در قرآن نام و یادی از امام حسین(علیه السلام) شده است؟

پاسخ :

در بسیاری از كتب تفسیر و حدیث و تاریخ، امام حسین(علیه السلام) از جمله مصادیق بارز آیه تطهیر،[1] مباهله،[2] مودت[3]، اطعام[4]و كلمات[5] و آیات پایانی سوره فجر دانسته شده، و روایات معتبری در این باره نقل كرده‎اند. درباره آیات پایانی سوره فجر روایاتی نقل شده است كه اثبات كننده این معناست كه این آیات درباره حضرت سیدالشهداء امام حسین(علیه السلام) است در تفسیر «البرهان» چنین آمده است:

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «سوره فجر را در نمازهای واجب و نیز نماز مستحب خود بخوانید؛ چرا كه این سوره، سوره حسین بن علی است.»

پس از این كلام امام صادق و تحریض و تشویق مخاطبین به خواندن سوره فجر در نمازهایشان با این كلام زیبا و دلنشین و همراه با دعای «وارغبوا فیها رحمكم الله»؛ از سرشوق و رغبت به این امر اقدام نمایید. خداوند شما را مورد رحمت و لطف قرار دهد، یكی از اشخاص حاضر در مجلس سؤالی می‎نماید ـ كه چه بسا سؤال بسیاری از ماها نیز باشد؛ سؤال می‎كند:

امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه می‌فرماید: این آیه درباره حسین بن علی ـ علیهما السّلام ـ است؛ چرا كه آن بزرگوار صاحب نفس مطمئنه بود و از خدا راضی بود و خدا نیز از او راضی بود، و یاران آن بزرگوار از خاندان محمد(صلی الله علیه وآله) از خداوند راضی بودند و خداوند نیز از آن‌ها راضی بود، و این سوره فقط درباره حسین بن علی و شیعیان او و شیعیان آل محمد(صلی الله علیه وآله) می‌باشد

چگونه این سوره، سوره اختصاصی حسین بن علی شد؟

امام صادق(علیه السلام) فرمود: شما مگر این بخش از آیه و كلام خداوند را نشنیده‎اید كه می‌فرماید: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی»انما یعنی الحسین بن علی ـ علیهما السّلام ـ فهو ذو النفس المطمئنه الراضیه المرضیه و اصحابه من آل محمد ـ صلوات الله علیهم ـ الرضوان عن الله یوم القیامه و هو راض عنهم، و هذه السوره فی الحسین بن علی و شیعته و شیعه آل محمد خاصه، امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه می‌فرماید: این آیه درباره حسین بن علی ـ علیهماالسّلام ـ است؛ چرا كه آن بزرگوار صاحب نفس مطمئنه بود و از خدا راضی بود و خدا نیز از او راضی بود، و یاران آن بزرگوار از خاندان محمد(صلی الله علیه و آله) از خداوند راضی بودند و خداوند نیز از آن‌ها راضی بود، و این سوره فقط درباره حسین بن علی و شیعیان او و شیعیان آل محمد(صلی الله علیه وآله) می‌باشد.

و در پایان روایت، امام صادق(علیه السلام) می‎فرمایند: من ادمن قراءه الفجر كان مع الحسین فی درجته فی الجنه، ان الله عزیز حكیم، هر كس در خواندن سوره فجر مداومت داشته باشد، با امام حسین در درجه‎اش در بهشت خواهد بود، به درستی كه خداوند بر هر چیز توانا و به هر امری دانا است.[6]

در روایت دیگری كه از ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربك راضیه مرضیه» الآیه یعنی الحسین ابن علی ـ علیهما السّلام ـ[7] مراد از «نفس المطمئنه» كه از خداوند راضی و خداوند نیز از او راضی است، حسین بن علی(علیه السلام) است در این آیات، كلمه «نفس المطمئنه» نقش كلیدی و محوری دارد به طوری كه فهم معنای آیه تا حدود زیادی به روشن شدن معنای این واژه بستگی دارد، و چه بسا وجود این كلمه در این آیه موجب تفسیر و بیان شأن نزول آیه، درباره حسین بن علی(علیه السلام) گردیده است، و آن حضرت مصداق اتم و اكمل آن به حساب آمده است.

سؤالی كه در اینجا می‌تواند مطرح شود این است كه چه امری باعث این تقریب و تقارن گردیده است؟

چرا حسین بن علی(علیهماالسلام) از میان معصومین ـ علیهم السّلام ـ به عنوان مصداق این آیه معرفی گردیده است؟

در پاسخ باید گفت: با توجّه به آنچه كه در تاریخ عاشورا به فراوانی نقل گردیده است كه از یك سو برای حادثه عظیم عاشورا، هیچ واقعه و حادثه‎ای به عنوان نظیر و مانند و شبیه سراغ نداریم، و مصیبت بزرگی كه در این رویداد عظیم تاریخی بر خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ وارد گردید، در تاریخ نمونه دیگری ندارد، و از دیگر سو، قربانی بزرگ این حادثه حضرت سیدالشهداء ـ علیهم السلام ـ بود كه در سهمگین‎ترین حالات و لحظات و شكننده‎ترین ماجراهای این حادثه، در نهایت اطمینان و آرامش نفس بود، به طوری كه در روایت راویان شاهد حادثه آمده است كه هر چه این حادثه به پایان خود كه شهادت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) بود نزدیك‎‎تر می‎شد، چهره دلربای امام، زیباتر و برافروخته‎تر می‎شد، و برای لقای پروردگار آماده‎تر.

