الگوی مديريت تحول دانش مدار در يادگيري سازمانی

الگوی مدیریت تحول دانش مدار در یادگیری سازمانی

مقاله الگوی مدیریت تحول دانش مدار در یادگیری سازمانی در زمینه مدیریت سازمانی اعم سازمان‌های دولتی و یا خصوصی می‌باشد و یک مقاله کارآمد ودقیق به‌همراه پانویس و منابع و مآخذ بصورت فارسی و انگلیسی در این مورد است. در ادامه بخش کوچکی از این مقاله را مشاهده می فرمایید.

پیشتر مقالاتی در باره مدیریت منتشر کردیم که می‌توانید از اینجا لیست و توضیحات آن‌ها را مشاهده بفرمایید.

چکیده:

تغییر و تحول ساختاری همواره در نظام دولتی کشور به عنوان یک راه حل اساسی مورد توجه بوده و دولتها در دوره های مختلف کوشیده اند تا از این طریق نظام اداری را متحول ساخته و اصلاح نمایند. تغییرات تشکیلاتی متعدد و متنوع نشانگر این گرایش متولیان ساختار کلان دولت است. در حالی که همه نظرها متوجه ساختار می‌باشد، نحوه عملکرد و کارکردهای ساختار فراموش می شوند. مشکل سازمانهای اداری کشور قبل از آنکه ناشی از نقص ساختاری باشد، حاصل بی انگیزگی نیروی کار، فرهنگ سازمانی کارگریز، و شیوه‌های ناکارآمد انجام امور…

 می باشد. مدیران سازمان ها به جای آنکه پی جوی علل بی انگیزگی کارکنان، اصلاح روشهای کار و ترویج فرهنگ تقدس کار باشند که اقداماتی دشوار و دیربازده می باشد، بلافاصله از ساده ترین و در دسترس ترین راه حلها که همانا تغییرات تشکیلاتی است استفاده کرده و با این اقدام نوید اصلاح نظام اداری را به همگان می دهند. تغییرات تشکیلاتی از قبیل ادغام، حذف و تقسیم سازمانها و جابجایی پستهای سازمانی اگر باتوجه به عملکردها و فرهنگ حاکم بر آنها صورت نگیرد، فاقد ارزش بوده و صرفاً نشانگر تغییراتی صوری و بی‌حاصل در اصلاح نظام دولتی است.

نکته مهم دیگری که در اصلاح نظام اداری و تغییرات ساختاری باید در نظر داشت تعریف علمی ساختار سازمانی از طریق شناسایی اجزا متشکله آن است. ساختار سازمانی در نمودار تشکیلاتی سازمان خلاصه نمی شود. بلکه شامل میزان پیچیدگی، میزان رسمیت و میزان تمرکز یا عدم تمرکز سازمانی است. هرقدر سازمان دارای قوانین و مقررات بیشتری برای انجام امور باشد، میزان رسمیت آن بالاتر خواهد بود. تمرکز و عدم تمرکز نیز نشان دهنده میزان تفویض اختیار به سطوح پایین سازمان در تصمیم گیری هاست. هرگاه واحدهای سازمانی از اختیارات بالایی در تصمیم گیری برخوردار باشند. سازمان غیرمتمرکز بوده و در حالتی که تمام تصمیمات در راس هرم سازمانی انجام شود، درجه تمرکز ساختاری بالاست. الگوی مدیریت تحول دانش مدار در یادگیری سازمانی
می توان نتیجه گرفت که اصلاح ساختاری صرفاً تغییر پستهای سازمانی و شکل تشکیلاتی نیست، بلکه تغییر و اصلاح در سه جزء متشکله ساختار، یعنی پیچیدگی، رسمیت و تمرکز است که تحول ساختاری را بوجود می آورد.

باید قوانین و مقررات دست و پاگیر را تعدیل کرده و انعطاف پذیری ضوابط را هدف اصلاح ساختار قرارداد .

بدین ترتیب اصلاحات ساختاری مستلزم بوجودآوردن فضای اعتماد در جامعه می باشد و قبل از آنکه اصلاحات جنبه ساختاری داشته باشند، وجه فرهنگی آنها قابل توجه است.

سازمان یادگیرنده سازمانی است که در خلق، اکتساب و انتقال دانش و تعدیل رفتارش در جهت انعکاس دانش جدید مهارت دارد و دائماً خود را به شکلی تغییر می دهد تا بتواند به نحوی بهتر اطلاعات را جمع آوری، هدایت و استفاده کند. مدیریت فرآیند یادگیری سازمانی با حل سیستماتیک مسأله، آزمایش کردن، یادگیری از تجارب گذشته و شیوه های نوین و انتقال سریع و مؤثر دانش در پیکره سازمان، مهارت های گسترده نیروی انسانی را بهبود و کارآیی آنرا توسعه می دهد که این همه نیازمند مدیریت دانش است. مدیریت دانش راهی است که سازمان ها دانش را ایجاد، تسخیر، طبقه بندی، اصلاح، تسهیم و منتشر می کنند تا با آگاهی از سرمایه های فکری خود و اندازه گیری ارزش آنها، بتوانند سرعت تصمیم گیری و دقت پیشگویی های خود را افزایش دهند و عملکرد سازمانی را بهبود بخشند.
امروزه با وجود سرعت تغییرات دانش و فناوری سازمانی، دیگر کمتر کسی در ضرورت تحول شیوه های مدیریت سازمانی برای تطبیق با ویژگی های عصر جدید تردید دارد. حرکتی که با مهندسی مجدد وظیفه گرا به فرآیندگرا در سازمان های شبکه ای، تغییر فناوری های سازمانی از حالت ماشین محور به دانش محور در سازمان های مجازی و تبدیل نگرش سازمانی رئیس محور به مشتری محور در سازمان های افقی همراه بود. امروزه، با تحول نگرش سازمانی از کنترل هدفمند به یادگیری خلاقانه به شکل گیری سازمان های یادگیرنده انجامیده است.

در مقاله حاضر سعی شده است تا با مرور مستند ادبیات موضوعی مربوط به مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، ضمن بیان مختصر تعاریف، هدف و ضرورت، الگوی تحول سازمانی که شامل، آماده سازی و استراتژی های سازنده سازمان یادگیرنده ایجاد و انجام تحول دانش مدار مدیریت، شناخت موانع موجود بر سر راه یادگیری سازمانی و تثبیت تحول سازمانی که با تعریف نقش های مدیریت سازمان در این امر همراه می باشد را مورد بحث و تحلیل قرار دهیم و در پایان به اشاره مجدد هدف مقاله حاضر در قالب جمع بندی و نتایج بپردازیم.

واژگان کلیدی:یادگیری سازمانی- سازمان یادگیرنده- مدیریت دانش

مشاهده و دانلود مقاله کامل
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
  • تحقیق ابوعلی بلعمی

    تحقیق ابوعلی بلعمی

    ابوعلی بلعمی ابوعلی بلعمی(وف ۳۸۳/۳۶۳ ق)، مورخ، ادیب و مترجم در زمان سامانیان مى‏زیست و وزا…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…