بسیج را نباید در قالب یک سازمان نگریست بلکه بسیج یک فرهنگ است که او را باید در قامت یک الگو در کتاب آزادگی دید. بسیج، یادگاری است از امام امت (ره) در دورانی که ابرقدرت های غرب و شرق با هم رقابت داشتند و هر کدام برای استثمار کشورهای جهان سوم دندان تیز می کردند. بنیانگذار جمهوری اسلامی در ۵ آذر ماه ۱۳۵۸ دستور تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی مستضعفان را صادر کردند و چراغی برافروختند که به محو ظلمت ها بپردازد و به جای کشورگشایی، دل گشایی نماید.امام(ره) وقتی آن روزها این فرمان را صادر کردند برخی فکر می کردند فرمایشی است ایده آلی، اما امروز که ۳ دهه از این دستور می گذرد، حکمت آن بیشتر روشن شده تا آن جا که مایه استحکام محور مقاومت شده است و آنچه نمی گذارد در مقابل فشار قدرت های جهانی، مقاومت کشورهای عضو محور مقاومت در عراق، سوریه و فلسطین شکسته شود، همین الگوست. امروز، مقاومت سوریه و عراق به برکت حضور قهرمانانه مردمان شان می باشدکه با استفاده از الگوی بسیج سازماندهی شده اند.آن ها با به کارگیری این الگوست که می توانند در مقابل تکفیری ها قامت راست کنند و آتش کینه بدخواهان را خاموش کنند. جهان سلطه از نظر سلاح های جنگی و مرگبار چیزی کم ندارد و قادر است نیاز خود را در جنگ های فیزیکی تغذیه کند ولی تنها چیزی که ندارد، حضور ارتشی است در قامت بسیج و همین مسئله باعث شده است که آن ها نتوانند قدرت مقابل خودشان را ارزیابی کنند زیرا تعداد یک ارتش مردمی به خوبی برای آن ها روشن نیست. نکته مهم این که در سالروز تولد بسیج به دستور تاریخی امام راحل (ره)، بسیج می بایست راهی را که آمده است همچنان ادامه دهد و در این مسیر، گرفتار آفت هایی نشودکه بدخواهان در کمین آن شاید بگذارند. بدیهی است ورود بسیج به جریان های سیاسی از آفت هایی است که از قدرت آن می کاهد و به جای استوانه و الگو، او را تبدیل به یک جریان، حزب و … می نماید.بنابراین همین رویه اصولی، ولایت مداری و پاسداری از اصول و منافع ملی باید بر بسیج حاکم باشد.

در جنگ سوریه و پس از آن حمله تروریست‌های داعش به عراق نقش نیروهای مردمی بسیار قابل توجه است. چند سال پیش بود که مقامات دولت سوریه با الهام گرفتن از الگوی نیروی مقاومت بسیج در ایران، اقدام به راه‌اندازی ارتشی مردمی به نام “جیش الشعبی” در سوریه کردند که این ابتکار بلافاصله تاثیر خود را در مهار و شکست فتنه تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها در این کشور نشان داد. کارشناسان نظامی می‌گویند با تشکیل این یگان‌های مردمی، روحیه، جسارت و تحرک قابل ملاحظه‌ای درکالبد ارتش سوریه دمیده شده است.

تشکیل ارتش مردمی در سوریه الگوبرداری از بسیج مردمی در جمهوری اسلامی بود.  تمام اقشار ملت سوریه اکنون دست در دست هم، به مانند “ید واحد” عمل کرده و از ارتش ملی خود و رهبری بشار اسد و خط مقاومت حمایت می‌کنند. تجربه انقلاب اسلامی و نقش بسزای نیروی مردمی بسیج برای سوریه تجربه‌ای بزرگ و ارزشمند است. نیروهای دفاعی مردمی سوریه متشکل از گروه‌های مردمی شیعه، سنی، علوی و مسیحی است که با توجه به مناطق مختلف این کشور شکل گرفته‌اند.