از اتفاقات سهمگین و تزلزل آفرین آن حادثه در چهره امام، ذره‎ای سستی و ضعف و یا بی‎صبری و جزع و شكوه دیده نشد و در عوض در این ماجرا از ابتدا تا انتها میزان تسلیم و صبر آن حضرت كه ناشی از اطمینان و آرامش نفس بود، افزوده‎تر می‎شد. و این جمله آخر آن حضرت در لحظات پایانی عمر شریفش شنیدنی و زیباست: صبراً علی قضائك یا ربّ لا اله سواك یا غیاث المستغیثین، مالی ربّ سواك و لا معبود غیرك، صبراً‌علی حكمك، بر قضای تو شكیبا هستم! پروردگارا! معبودی جز تو نیست، ای پناه بی‎پناهان! من غیر از تو پروردگار و معبودی ندارم، برخواست و اراده تو شكیبا هستم.[8]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

ـ تفسیر قمی تألیف علی بن ابراهیم قمی، ج2، ص 422.

 پی نوشت ها :

[1] . احزاب/ 33.

[2] . آل عمران/ 61.

[3] . شوری/ 23.

[4] . انسان/ 8.

[5] . بقره/ 37.

[6] . بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، بی‎تا، ج 4، ص 461؛ و بحارالانوار، ج 24، ص 93 و ج 44، ص 218.

[7] . حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 577؛ و بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 460؛ و بحارالانوار، ج 24، ص 350؛ و تفسیر القمی، علی بن ابراهیم قمی، قم، دارالكتاب، چاپ سوم، 1414 ق، ج 2، ص 422.

[8] . موسوعه كلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 510.

بخش قرآن تبیان

  

