پذیرش خود

بسیاری از ما دائماً درحال شک وتردید نسبت به خود هستیم و کلیه رفتارها وحرکات خود را زیر سئوال می بریم اطرافیان دلسوزی که خواهان پرورش قدرت اعتماد به نفس و… درما هستند، ناخواسته نوعی پردازش فکر را به ما آموخته اند که به کمال گرایی منجر می شود وعدم رسیدن به آن کمال ، ناکامی به همراه می آورد. لازم است بدانید ما قادر به درک نوعی از این پردازشها هستیم وبه کارگیری چند روش ساده به ما کمک خواهد کرد رفتارهایی که ناخواسته آموخته ایم مورد بازبینی قرار دهیم و خود را باور کنیم . شش رفتاری که به شما کمک خواهد کرد تا خود را بیشتر بپذیرید به شرح ذیل می باشند.

1- قضاوت های اخلاقی درباره خویشتن : یکی از عواملی که سبب می شود نسبت به خود احساسات منفی داشته باشیم این است که همواره به قضاوت درباره خوب یا بد بودن اعمالتان بپردازید وبا نتیجه گیریهای اخلاقی متعصبانه ، خود را به دلیل اشتباهات وخطاهای احتمالی شماتت کنید. شما می توانید در ارزیابی هایتان به جای سرزنش خود نکات مثبت ومنفی عمل را پیدا کرده وراهکارهای اصلاحی متناسبی را برگزینید.

2- تعمیم دادن : یکی دیگر از مواردی که باعث می شود گاه خود را نپذیرید وباور نداشته باشید این است که به یک نتیجه گیری کلی درباره یک شکست خاص بپردازید وآن را به تمام موقعیت های دیگر تعمیم می دهید.

بطور مثال شکست دریک امتحان را با کودن بودن خود نسبت دادن نوعی تعمیم می باشد که احساس منفی نسبت به خود ایجاد می کند. در مثال بالا بجای این نوع نتیجه گیری می توانید نتیجه بگیرید که رتبه شما دراین آزمون ، درباره این موضوع خاص ودراین زمان ضعیف بوده وسپس تصمیم بگیرید که چه برنامه ریزی بهتری راجع به آن می توانید داشته باشید. عادت به نتیجه گیریهای کلی وتعمیم دادن افراطی ، شما را از گام نهادن درمراحل دیگر زندگی بازخواهد داشت.

3- ایده آل های غیر ممکن : داشتن ایده آل های غیر ممکن از دیگر مواردی است که شما را از رسیدن به خود باوری باز می دارد. درهرحال شما باید بپذیرید که دیگران وخودتان دارای کاستی ها وضعف هایی هستید که دور از انتظار نمی باشد. تلاش برای کامل بودن چه از لحاظ ظاهری ، چه درموارد دیگر ، آماده کردن خویش برای شکست است واین مسئله عدم خودباوری را بدنبال دارد. ما باید بیاموزیم که به جای چیزی که می توانستیم باشیم به آن چیزی که هستیم ارزش دهیم.

4- پذیرش وجود محدودیت درتوانایی ها : اعتقاد به این موضوع که تلاش سخت کوشانه تنها عامل لازم در رسیدن به هدف می باشد، از دیگر عوامل بازدارنده درپذیرش خویش است . قدرمسلم شما به بسیاری از اهداف خود دست خواهید یافت وبــه این خاطر می توانیــد به خــود

اعتبار دهید . ولی برخی از ما درمواقعی خاص علی رغم تلاش بسیار به هدف مورد نظرنزدیک نمی شویم واحساس شکست می کنیم . ما به این امر توجه نمی کنیم که برای دستیابی به هدف علاوه بر تلاش وعزم ، ابزارهای دیگری نیز مورد نیاز است که درصورت عدم وجود این ابزارها وامکانات ، رسیدن به هدف دشوار خواهد شد. برای مثال کمبود استعداد یا مهارت مورد نیاز ، سلامتی ، مشکلات مالی ، مشکلات خانوادگی ، عوامل استرس زای بیرونی و تعدادی از عوامل دیگر به تنهایی ویا با یکدیگر از عوامل موثر بازدارنده ، در رسیدن به هدف به شمار می آیند. شگرد واقعی برای رسیدن به خود باوری ، توجه وتمرکز براین موضوع است که هدف مورد نظر حداقل دراین زمان از توانایی های موجود فراتر بوده وشاید در زمانهای دیگر با رفع برخی موانع رسیدن به آن امکانپذیر شود برای این منظور به ارزیابی دقیق و منطقی هدف اصلی بپردازید ودرمورد ادامه دادن یا ندادن آن تصمیم بگیرد. این فرایند به واسطه کارهایی که انجام داده اید ونکاتی که ازتجارب خود آموخته اید ، به شما اعتبار می بخشد واحساس مطلوبی را درشما ایجاد می نماید.