جوانان و نیروهای داوطلب برای دفاع از نظام سوریه زیر نظر دولت در مناطق مختلف آموزش‌های نظامی را دیده و مسلح شده‌اند. به عنوان مثال امنیت محله زینبیه نیز با جیش الشعبی و نیروهای داوطلب است که با توجه به حضور شیعیان در آن منطقه، جوانان شیعه در آنجا با برپایی ایست بازرسی، امور امنیتی را به دست گرفته‌اند. این جوانان تامین امنیت حرم حضرت زینب(س) و حرم حضرت رقیه(س) را نیز به عهده گرفته‌اند و در این راستا درب این حرم‌ها با توجه به شرایط در ساعات خاصی بسته می‌شود.

سپردن امنیت بخشی از شهرها به نیروهای مردمی و بسیجی این فرصت را برای ارتش سوریه فراهم کرده تا بتواند با نیروهای بیشتری در صحنه‌های درگیری با تروریست‌ها ظاهر شوند و به پیروزی‌های بسیاری برسند.

یکی از دلایلی که کشورهای غربی به ویژه آمریکا اقدام به حمله نظامی به سوریه نکرند این بود که حمله هوایی به سوریه به‌تنهایی کافی نبوده و اگر ناتو یا آمریکا بخواهد کار مؤثری انجام دهد بعد از حمله هوایی باید با استفاده از نیروی زمینی خود را تثبیت کند. با وجود نیروی دفاع مردمی بسیج در سوریه که سبب برتری میدانی حکومت و دولت سوریه شده است ، بنابراین حمله به سوریه ریسکی بزرگی است.

مردم مناطق آزادشده در سوریه نخواستند که تروریست‌ها به آن مناطق بازگردند و دوباره منطقه آنها محل درگیری میان ارتش و تروریست‌ها شود، لذا مردم از نیروی بسیج مردمی پشتیبانی می‌کنند و نام آن را «نیروی دفاع مردمی» گذاشته‌اند. گسترش نیروی دفاع مردمی موجب تثبیت مناطق پاکسازی شده توسط ارتش شده است. همچنین شواهد حاکی است پس از ورود مستقیم کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در حمایت از تروریست‌ها و رسمیت بخشیدن به موجودیت آنها، مقاومت مردمی در برابر معارضین نیز افزایش یافت.

در عراق نیز در روزهای اخیر نیروهای بسیج مردمی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پیشروی تروریست‌ها داشته‌اند. فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی و علمای سنی عراق سبب ایجاد شوری عظیم در مردم شده است و جوانان عراقی گروه گروه به سوی مناطق درگیری در حال اعزام هستند. در این میان نقش سپاه بدر و جیش‌المهدی عراق و دیگر گروه‌های نظامی مردمی بسیار مهم است. تفکر بسیجی که از جمهوری اسلامی الگوبرداری شده، امروز به عامل دفع تروریست‌های داعش در عراق تبدیل گشته است.

 

به حقیقت می‌توان گفت، استفاده سوریه و عراق از تجربه تشکیل نیروی مردمی جمهوری اسلامی ایران، که متشکل از نیروهای داوطلب است، نقش موثری در سرکوب شورشیان و تروریست‌ها داشته و سبب عقب‌نشینی مهاجمان شده است.

دخالت و حضور مردم در قالب تفکر بسیجی در تامین امنیت و مشارکت در حکومت توانسته راه‌گشای درگیری‌های اخیر در سوریه و عراق باشد و با حضور مردم قطعا تروریست‌ها و گروه‌هایی که توسط برخی کشورها و در راستای خواست آمریکا مسلح شده‌اند با شکست مواجه خواهند شد.

دانلود فایل الگوی بسیج در لبنان بصورت pdf
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

۲ نظرات

  1. Sahar

    ۱۳۹۸-۰۸-۲۳ at ۲:۵۷ ب.ظ

    ممنون از مطالبتون اما از لبنان و فلسطین هیچی نگفتید همش راجب سوریه توضیح دادید و تکراری هم هست

    پاسخ

  2. محمد حسین مغنیه

    ۱۳۹۷-۰۸-۲۸ at ۱۱:۲۴ ب.ظ

    همه سایت ها همینو نوشتن لطفا چیز تازه تری بزارید هفته بسیجه ناسلامتی .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…