لینک دانلود فایل در قرآن نام و یادی از امام حسین pdf

  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

۱ نظر

  1. حجت اله عرفانیان

    ۱۳۹۵-۱۰-۰۶ at ۲:۰۲ ب.ظ

    پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه ۲۵ شیعه۲۵فرقه ۲۵ کعبه۲۵ آل الله ۲۵ شیعه ۲۵انسان کامل ۲۵با آل قرآن۲۵ آل الله ۲۵شاه مردان ۲۵ ارباب جهان۲۵ زنده باد۲۵اصل حق۲۵ اصل اسلام۲۵ماه تابانه ۲۵شیعه۲۵ آل الله ۲۵باآل قرآن۲۵اصل دین۲۵اصل اسلام ۲۵شاه مردان ۲۵ ارباب جهان۲۵اولین ۲۵استاد اعظم ۲۵نظر قرآن۲۵نفس قرآن ۲۵گنج قرآنه۲۵ راستگوها ۲۵ ابن رسول ۲۵استاد اعظم ۲۵ جان خاتمی۲۵ تقواء ۲۵عدالت ۲۵ در تورات عبرانی ماشیع ۲۵ماشیع ۲۵شیعه در کتاب شاکمونی ۲۵ایستاده ۲۵به عرش ۲۵نظر قرآن ۲۵ خوش آمدی ۲۵زنده باد۲۵اصل حق۲۵ اصل اسلام ۲۵شیعه ۲۵ انسان کامل۲۵زنده باد ۲۵ بسیجی ۲۵ دلاور۲۵جرعت ۲۵ ضربان قلب۲۵ قدرت و باطریش باید ۲۵ باشه قلبه۲۵ شیعه۲۵ضربان قلب۲۵جان کلام۲۵ نام آدم ۲۵ بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر یا الله اگر راست میگویم مرا به دیدار مولایم مهدی نائل بفرمابه اراده خدا مطهر و معصوم هستند:” انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا این آیه ولایت ۴۷حروف دارد ۴۷ شجره مطهره ۴۷خلیفه جانشین۴۷شجره مطهره۴۷نعمت ولایت۴۷روزواقعه ۴۷نعمت های اسلام۴۷بانعمت هاالله۴۷نعمت ولایت۴۷باآیه های ولایته۴۷نعمت ولایت ۴۷(إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا)۴۷ این آیه دارای ۴۷حرف میباشد. تعداد حرفهای اسامی زیر :فاطمه ۵ علی ۳ حسن ۳حسین ۴ علی ۳ محمد ۴جعفر ۴موسى۴ علی۳ محمد ۴ علی ۳ حسن ۳محمد ۴ در مجموع ۴۷حرف. شجره مطهره۴۷خلیفه جانشین۴۷ درقرآن ثبع المثانی من القرآن العظیم مراد نام ائمه شیعه بدون تکرار در قرآن ۷ بار آمده چهار علی چهار محمدفاطمه دو حسن حسین جعفر موسی که در راه است انشاء الله با عصای و انگشترسلیمان درراه است گفت آن یارکزاو گشت سر دار بلند.جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کردبه علم حروف اسم اعظم۷حروف میباشد ۷حروف اسم محمد ۴+۳ علی =۷ هفت آسمان به درت سجده میبرند ای خاک پای جانمازت توتیای چشم عارفان علی ای نور جاودانه عرضو سماء حسن خدا در آئینه ات جلوه می کشد جلوه نمای مکتب شیعه مولاء علیست ای جلوه گاه نورجمال کبریاء هم آئینه رسالتو هم آئینه امامتی اقیانوس نبی بهر کرامتی هم آئینه خدا در روز قیامتی جانم به فدایت سر حلقه انبیاء و امامتی روز پیروزی به کعبه علی دوش نبی روز محشر هم لوای حمد بر دوش علی اسم اعظم ۷ میباشد و اسم اعظم الهی ۷ کلمه میباشد در قرآن ثبع المثانی من القرآن العظیم مراد نام ائمه شیعه بدون تکرار در قرآن ۷ میباشد اسم اعظم هفت کلمه که کلمه اول آن الله میباشدشجره مطهره۴۷ خلیفه جانشین۴۷ «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُم راکِعُونَ» (المائده – ۵۵) ۵۵+۵۵= ۱۱۰ ولی دین ۱۱۰ علی ۱۱۰ عم ۱۱۰ فروع دین اصول دین اهل قرآن= ۱۱۰علی ۱۱۰ولی دین ۱۱۰جلوه الله۱۱۰بی اذن علی قدم مزن برمحراب هم زاده محرابوشهید محراب علیست۱۱۰قرآن الله۳۳+۳۳ بجانه محمد =۶۶مکتب اهلبیت محمد۶۶الله۶۶+۶۶ =۱۳۲ اسلام۱۳۲فقط خدا ۷۹۴-۵۴۱ فتنه ها عمر ابوبکر =۲۵۳ انسان کامل ۲۵۳+ ۱۳۲ اسلام = ۳۸۵ شیعه ۳۸۵ با لاترین مکتب الهی الله۹۲محمد ۹۲+۱۸ جانشین ۱۸ الله یعنی۲ضربدر۹= ۱۸ذالحجه”غدیرخم ۱۸+ ۱۸الله =۳۶یا اصل اسلام ۳۶بجای محمد۳۶بعد محمد۳۶بجای محمد ۳۶جانشین الله ۳۶ +۳۶=۷۲ شهدای کربلاء۷۲+۷۲ =۱۴۴اسلام ۱۴۴به ابجد کبیروصغیر اسلام میشود ۱۴۴ضرب۱۲امام درخودش میشود ۱۴۴محمد ۹۲+۱۸ ذالحجه “غدیرخم= ۱۱۰علی ۱۱۰ولی دین ۱۱۰دین الهی۱۱۰نگین ۱۱۰دین الهی ۱۱۰جلوه الله۱۱۰ماه دین۱۱۰باادب اهل دین۱۱۰با جانشین الله درزمین ۱۱۰نان جو۱۱۰نمک۱۱۰فروع دین اصول دین اهل قرآن =۱۱۰علی۱۱۰ ولی دین ۱۱۰با یار محمد زاده کعبه علی =۱۱۰ولی دین۱۱۰محمد ۹۲+۱۸جانشین = ۱۱۰ علی۱۱۰ پلیسی ۱۱۰ولی دین ۱۱۰ نامت صدوده یا علی حقا پلیس عالمی
    جمال حق علی ولی جمال مرتضی علی جمال روی مصطفی بوود علی مرتضی کسی که چون محمد است جمال روی خاتم است جان نبی علی ولی قائم آل محمد است به ابجد منصب الله ۳۲+۳۲ راه الله = ۶۴ دین ۶۴+۶۴ دین= ۱۲۸حسین ۱۲۸ کلید دین ۱۲۸ امام الهی ۱۲۸ حسین ۱۲۸کلید دین ۱۲۸ به ابجد دین ۶۴دین۶۴راه الله۳۲+۳۲ عشق الله =۶۴دین ۶۴ +۶۴=۱۲۸حسین ۱۲۸ کلید دین۱۲۸ امام الهی ۱۲۸ کلید دین۱۲۸ حسین ۱۲۸ برگزیده الله ۶۸+۶۸=۱۳۶ مومن ۱۳۶ علی ۱۳۶ به ابجد کبیر و صغیر علی میشود ۱۳۶شهید الله۳۸۵ شیعه علی میباشد حافظ از بزرگان شیعه است ولی حائظ که یکی از بزرگان اهل تسنن است میگوید: سخن گفتن درباره علی ممکن نیست. اگر قرار است حق علی ادا شود٬گویند غلو است واگر حق او ادا نشود٬درباره علی ظلم است. (چهارده معصوم آیت الله مظاهری) نظیر این گونه کلمات درباره امیرالمومنین٬از غیر شیعه بسیار فراوان است که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره میکنیم: ابو حنیفه(پیشوای بزرگ اهل سنت) هیچ کس با علی به مبارزه برنخاست مگرآنکه علی از آن برتر بود واگر علی به مقابله ومبارزه با آنها نمی پرداخت هیچکس نمی دانست سیره بین مسلمین و تکلیف شرعی با این گروهها از چه قرار است. (مناقب ابو حنیفه٬خطیب خوارزمی ج۲ ص۸۳) شافعی(پیشوای مذهب شافعی) اگرعلی مرتضی خود را آنطور که بود نشاان می داد٬مردم جهان همه در برابرش سرسجده برزمین میگذاشتند٬شافعی می میرد ولی نمی داند که خدای او الله است یا٬علی. (دیوان شافعی٬چاپ مصر ص۳۲ به بعد) سجده بر آدم ملائک گرنمود درحقیقت سجده بر نور تو بود برتوای نور خداوندی درود یا علی و یا علی و یا علی گر خدا خوانم تو را نبود روا گر بشر گویم تو را نبود سزا کیستی ای از خدا سرﱠ خدا یا علی و یا علی و یا علی · احمد ابن حنبل( پیشوای مذهب حنبلی) در فضایل هیچکدام از اصحاب رسول خدا به میزانی که درباره علی وارد شده٬ حدیث٬ به اسناد حسن صحیح به دست ما نرسیده است . (خصایل و مسند خوارزمی ص۳وص۱۹) مجد و عظمت از همه سو می بارد انوار حق از جبین او می بارد باران فضائل علی چون رحمت پیوسته از آسمان فرو می بارد این سوره (سوره فجر)، در روایت امام صادق (ع) به سوره امام حسین (ع) مشهور است و توصیه شده که در نمازهای واجب و مستحب ، خوانده شود : « اِقْرَؤُا سُورَهَ الفَجِرِ فی فَرائِضِکم وَ نَوافِلِکم ، فَاِنها سُورَهُ الحُسَین (ع) وَ ارْغَبُوا فیها » .(۱)
    و این نامگذاری ، جالب است ، « چرا که قیام کربلای حسین (ع) ، خود انفجار فجری از ایمان و جهاد بود ، در ظلمت شب جور و شرک بنی امیه ، و همچنان که با فجر و آغاز روز ، حرکت و حیات مردم شروع می شود ، با خون حسین (ع) و یارانش در عاشورا ، اسلام جانی تازه گرفت و حیاتی مجدد یافت . » در ذیل روایتی از امام صادق (ع) ، علت نامگذاری این سوره به سوره فجر ، این بیان شده که سیدالشهداء نفس مطمئنه و راضیه و مرضیه است و یارانش نیز اینگونه اند : « فَهُوَ ذُوالنَفسِ المُطمَئِنهِ الراضِیهِ المَرضِیهِ وَ اَصحابُهُ مِن آلِمُحَمدٍ هُم الراضُونَ عَن اللهِ یومَ القِیامَهِ وَ هُوَ راضٍ عَنهُم » .(۲)
    « والفجر » که سوگند خدای ازلی است
    روشنگر حقی است که با آل علی است
    این سوره به گفته امام صادق (ع) مشهور به سوره « حسین بن علی » است.
    پی نوشت ها:(۱). سفینه البحار ، ج ۲ ، ص ۳۴۶ ، عوالم ( امام حسین ) ، ص ۹۷ . (۲). عوالم ( امام حسین ) ، ص ۹۸ .
    در اینجا اگر خداوند اهل بیت را به نام ذکر می کرد ، مخالفان برای کنار زدن انان و… چاره ای جز کتمان این آیه نمی دیدند در قرآن با عدد معرفی شده‌اند.«وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّـهُ مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ وَبَعَثْنَامِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیبًا [مائده/۱۲] در حقیقت، خدا از فرزندان اسرائیل پیمان گرفت و از آنان دوازده سرکرده برانگیختیم

