ساده‌تر از قبل انجام شود و امکانات قلم S-Pen نیز به شکل بهتری در اختیار کاربر قرار گیرند.

دوربین

گلکسی نوت ۴ از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی، تثبیت سازی نوری تصویر، اوتوفوکوس، فلش دوگانه ال ای دی، عکسبرداری دوگانه، ضبط همزمان ویدیو با کیفیت اچ دی و عکاسی، geo-tagging، فوکوس لمسی، شناسایی صورت و لبخند، پانوراما، HDR بهره می برد و دوربین جلوی این گوشی نیز رزولوشن ۳.۷ مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ را دارد. همچنین اینکه این اسمارت فون از قابلیت فیلم برداری ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم در ثانیه و همچنین فیلم برداری آهسته (Slow Motion) نیز برخوردار می باشد.

از طرفی دیگر دوربین گلکسی نوت ۵ را داریم که دوربین اصلی آن ۱۶ مگاپیکسل با رزولوشن ۵۳۱۲ در ۲۹۸۸ و دوربین فرعی آن ۵ مگاپیکسلی است. از دیگر ویژگی های دوربین این اسمارت فون در راه می توان به دوال شات (قابلیت عکاسی دو گانه)، ضبط همزمان ویدیو و عکس باکیفیت اچ دی، ژئو-تگینگ، فوکوس لمسی، شناسایی چهره/صورت، مد پانوراما و اچ دی آر اشاره نمود.

باتری

باتری قابل تعویض گلکسی نوت ۴، Li-Ion 3220 میلی آمپر در ساعت با مدت مکالمه تا ۲۰ ساعت (نسل سوم) و مدت پخش موسیقی تا ۸۲ ساعت می باشد. این درحالیست که باتری Li-Po نوت ۵ غیرقابل تعویض بوده و ۳۰۰۰ میلی آمپر در ساعت است.این باتری از لحاظ ظرفیت ۲۲۰ میلی‌ آمپر ساعت نسبت به نسل قبلی کمتر است اما سامسونگ ادعا می‌کند به دلیل استفاده از پردازنده‌ی بهینه‌تر با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری مشکلی از نظر عمر باتری نخواهید داشت. پشتیبانی از تکنولوژی های شارژ بیسیم و همچنین Quick Charge یا شارژ سریع نیز برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

5-samsung-galaxy
5-samsung-galaxy
ویژگی های دیگر

– گلکسی نوت ۴: حسگر اثر انگشت، جی پی یو آدرنو ۴۲۰، بلوتوث ۴.۱، مجهز به جی پی اس، فناوری ان اف سی، پورت اینفرارد، شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج، ژست، UV، ضربان قلب، SPO2.

– گلکسی نوت ۵: حسگر اثر انگشت، WLAN، بلوتوث ۴.۱، جی پی اس، ان اف سی، پورت اینفرارد، شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما، فشارسنج، ژست، UV، ضربان قلب، SPO2.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد که نمایشگر نوت ۵ مانند نوت ۴ است، باتری آن از نوت ۴ به لحاظ ظرفیت ضعیف تر بوده، ضمن اینکه غیر قابل تعویض می باشد. از ضعف های دیگر نوت ۵ در مقابل نوت ۴ می توان به عدم پشتیبانی از کارت میکرو اس دی اشاره کرد اما هنوز نمی توان در مورد پردازشگر و دوربین این دو مقایسه ای خاص را انجام داد چرا که باید نوت ۵ عرضه شود و سپس کارایی حقیقی آن را محک زد.

 

 

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…