ماه جرم کیهانی و علمی زیبا، جالب و هیجان‌انگیزی است، اما از جنبه توریسم فضایی و در سال‌های اخیر از جنبه تبلیغات نیز مورد توجه شرکت‌های بزرگ و کوچک جهان قرار گرفته‌است.

براساس گزارش فاكس‌نيوز، كارخانه نوشيدني‌هاي انرژي‌زاي پوكاري سوييت در ژاپن يكي از اين شركت‌ها است كه با ارائه برنامه بلند‌پروازانه‌اي قصد دارد از قابليت‌هاي تبليغاتي بي‌نهايت ماه براي تبليغ محصولات خود استفاده كند. اين شركت قصد دارد يك قوطي از نوشيدني‌هاي انرژي‌زاي خود را در تابستان 2016 به كمك شركت اسپيس ايكس به ماه ارسال كرده و با كمك فرودگر گريفين آن را روي سطح ماه قرار دهد.

اين برنامه تاكنون توجه بسياري را به سوي اين شركت جلب كرده و به گفتگو‌ها برسر قابليت‌هاي تبليغاتي كره ماه دامن زده‌است. آيا ممكن است انسان‌ها روزي ماه را به يك بيلبورد تبليغاتي بزرگ تبديل كنند؟

برخي از شركت‌ها تاكنون عبارت Moonvertising به معني تبليغات روي ماه را به عنوان سبكي جديد از تبليغات مورد استفاده قرار داده‌اند. يكي از آنها كوكاكولا است كه قصد داشت در آستانه سال 2000 به استفاده از ليزر لوگوي خود را روي سطح ماه به نمايش بگذارد. در سال 2008 نيز شركتي ديگر به نام رولينگ راك تلاش كرد چنين كاري را به انجام برساند.

استفاده از ليزر در فضا ايده‌اي جديد نيست، ناسا بارها و بارها از آن استفاده كرده و از اين فناوري براي نقشه‌برداري از سطح ماه با كمك از مدارگرد اكتشافي ماه نيز بهره برده‌است. با اين‌همه جيمز گراوين دانشمند ارشد مركز فضايي گودارد در ناسا مي‌گويد چالش‌هاي فناورانه‌اي كه براي تاباندن تصوير يك تبليغ در فاصله بيش از 386 هزار كيلومتري از زمين وجود دارند كوچك نيستند و دشواري‌هاي مهندسي زيادي براي انجام اين كار وجود دارد، كه يكي از مهم‌ترين آنها اين است: خاك ماه تنها هشت تا 10 درصد از قابليت بازتابي برخوردار است،‌يعني كمي روشن‌تر از ذغال چوب است.

ليزرهاي كنوني كه براي انجام عمليات فضايي از قبيل محاسبه دقيق فواصل و ارزيابي تركيب اجرام مورد استفاده قرار مي‌گيرند، توانايي درخشان ساختن محوطه‌اي به بزرگي ماه را ندارند. به گفته گراوين براي اينكه يك پيكسل از يك تصوير روي سطح ماه از زمين قابل مشاهده باشد،‌ بايد منطقه‌اي بزرگتر از شهر دلور را روي سطح ماه روشن‌ساخت و چنين ليزرهايي به انرژي صدها برابر انرژي مورد استفاده ليزرهاي فضايي امروزي نياز دارند.

به گفته وي، اگر بتوان چنين كاري را از روي فضاپيمايي در مدار ماه انجام داد،‌احتمال موفقيت آن بيشتر خواهد‌شد. گراوين مي‌گويد به جاي سطح ماه مي‌توان از فضاي تاريك نيز استفاده كرد،‌به اين شكل با تاباندن همزمان نور توسط مجموعه‌اي از ماهواره‌هاي مكعبي كوچك در منطقه‌اي معين از فضاي تاريك،‌مي‌تواند بيلبوردي فضايي ايجاد كرد. البته چنين كاري درصورتي ممكن است كه هزاران ماهواره يك‌شكل به صورت همزمان در مدار پاييني زمين نورافشاني كنند.

برخي از شركت‌ها تاكنون براي بهره‌برداري از قابليت‌هاي تبليغات فضايي راهكارهاي نوآورانه‌اي ابداع كرده‌اند،‌ براي مثال شركتي به نام Tnuva در سال 1997 توانست يكي از تبليغات خود را در ايستگاه بين‌المللي مير ضبط كند و پيتزا هات نيز در سال 2001 پيتزايي را براي ایستگاه فضایی بین المللی ارسال كرد.

باوجود رقابت شديدي كه براي بهره‌برداري تبليغاتي از فضا وجود دارد،‌ گراوين معتقد است استفاده از سطح ماه به عنوان يك بيلبورد بزرگ ايده‌اي چندان عملي به نظر نمي‌آيد و براي اجراي آن به دانش مهندسي بالايي براي رفع چالش‌هاي موجود نياز است.

همشهری آنلاین

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…