    برای پاسخ به این سؤال که چرا نامی از امام حسین (علیه السلا) در قرآن نیامده به یک نکته اشاره می‌کنیم و آن اینکه قرآن برای معرفی شخصیت‌های الهی، از سه راه واردشده و در هر مورد، بنابر مصالحی، از شیوه خاصی پیروی می‌کند:

    چرا حسین بن علی(علیهماالسلام) از میان معصومین ـ علیهم السّلام ـ به عنوان مصداق این آیه معرفی گردیده است؟

    در پاسخ باید گفت: با توجّه به آنچه که در تاریخ عاشورا به فراوانی نقل گردیده است که از یک سو برای حادثه عظیم عاشورا، هیچ واقعه و حادثه‎ای به عنوان نظیر و مانند و شبیه سراغ نداریم، و مصیبت بزرگی که در این رویداد عظیم تاریخی بر خاندان عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ وارد گردید، در تاریخ نمونه دیگری ندارد، و از دیگر سو، قربانی بزرگ این حادثه حضرت سیدالشهداء ـ علیهم السلام ـ بود که در سهمگین‎ترین حالات و لحظات و شکننده‎ترین ماجراهای این حادثه، در نهایت اطمینان و آرامش نفس بود، به طوری که در روایت راویان شاهد حادثه آمده است که هر چه این حادثه به پایان خود که شهادت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) بود نزدیک‎‎تر می‎شد، چهره دلربای امام، زیباتر و برافروخته‎تر می‎شد، و برای لقای پروردگار آماده‎تر.

    از اتفاقات سهمگین و تزلزل آفرین آن حادثه در چهره امام، ذره‎ای سستی و ضعف و یا بی‎صبری و جزع و شکوه دیده نشد و در عوض در این ماجرا از ابتدا تا انتها میزان تسلیم و صبر آن حضرت که ناشی از اطمینان و آرامش نفس بود، افزوده‎تر می‎شد. و این جمله آخر آن حضرت در لحظات پایانی عمر شریفش شنیدنی و زیباست: صبراً علی قضائک یا ربّ لا اله سواک یا غیاث المستغیثین، مالی ربّ سواک و لا معبود غیرک، صبراً‌علی حکمک، بر قضای تو شکیبا هستم! پروردگارا! معبودی جز تو نیست، ای پناه بی‎پناهان! من غیر از تو پروردگار و معبودی ندارم، برخواست و اراده تو شکیبا هستمقرآن کریم کلامی است که از جانب خداوند برای بشر فروفرستاده شده و علی‌القاعده ظرفیت معنایی آن بسیار عظیم است؛ به تعبیر امیر بیان، امیرالمومنین علیه‌السلام، نه عجایبش تمام شدنی است و نه غرائبش پایان یافتنی: «لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُه‏» (نهج‌البلاغه، خطبه۱۸) و در برخی از روایات نبوی تا هفت بطن برای قرآن شمرده شده است: «وَ قَالَ (ص) إِنَّ لِلْقُرْآنِ ظَهْراً وَ بَطْناً وَ لِبَطْنِهِ بَطْنٌ إِلَى سَبْعَهِ أَبْطُنٍ» (عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ج‏۴، ص: ۱۰۷)پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: آری. سپس به آن سه نفر اشاره کرده، فرمود: آنان همانند گوش و چشم و دل اند و به زودی در روز قیامت در مورد این وصیّ من ـ سپس به علی علیه السلام اشاره فرمود ـ از آنان سؤال می شود. خدای سبحان می فرماید: «انّ السمع و البصر و الفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسئولاً»۳ سپس فرمود: سوگند به عزّت پروردگارم که همه امت من در روز قیامت نگه داشته می شوند و از آنان در باره ولایت علی علیه السلام سؤال می شود و این، همان فرموده خدای سبحان است که «و نگاهشان دارید که سؤال می شوند».

