تجربیات مدون دبیر زبان

تجربیات مدون دبیر زبان بصورت کامل و بخش بندی شده شامل ۱۰۰ صفحه در قالب فایل WORD و قابل ویرایش و تغییر بصورت آماده می‌باشد. همچنین برای آشنایی با بیشتر بخشی بسیار کوتاهی از متن را در ادامه میتوانید مشاهده بفرمایید.

پیشتر اقدام‌پژوهی‌ها و تجربیات مدون دیگری برای معلمین منتشر کرده بودیم که برای بررسی و دانلود آن‌ها می‌توانید از اینجا به دیگر مقالات معلمین دسترسی داشته باشید.

بخشی از تجربیات مدون دبیر زبان

اولین مشکل دوزبانه بودن: عدم آشنایی با زبان خارجه : مهمترین وسیله برقراری ارتباط معلم و دانش آموز زبان می باشد.دراین روستا امکانات زیادی  وجود نداشت تا برنامه های وکارتون هایی به زبان انگلیسی تماشا کنند.برای حل این مشکل ،خود معلم باید حتماً در کلاس درس به زبان انگلیسی یا همان زبان کتاب، صحبت کند. در هر کلاس ماههـــــــا در این خصوص تلاش می کردم بعضی از بچه ها نمی توانســـــتند به این زبان صحبت کنند و بعضـــــی هم نمی دانستند، حل این مشکل کلید اصلی موفقیت های بعدی در کلاس می باشد پس از چند ماه با تکرار و تمرین به حد مطلوب می رسیدیم چرا که برقراری ارتباط در یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی داشت.غیر از کتاب درسی ، قصه های کوچک انگلیسی را می خواندیم ترجمه می کردیم آنقدر در تکرار آن پافشاری می کردیم که حتی دانش آموزان ضعیف نیز به مدد حافظه خود آنها را می توانستند ترجمه آن را بگویند،داستان یا شرح حال میگفتیم،چندین بار تکرار می کردیم ،نکات مهم آن را روی تخته  می نوشتیم تا دانش آموزان در دفتر خود کامل کنند و به عنوان مشق و تکلیف انگلیسی قبول می کردیم .اسم انگلیسی وفارسی تصویرها را می گفتیم ولی بروی خواندن انگلیسی بیشتر توجه می کردیم.

مشکل خواندن ونوشتن : کسانی می توانند خوب یاد بگیرند که در خواندن مشکل نداشته باشند یاددهی خوب الفبای انگلیسی توسط معلم سال اول تا حدود زیادی این مشکل را حل می کند .اما بعضی ها کند خوان هستند با تکرار تمرین بیشتر و بالا بردن تند خوانی آنها،طرز قرار دادن صحیح کتاب ومطالب در صندلی خود ،رعایت فاصله چشم ها از کتاب، گوش دادن به مطالبی که می خوانند این مشکل تا حدودی حل می گردد. نوشتن: برآوردی که طی سالها بین دانش آموزان کلیه مقاطع تحصیلی داشتم به وضوح روشن کرد بیش از ۹۵% آنها طرز صحیح نوشتن و طرز صحیح گرفتن مداد را نمی دانند. طرز صحیح گرفتن مداد،صحیح قرار گرفتن در صندلی ،رعایت فاصله خود از مطالب نوشتاری ، کم یا زیادی نور می تواند در خستگی و عدم خستگی انسان تاثیرگذارد .چون زمان نوشتن راپایین می آورد،کم نوشتن یعنی کم تمرین کردن یعنی باز اخلال در یادگیری. این موضوع شاید کوچک باشد ولی در یاددهی و یاد گیری تاثیر واهمیت زیادی دارد ،چرا که عدم رعایت آن تاثیر روحی روانی نیز در نویسنده دارد.بنده که به عنوان دبیر درمدرسه ی راهنمایی بودم چندین دانش آموز در پایه های سوم وچهارم وپنجم داشتیم که در تمام درس ها ضعیف بودند که این دانش آموزان در پایه ها ی اول ودوم ، نوشتن حروف الفبا یاد نگرفته بودند ونمی توانستند بخوانند . برای این دانش آموزان کلاس های تقویتی برگزار نمودم وفقط درخواندن ونوشتن کارکردیم که این دانش آموزان در درس زبان پیشرفت کردند.

