آداب زندگی مثبت

چگونه با تغییر نگرش، رفتار خودمان را تغییر دهیم؟

شیوه فكر كردن شما تمام ابعاد زندگی‌تان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر سعی كنید به حس درونی خود توجه كنید می‌توانید با الگوی فكری خود آشنا شوید و پی ببرید چگونه روی برخورد شما با موقعیت‌های دشوار زندگی تاثیر می‌گذارد.

بسیاری از انسان‌‌ها پی برده‌اند وقتی كه به واژه‌های درونی خود توجه می‌كنند، اغلب با افكاری منفی مواجه می‌شوند. افكاری مانند <من نمی‌توانم> و <اگه نتوانم چی؟> می‌توانند آثار منفی بر رفتار شما به‌جای بگذارند. این به نوبه خود، تمامی‌ نقاط زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی كه تحت فشار هستیم، هورمون‌های به‌خصوصی در بدن ما تولید می‌شوند. اگر به‌ندرت تولید شوند ضرری ندارند اما چنان‌چه به‌طور دایم در بدن جریان داشته باشند ضررهای زیانباری به بار خواهند آورد. بیماری قلبی در نتیجه تولید مداوم هورمون‌های استرس به‌وجود می‌آید. رمز زندگی كردن بدون افكار منفی و بدون درنظر گرفتن احساسات لحظه‌ای، شناختن خود است. برای بیشتر افراد گام نهادن به سوی آگاهی مثبت مستلزم برداشتن قدم‌های كوتاه در مسیری است كه انتخاب كرده‌اند. نكات زیر می‌ توانند ابزار موثری در رسیدن به زندگی رضایت بخش باشند

  • خوب بخوابید

خواب راحت برای تقویت و حفظ سطح انرژی بدن، سیستم ایمنی، شفافیت ذهنی و احساسی و به‌طور كلی كیفیت زندگی ما حیاتی است. وقتی‌كه حال‌‌تان خوب است عملكرد‌تان نیز بهتر می‌شود.

▪ اگر دوست دارید بهتر بخوابید نكات زیربه شما كمك می‌كنند:

ـ ‌‌فعالیت‌های ذهنی را در شب كم كنید.

ـ برای روز بعد‌تان برنامه‌ریزی كنید.

ـ رایحه‌‌های آرامش بخش، نور و موسیقی می‌توانند بسیار موثر باشند.

ـ اگر مشكل خواب دارید، مكان دیگری را در منزل برای خوابیدن انتخاب كنید.

ـ به صدای طبیعت گوش دهید ( امواج، باد، آبشار، رودخانه، غیره )

ـ دارو‌های طبیعی مانند هومیوپاتی، گیا‌هان دارویی و برخی از ویتامین‌ها می‌توانند تاثیر مثبت داشته باشند ( كلسیم، ملاتونین، گل ساعتی یا سنبل‌الطیب قبل از خواب.)

ـ تمام چراغ‌ها را خاموش كنید.

ـ نكته آخر بسیار حایز اهمیت است چون به‌هنگام خوابیدن با چراغ روشن، تولید ملاتونین ( هورمون اصلی خواب و ترمیم سلول‌ها ) كاهش می‌یابد.

▪ نگرش خود را مثبت كنید

به واژه‌‌های درونی توجه كنید. یك یا چند ورق كاغذ را به دو ستون تقسیم كرده و به‌مدت چند روز پیاپی در ستون سمت راست، تمامی‌ افكار منفی را كه به ذهن‌‌تان خطور می‌كنند یادداشت كنید. هریك از فكر‌ها را به‌صورت مثبت در ستون دوم بازنویسی كنید و این كار را در ذهن خود نیز تمرین كنید تا به‌صورت عادت درآید. برای مثال: < من نمی‌توانم این كار را امروز تمام كنم> ! به این صورت نوشته شود: <من احتمالا تا امشب بیشتر این كار را تمام می‌كنم.

ارتباط برقرار كردن را بیاموزید و از به زبان آوردن چیز‌هایی كه احساس می‌‌كنید ممكن است به احساس آزردگی، انزجار، عصبانیت و دلهره، ختم شوند، پرهیز كنید.

▪ رمز خودكاوی

دست كسی را بگیرید، كمك كردن به دیگران حس خوبی به ما می‌دهد.

بُعد معنوی خود‌تان را پیدا كنید. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی كه از طریق تماس داشتن با افراد روشن‌بین با اعتقادات شخصی و به‌خصوص با بُعد معنوی خود آشنا شده‌اند، عمر طولانی‌تر و زندگی بهتری دارند.