    امام حسین علیه السلام از جمله انسان های بی نظیر جهان هستی است که زندگی او با قرآن عجین شده بود. او از کودکی با قرآن همراه بود؛ عاشق و دلداده قرآن بود. چون لب به سخن می گشود، کلامش آیات قرآن بود و از قرآن دفاع می کرد؛ اگر نامه ای می نگاشت، دفاع از قرآن بود و سکوتش برای اندیشیدن در آیات آن.

    با اذعان به این که در این نوشتار کوتاه نمی توان کاملاً به زندگی قرآنی امام حسین علیه السلام پرداخت، اما اجمالاً به مواردی از آن اشاره خواهد شد که از دوران کودکی حضرت تا روز شهادتش را دربرگرفته است

    ۱٫ معرفی با اسم: پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله) در انجیل، به وسیله اسم، به آیندگان معرفی شده است: «وَمُبَشِّراً برسول یَأْتِی من‌بعدی اسْمُهُ أَحْمَدُ [صف/۶]و به فرستاده‌ای که پس از من می‌آید و نام او «احمد» است بشارتگرم.» هم‌چنین به‌صراحت، از حضرت داود (علیه السلام) در قرآن کریم، به‌عنوان خلیفه یاد شده است:«یا داوُدُ إِنّا جَعَلْناکَ خَلِـیفَهً فِـی الأَرْضِ [ص/۲۶] ای داوود، ما تو را در زمین خلیفه [و جانشین] گردانیدیم»به ابجد صغیر احمد ۵۳ علی ۲۶+۲۷ فاطمه = ۵۳ جانشین احمد۵۳ رهبر اصلی جهان ۵۳باید نام خود و همسرش ابجدش۵۳ احمد ۵۳ بایدباشد جانم علی۲۶+۲۷ فاطمه = ۵۳ جانشینه احمد۵۳ دین کامل الله ۵۳ به ابجد محمد ۲۰+۲۶ علی =۴۶ ماه۴۶+۷ ثبع المثانی من القرآن العظیم مرادنام ائمه شیعه در قرآن بدون تکرار ۷ است بدون تکرار۱-فاطمه ۲- محمد ۳- علی ۴-حسن ۵-حسین ۶-جعفر ۷موسی۷ محمد ۴ حرف۴+۳علی = ۷شجره مطهره۴۷ حروف ائمه شیعه هم۴۷ حرف میباشد فاطمه ۵ علی ۳ حسن ۳ حسین ۴ علی ۳ محمد ۴ جعفر ۴ موسى۴ علی۳ محمد ۴ علی ۳ حسن ۳ محمد ۴ در مجموع ۴۷ حرف شجره مطهره۴۷٫در قرآن ثبع المثانی من القرآن العظیم مراد نام ائمه شیعه بدون تکرار در قرآن ۷ بار آمده فاطمه چهار علی چهار محمد دو حسن حسین جعفر موسی ۷+ ۴۶ محمد۲۰+۲۶ علی=۴۶ ماه ۴۶ الهی۴۶+۷= ۵۳ جانشین احمد۵۳ رهبر اصلی جهان ۵۳باید نام خود و همسرش ابجدش۵۳ احمد ۵۳ بایدباشد جانم علی۲۶+۲۷ فاطمه = ۵۳ جانشینه احمد۵۳ دین کامل الله ۵۳ محمد ۲۰ الحمدو الله رب العالمین۲۰ حرف۲۰ الحمدو الله رب العالمین ۲۰ محمد ۲۰+۲۶ علی = ۴۶ ماه۴۶ +۷ ثبع المثانی من القرآن العظیم= ۵۳ رهبر اصلی جهان ۵۳وشمس والقمر امامت۵۳کتاب آسمانی الله ۵۳مکتب اله الله ۵۳ختم قرآن کریم ۵۳ جانشینه محمدی ۵۳ خاکریز الله ۵۳رهبر اصلی جهان۵۳ علی ۲۶+۲۷ فاطمه = ۵۳پیامبرفرمود هیچ کسی شیعه نخواهد شد مگر فرزند دخترم فاطمه باشد نام شیعه ۱۲ بار در قرآن آمده نام آدم ۲۵ بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر

    ۲٫ معرفی با عدد: نقبای بنی‌اسرائیل و گروهی که طبق گزینش حضرت موسی (علیه السلام) قرار شد به کوه بروند، در قرآن با عدد معرفی شده‌اند.«وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّـهُ مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ وَبَعَثْنَامِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیبًا [مائده/۱۲] در حقیقت، خدا از فرزندان اسرائیل پیمان گرفت و از آنان دوازده سرکرده برانگیختیم»