5- ترفند مقایسه :قضاوت درباره خودتان به واسطه کارهای انجام شده توسط دیگران از دیگر راههای کاهش خــودباوری است. آیا تا بــه حال بـــه این موضوع دیگر

 توجه کرده اید که همیشه افرادی را برای مقایسه با خود انتخاب می کنید که دربالاترین ، مشهورترین وبهترین سطح معیارهای موفقیت از دیدگاه خود قرار دارند. طبیعتاً شما خود را با افرادی که دارای معیارهای پایین هستند مقایسه نمی کنید. وقتی ما از دیگران جهت برآورد نمودن معیارهایمان استفاده می کنیم به عمق محدودیت ها و استعدادهای شخصی خودمان توجه نمی کنیم . برای مثال اگر شخصی فصاحت کلام بیشتری نسبت به شما داشته باشد به دوصورت می توانید نسبت به موضوع واکنش نشان         دهید :1) با یادآوردن این نکته به خود که بایستی شما به فصاحت آن فرد باشید ، افسرده وغمگین می شوید .2) این امر را بپذیرید که بطور حتم افراد زیادی وجود دارند که در زمانهای خاص وتحت مقتضیات مشخص ونیز استعدادهای ویژه از شما فصیح تر می باشند واین موضوع کاملاً عادی است. انجام بازی مقایسه ، راهی به سوی زوال خویشتن است . به این نکته توجه داشته باشید مردم به دلیل شباهت شما به فرد دیگر ، برایتان ارزش قائل نمی شوند پس یاد بگیرید که خود را با خود مقایسه کنید نه با دیگران

6- منفعل بودن: اگر زندگیتان را به شیوه انفعالی سپری کنید درپذیرش خویش دچار مشکل خواهید شد. فعالیت هایی که در طول زندگی انجام می دهید ونقش هایی که در این فعالیت ها ایفا می کنید بطور حتم دراحساس شما نسبت به خویشتن وپذیرش خودتان تاثیر می گذارد. پذیرش و دوست داشتن خود به معنای اثبات چگونگی زندگی کردن است . اگر خود را باور نداشته باشید احتمالاً فعالیت هایی را که انجام

می دهید نیز دوست نخواهید داشت واین امر سبب احساس نارضایتی میشود . بنابراین شما میتوانید به منظور افزایش خودباوری بطور فعال خود را درگیر زندگی کنید. فعالیتها وارتباطاتی را انتخاب کنید که مایه نشاط شما می باشند. البته لزوماً به دنبال بالاترین لذتها و نشاط ممکن نباشید ولی از میان انتخابهایتان درآن لحظه بهترین را برگزینید. چیزهای جدیدی را که همیشه تمایل به تجربه اش را داشته اید ولی نگران عدم توانایی درانجامش بوده اید امتحان کنید وتوانایی های خود را به بوته آزمایش گذارید. امکان دارد که آن تجارب را نشاط آور یافته وقصد ادامه آن را داشته باشید. این امکان هست که آنها را مطلوب یافته وازحذف کردن آنها از فهرست کارهای مورد نظر احساس رضایت کنید. امتحان کردن وبدست آوردن تجربه واقعی یکی از راههایی است که سبب می شود نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید واطمینان بیشتری درمورد قابلیت های خود بدست آورید.

پیام بهداشتی :

انسانهای منطقی خود را با شرایط دنیا تطبیق می دهند. انسهای غیر منطقی دنیا را با خود تطبیق می دهند.

منابع :

1- برنز ، دیوید ( 1382) ازحال بد به حال خوب ، ترجمه مهدی قراچه داغی ، تهران ، انتشارات آرین

  

لینک دانلود فایل پذیرش خود pdf
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

۱ نظر

  1. ناشناس

    ۱۳۹۹-۰۸-۲۷ at ۹:۴۲ ق.ظ

    خیلی طولانی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…