به دیگران فرصت دهید تا دوست‌تان بدارند. توانایی عشق ورزیدن دوطرفه والاترین خصلت انسانی به شمار می‌آید. ارتباط ما انسان‌ها به‌طور كلی با این نیاز بسیار حیاتی قطع شده است و علایم این خلاء نیز احساسات حاكی از ترس (افسردگی، تنهایی، عذاب وجدان و خشم) است. بخندید و در مسایل روزمره نیز نكته‌ای خنده‌دار پیدا كنید. خندیدن عامل موثری در تقویت حالات روانی است. اگر غمگین هستید كتاب‌های طنز بخوانید، فیلم كمدی ببینید یا هرچند وقت یك بار از خود‌تان مسخره بازی در بیاورید! گاهی اوقات به خود‌تان فرصت دهید تا بتوانید دنیا را از دید یك كودك ببینید.

توجه داشته باشید كه رسانه‌‌های خبری اغلب اطلاعاتی را منتشر می‌‌كنند كه به احساس ترس، افكار و احساسات منفی ختم می‌شود. وقت گرانبهای‌تان را صرف انجام كار‌های مثبتی مانند مطالعه یك كتاب مثبت، قدم زدن در طبیعت یا انجام كار‌های خیر كنید.

خود‌تان را از <بار احساسی> كه شما را از روشن‌بینی واقعی جدا می‌سازد، آزاد كنید. هر آنچه لازم دارید در اعماق وجود‌تان همین حالا نیز وجود دارد پس بنابراین قدرت خود‌تان را با پیروی كردن كوركورانه از دیگران، از دست ندهید. در عوض به خوبی‌‌هایی كه هم اكنون نیز در قلب‌‌تان لانه كرده‌اند، اعتماد كنید. تنها با رجوع كردن به قلب‌‌تان می‌توانید به‌صورت شفاف ببینید.

▪ تصمیم بگیرید روز مثبتی داشته باشید

منتقد درونی ما همان صدای واژه‌های درونی است كه ما با خود می‌‌گوییم و از خود ایراد می‌گیریم؛ حس آزاردهنده یا صدای درونی كه موجب می‌‌شود از خودمان و دیگران انتقاد كنیم. وقتی كه می‌آموزیم با طبل خواسته‌‌ها و نیاز‌های دیگران رژه برویم، به انتقاد كردن از خودمان عادت می‌‌كنیم و نیز یاد می‌گیریم زمانی كه آنها طبق خواسته‌‌های ما عمل نكنند و نیاز‌های ما را برطرف نسازند از آنها انتقاد كنیم. منتقد درونی به‌هنگام قضاوت خودمان و دیگران صدایش را بلند می‌كند. صدایی كه آماده انتقاد و سرزنش كردن است. صدای اسارت ما در نفس‌‌هایمان و در نیاز‌های دیگران. گاه منتقد درونی، به ما احساس خودناباوری می‌‌دهد و گاه به ما اجازه می‌‌دهد تا درباره دیگران احساسات منفی و قضاوت كننده‌ای داشته باشیم.

زمانی كه به منتقد درونی گوش می‌‌دهیم در واقع به جنبه‌‌های منفی كه ما را از خودِ برتر و نیز از دیگران دور می‌سازد گوش می‌دهیم.

▪ جاده زندگی

خودِ برتر ما از آنجایی می‌‌آید كه در آن خودباوری و عشق به خود وجود داشته باشد. زمانی كه بتوانیم خودمان را از صمیم قلب دوست داشته باشیم و بپذیریم، قادر خواهیم بود آنهایی را كه در دنیای ما نقش دارند، به‌عنوان شریكان راه خودسازی‌مان ببینیم. عشق جاده‌ای است كه ما را به بذر خلاقیت و مكانی كه بتوانیم در آن رشد كرده و بیاموزیم تا دیگران را در شادی خود سهیم كنیم، نزدیك‌تر می‌كند. ما همگی در سفر انسانیت هم سفر هستیم و بزرگترین چالش ما در مسیر راه موفقیت شخصی و نیز شغلی این است كه نسبت به انسانیت خود، عشق‌ورزی و تقسیم با دیگران كه ما را در مسیر زندگی با یك‌دیگر خواهر و برادر می‌كند، وفادار بمانیم. یك روز از هر هفته را برای خاموش كردن صدای منتقد درونی خود اختصاص دهید تا خود را از صفات منفی و قضاوت‌های خود آفریده ر‌ها سازید. به‌مدت ۲۴ ساعت تمام قضاوت‌ها و نگرش‌‌های منفی را از وجود‌تان حذف كنید. تنها روی جنبه‌‌های خوب زندگی خود و افرادی كه به‌طور روزانه با آنها در ارتباط هستید تمركز كنید. به منتقد درونی‌‌تان یك روز مرخصی دهید و با این كار یك روز كامل را با خودِ برتر، ارزشمندتر و كامل‌ترتان صرف كنید.‌

  

دانلود فایل آداب زندگی مثبت pdf
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…