    ۳٫ معرفی باصفت: یکی دیگر از راه‌های شناسایی شخصیت‌های الهی، معرفی باصفت است. در قرآن کریم، گاهی معرفی باصفت، با ذکر نام نیز همراه است مانند آیه طالوت، گاهی نیز به ذکر صفات اکتفا شده است مانند:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَن یَرْ‌تَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّـهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکَافِرِ‌ینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ [مائده/۵۴] ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما از دین خود برگردد، به‌زودی خدا گروهی [دیگر] را می‌آورد که آنان را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند. [اینان] با مؤمنان فروتن [ و] بر کافران سرفرازند، درراه خدا جهاد می‌کنند و از سرزنش هیچ ملامت‌گری نمی‌ترسند.»

    در معرفی اهل‌بیت (علیهم السلام) قرآن از روش سوم استفاده کرده، زیرا قرآن تنها کلیات مسائل را بیان کرده، تبیین جزئیات آن، به پیامبر (صلی الله علیه وآله) واگذار شده است. ابوبصیر می‌گوید از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدم: مردم می‌گویند: چرا از حضرت علی (علیه السلام) و اهل‌بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است؟ امام (علیه السلام) فرمود: «به کسانی که چنین اعتراضی می‌کنند، بگویید: همان‌گونه که از نماز در قرآن یاد شده، ولی سه یا چهار [ رکعت] بودن آن مشخص نشده است و پیامبر (صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرد و نیز از زکات [در قرآن] یاد شده، ولی مقدار آن مشخص نشده است و رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرد…‌، همین‌طور در قرآن آمده است: «أَطِـیعُوا اللّهَ وَأَطیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ [نساء/۵۹] خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیای امر خود را [نیز] اطاعت کنید» این آیه نیز درباره علی، حسن و حسین (علیهم السلام) نازل شده و پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: هر که من مولای اویم، پس علی مولای او است»[۲]

    برخی از آیات منسوب به امام حسین (علیه السلام)

    الف. یکی از سوره هایی که در روایات به سوره امام حسین (علیه السلام) معروف است سوره «فجر» می‌باشد. در روایتی که در خصوص فضیلت این سوره از امام صادق ( علیه السلام) نقل‌شده، حضرت می‌فرماید: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی خود بخوانید، که این سوره، سوره حسین بن علی (علیه السلام) است، از روی شوق و رغبت به آن اقدام کنید، خدا شمارا رحمت کند، یکی از اشخاص حاضر در مجلس سؤال می‌کند: چگونه این سوره، سوره اختصاصی حسین بن علی شد؟ آن حضرت فرمود: «آیا نشنیده‌ای که خدای متعال در سوره فجر می‌فرماید: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ»، منظور از نفس مطمئنه که راضی و مرضی است، امام حسین (علیه السّلام) می‌باشد. اصحاب امام حسین که از آل محمّد (صلّی اللَّه علیه و آله) بودند، فردای قیامت از خدا راضی و خدا هم از آنان راضی خواهد بود. این سوره مبارکه خصوصاً در شأن حضرت حسین و شیعیان آن بزرگوار و شیعه آل محمّد (صلّی اللَّه علیه و آله) نازل‌شده است. کسی که بر تلاوت سوره مبارکه «والفجر» مداومت نماید درجه او در بهشت نظیر درجه امام حسین خواهد بود.»[۳]

    ب. از دیگر آیاتی که در روایات به امام حسین (علیه‌السلام) نسبت داده‌شده آیه ۳۳ سوره اسراء می‌باشد. از امام صادق (علیه السّلام) پیرامون آیه شریفه « وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ [اسراء/۳۳]و هر کس مظلوم کشته شود، به سرپرست وی قدرتی داده‌ایم، پس [او] نباید در قتل زیاده‌روی کند، زیرا او [از طرف شرع] یاری شده است» سؤال شد، حضرت فرمود: «این آیه درباره امام حسین (علیه السّلام) نازل‌شده است که اگر همه زمینیان به خاطر او کشته شوند زیاده‌روی نشده است.»[۴]

    نتیجه

    هرچند نام امام حسین (علیه السلام) به‌صراحت در قرآن ذکر نشده، اما خدای متعال بابیان صفات و ویژگی‌های آن حضرت درآیات مختلفی که تنها به ۲ آیه از آنها در اینجا اشاره شد به معرفی آن حضرت پرداخته است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به مطالبی که در تفاسیر مختلف، خصوصاً تفاسیر روایی پیرامون آیات منسوب به آن حضرت بیان‌شده مراجعه فرمائید.