بهداشت فردی و نظم در کلاس: تدریس ویادگیری درمحیط شلوغ ،بی نظم وغیربهداشت ،بسیارمشکل است این است که من بارها توانستم با دقت در تمیزی لباس ،کیف و کفش،ظاهر دانش آموزان،مرتب چیدن صندلی های کلاسها، بهداشت خود کلاس و مدرسه ،از بی نظمی ها بکاهم. داشتن برنامه خوب برای درس خواندن در منزل ،قرار دادن لباس و لوازم شخصی در منزل در جای خود،رسیدگی به بهداشت خود،خواب به موقع ،کمک از اولیا،با هم تمرین کردن،خوردن غذای مناسب و استراحت کافی نتایج مطلوب در یادگیری دارند. نکته:در خصوص تغذیه کودکان باید یاد آور شوم که اغلب دانش آموزان به اندازه کافی فرصت پیدا نمی کنند در منزل غذا بخورند و اغلب ترجیح می دهند با آوردن غذا و پول و میوه به جبران گرسنگی بپردازند.دقت در این موضوع مهم باعث شد من بدانم که اغلب کودکانی که در مدرسه از تغذیه استفاده می کنند مورد تعرض و اذیت دانش آموزان دیگر قرار می گیرند به همین خاطر آوردن غذا و پول از خانه تاثیر زیادی ندارد به منظور جلو گیری ازاین مشـــکل به تمامی افرادی که غذابا خود می آوردند اجازه می دادم در پایان یا آغاز درس در کلاس غذای خود را میل کنند این باعث می شد اکثر افراد با خیال راحت و با آرامــــش در کـــــــلاس غذا بخورندو سایرین نیز به تدریج نــــــاچار به این جمــــــع می پیوستند.خوردن غذا د رمدرسه باعث کسب انرژی در نتیجه شادابی و سر حالی کودکان می شد و توان گوش دادن ،خواندن ونشستن آنها را افزایش می داد ودر کل موجب توجه بیشتربه معلم و یادگیری بهتر می شد.البته دراکثر مدارس به بچه ها میان وعده غذا می دهند که ما درمدرسه ی روستا این طرح را اجرا کردیم اما چون بیشتر اولیا نمی توانستند ماهانه پول بدهند این طرح بامشکل مواجه شد . ای کاش آموزش وپرورش مانند آوردن شیرمدارس ، برای درست کردن میان وعده غذا برای بچه ها در مدارس فکری می کرد.

فعالیت های مکمل وفوق برنامه: در روستاها بیشتر تدریس خودر را دربیرون کلاس انجام می دادم وهمان خارج کردن دانش آموزان به بیرون کلاس، دانش آموزان عملاً چیزها را یاد می گیرند ودستکاری می کنند وبا خود به کلاس می آورند وبا آن ها چیزهای مختلف می سازند.وقتی دانش آموز با مقوا وسایل کمک آموزشی و… را می سازد این همان فعالیت مکمل می باشد که در درس زبان استفاده می کنیم..که دانش آموز با چشمان باز وعملاً این درس را یاد می گیرد.

در روستا وقتی دانش آموزان را به کنار رودخانه بردم ویکی از دانش آموزان یک ماهی را با قلاب گرفت ودانش آموزان را باخصوصیات ماهی ها و نام انگلیسی آن آشنا کردم من این روز واین درس را هیچ وقت فراموش نمی کنم.

 

مشاهده و دانلود تجربیات مدون دبیر زبان
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…