    برخی از آیات منسوب به حضرت امام حسین (علیه السلام): اسراء، ۳۳؛ مریم،۱؛ حج، ۶۰؛ احقاف، ۱۵؛ رحمن، ۲۲؛ نازعات، ۶؛ تکویر، ۸‌؛ فجر، ۲۷؛ تین، ۱؛ بقره،۸۴ و ۱۹۳؛ نساء، ۳۱ و ۷۷؛ انعام، ۶۲؛ انفال، ۷۵؛ اسراء، ۴ و ۶؛ مریم، ۷؛ حج،‌۱۹ و ۴۰؛ عنکبوت، ۱۵؛ صافات، ۸۸ و ۸۹؛ زخرف، ۲۸؛ دخان، ۲۹؛ نبأ، ۱۸؛ عبس، ۲۵؛ انشراح،۱

    پی نوشت

    ۱٫برخی از علما و بزرگان اهل سنت که در کتاب‌های خود به شأن نزول این آیات درباره خانواده امیرالمؤمنین علیه‌السلام) اشاره‌کرده‌اند: سیوطی در کتاب “اتقان” از بیهقی در کتاب”دلائل النبوه، زمخشری در “تفسیر کشّاف”، گنجی شافعی در “کفایه الطالب”

    ۲٫ثقه الاسلام کلینی، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، ج ۱، ص۲۸۶

    ۳٫مجلسی، بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱۸، سید هاشم بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۵، ص ۳۵۸

    ۴٫الکافی، اسلامیه، ج ۸، ص ۲۵
    وبه ابجد صغیر ۴۹گمراهان دین اسلام۴۹ عمر۲۲+۲۷ ابوبکر=۴۹ فساد دین اسلامه۴۹شجره ملعونه ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹ را هدایت بفرماپنج انگشت داری به دست این نشان پنج تن است الله محمد علی فاطمه حسن حسین است ۶۴دین۶۴ کلید بدین الله ۶۴تنها دین بحق الهی ۶۴+۶۴ دین=۱۲۸ حسین ۱۲۸ کلید دین ۱۲۸ کعبه ۹۷+۵ تن +۱۲ امام +۱۴ معصوم =۱۲۸ حسین۱۲۸ کلید دین ۱۲۸ ۱۲۸امام الهی ۱۲۸جان دینی۱۲۸ ابنای دین ۱۲۸ کلید دین ۱۲۸سبب دین۱۲۸امام الهی ۱۲۸ جان جهانی۱۲۸ حسین۱۲۸ با الله هو مدد ۱۲۸ امام همام ۱۲۸ امام ماه ۱۲۸ به یا علی ۱۲۸ یا به ماه دین ۱۲۸ با اهله جمالی ۱۲۸ یا دین ناب ۱۲۸ با امید دینها۱۲۸ با دین مذهبی ۱۲۸ حسین یعنی حما سه ساز دین حسین یعنی حم سین نون والقلم و ما یسطرون حسین یعنی ترسیم کنند خط شهادت درجهان حم سین حامی محمد سیرت نوح حسین کشتی نجات۱۲۸حسین ۱۲۸امام الهی۱۲۸محبوب دین ها ۱۲۸با محبوب الله۱۲۸ گل زمان ۱۲۸حسین ۱۲۸به طبیب زمان۱۲۸ کلید دین ۱۲۸امام الهی ۱۲۸ حسین۱۲۸ به ابجدمعجزه قرآن محمد ۶۴+۶۴ دین= ۱۲۸ حسین ۱۲۸ کلید دین۱۲۸ امام الهی ۱۲۸ معجزه دین الهی ۱۲۸ امام حسین میباشد پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه ۳۸۵ شیعه ۳۸۵شیعه۳۸۵فقط دین اسلام ۳۸۵اسلام پیامبر ۳۸۵اسلام واقعی الله۳۸۵شیعه به ابجد کلمه الله ۴۱+۲۵ شیعه = ۶۶ الله ۶۶+۶۶= ۱۳۲ اسلام ۱۳۲قلب ۱۳۲ اسلام ۱۳۲ امام کل ۱۳۲ سردار سپاه عشق ۴۱+۲۵اصل اسلام ۲۵ =۶۶ اصل دین اسلام۴۱ +۲۵با آل قرآن = ۶۶ به ابجد کبیر بدین الله ۱۳۲+۶۴ دین = ۱۹۶ دین اسلام ۱۹۶ امام کل دین ۱۹۶ کلید اسلام ۱۹۶ ضرب ۱۴ معصوم خانواده محترم پیامبر میشود ۱۹۶ دین اسلام ۱۹۶ پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد کبیر فرقه ۳۸۵ شیعه۳۸۵با آل قرآن۳۸۵ بدین واقعی اسلام ۳۸۵ اسلام واقعی الله ۳۸۵ شیعه ۳۸۵ پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه ۳۸۵ شیعه۳۸۵ فقط دین اسلام ۳۸۵ شیعه۳۸۵بدین واقعی اسلام ۳۸۵اسلام واقعی الله ۳۸۵ راه حقه الله ۳۸۵ اسلام پیامبر۳۸۵ فقط دین اسلام ۳۸۵ شیعه ۳۸۵ میباشدانّى جاعلک للنّاس اماماً.خداوند در قرآن می فرماید ما امام را انتخاب می کنیم پیش از این برای امام، ویژگی هایی را از قبیل عصمت و علم و … بیان کردیم. روشن است که یافتن و شناختن کسی که دارای این صفات -آن هم در عالی ترین درجه- باشد تنها به وسیله خداوند که دانای به آشکار و نهان انسانهاست، امکان پذیر است. همان گونه که خداوند در قرآن کریم به ابراهیم می فرماید: من تو را به مقام امامتبه ابجدگمراهان دین اسلام۴۹ منافق دینه حق اسلام ۵۸۰ -۵۴۱ عمر ابوبکر = ۴۹ ابجد صغیر ابوبکر ۲۷+۲۲ عمر = ۴۹ ابجدصغیر ابوبکر و عمر ۴۹ میباشد عمر ۲۲+۲۷ ابوبکر = ۴۹ شجره ملعونه۴۹ گمراهان دین اسلام ۴۹ خیلی خریه۴۹ دشمن دینه الله ۴۹ عمر ابوبکر۴۹
    بدشمن اسلام دشمن قرآن ۴۹ به ابجد قرآنی بیعت شکنانی ۴۹ یعنی ابوبکر ۲۷+۲۲ عمر = ۴۹ و به ابجد صغیر ابجد ۴۹عمر ابوبکر ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ قصب خلافت الله ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ به ابجد صغیر ابجد ۴۹عمر ابوبکر ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ عمر ابوبکر ۴۹ آل سعود جنگ طلب ۴۹نیرنگ آل سعود ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ بناحقه عالمی ۴۹آل سعود دشمن اسلام ۴۹بکفار قریش ۴۹ بملعونترین ۴۹آل سعود جنگ طلب ۴۹ دینه گمراهی ۴۹ با اشرار دین اسلام ۴۹ با اصل گمراهی ۴۹ دینه گمراهی ۴۹کشجره خبیثه ۴۹ کلما خبیثه ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بناحقه عالمی ۴۹ بشیطانه خبیثه ۴۹ با منافقان فاسقان ۴۹ باطا فرقه ها ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ قصب خلافت الله ۴۹ گمراه دینه ۴۹ با احمق نادان امت ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ با اشرار دین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ قصب خلافت الله ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹

    ابجد منافق دینه حق اسلام ۵۸۰ -۵۴۱ عمر ابوبکر = ۴۹اهل دروغه ۱۲۵۱- ۱۲۰۲ = ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹با اشرار دین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ نامرد روزگار ۴۹ خلیفه کودن ۴۹بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام۴۹ ابجد صغیر ابوبکر ۲۷+۲۲ عمر = ۴۹ آل سعود جنگ طلب ۴۹نیرنگ آل سعود ۴۹ بنامردان کافر ۴۹با اسرائیلی ۴۹ به آمریکای ۴۹ حقه بازن پلید۴۹ نامرد روزگار۴۹ بجنایتکاری ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹بدشمن اسلام دشمن قرآن ۴۹ به ابجد قرآنی بیعت شکنانی ۴۹ یعنی ابوبکر ۲۷+۲۲ عمر = ۴۹ و به ابجد صغیر ابجد ۴۹عمر ابوبکر ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹

    وهابی ۲۴ منهای ۷۳ فرقه باطل = ۴۹ مکر حیله ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ مکر حیله ۴۹ عمرابوبکر۴۹ نامردترین انسان ۴۹ خلیفه نادانی ۴۹ابوبکر ۲۷+۲۲عمر=۴۹نا اهله امت محمد۴۹چلپاسه مارمولک ۴۹ ابوبکر عمر ۴۹ به ابجدکشف اولین ۴۹حیوان عالم ۴۹ حیوان ۲۷+گور خر ۲۲= ۴۹ابوبکر عمر۴۹ و ۷۴ فهمو شعور حیوان ۷۴ ابجد عمرو ابوبکر و عثمان ۷۴والشجرتها الملعونه ۷۴ اولین حیوان ۲۷ ابوبکر ۲۷ دوزخی ۲۷ مقصره۲۷فاجعه۲۷ ظالمی ها ۲۷ چلپاسه مارمولک ۴۹ جنگ و خونریزی ها ۴۹ ابابکر۲۷+۲۲ عمر=۴۹ عمر ابوبکر۴۹مقصرفاجعه۴۹ نامردترین انسان۴۹خلیفه نادانی۴۹مکر حیله ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ مکر حیله ۴۹عمر ابوبکر ۴۹شجره ملعونه ۴۹مکر حیله ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ مکر حیله ۴۹عمر ابوبکر ۴۹شجره ملعونه۴۹قاصب کل دین ها۴۹بقاصبان خلافت حق۴۹ بخلاف کاران اسلام ۴۹ بدعت کردی ۷۱۰-۶۶۱ عثمان = ۴۹ عمر ابوبکر ۴۹شجره ملعونه۴۹ خیلی خریه۴۹ دشمن دینه الله ۴۹

    وهابی ۲۴ منهای ۷۳ فرقه باطل = ۴۹ مکر حیله ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ مکر حیله ۴۹ عمرابوبکر۴۹ نامردترین انسان ۴۹ خلیفه نادانی ۴۹ابوبکر ۲۷+۲۲عمر=۴۹نا اهله امت محمد۴۹چلپاسه مارمولک ۴۹ ابوبکر عمر ۴۹ به ابجدکشف اولین ۴۹حیوان عالم ۴۹ حیوان ۲۷+گور خر ۲۲= ۴۹ابوبکر عمر۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ قصب خلافت الله ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ به ابجد صغیر ابجد ۴۹عمر ابوبکر ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ عمر ابوبکر ۴۹ آل سعود جنگ طلب ۴۹نیرنگ آل سعود ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹اهل کفار اسلام ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ بنامردان کافر ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ بدترین خلق امت ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ بناحق عالمی ۴۹ کلمها خبیثه ۴۹ کشجره خبیثه ۴۹شجره ملعونه ۴۹مجرم بدین اسلام ۴۹ به مجرمان خبیث ۴۹ منافق بدین اسلام ۴۹ بی دین امت اسلام ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ ناحقه امت محمد ۴۹ قصب خلافت الله ۴۹ اهل کفار اسلام ۴۹ به ابجد صغیر ابجد ۴۹عمر ابوبکر ۴۹ شجره ملعونه ۴۹ عمر ابوبکر ۴۹ آل سعود جنگ طلب ۴۹نیرنگ آل سعود ۴۹

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…