افسردگی بعد از طلاق

مقاله افسردگی بعد از طلاق به بررسی عوامل و راه‌های کاهش این معضل پرداخته است این مقاله روانشناسی با فرمت word و قابل ویرایش بهمراه منابع و مآخذ کامل هم اکنون برای دانلود آماده است؛ در ادامه بخشی از این مقاله را مرور می‌کینم:

مقدمه

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد. (اسدی، لیلا سادات ، ۱۳۸۳)

طلاق در بسیاری از سرزمین‌های باستانی از جمله میان‌رودان، یونان، ایران، مصر و چین وجود داشته‌است. کنستانتین محدودیت‌های بسیاری برای طلاق ایجاد کرد و در قرن دهم میلادی کلیسای مسیحی آن را ممنوع دانست. هنری هشتم برای نخستین بار از مجلس کلیسای انگلیس خواست که ازدواج او را فسخ نماید.

به مرور زمان کشورهای اروپایی و مسیحی حق طلاق را برای زن و شوهر به رسمیت شناختند. با این حال، در سال ۱۹۸۶ در ایرلند پارلمان طلاق را غیرقانونی اعلام کرد. در انگلستان، در سال ۱۹۶۹ لایحه قانونی اصلاح طلاق به تصویب رسید که گرفتن طلاق را برای زن و شوهر آسان‌تر کرد. بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، میزان طلاق در بریتانیا به طور ثابت هر سال ۹ درصد افزایش یافت و در طی آن دهه دو برابر شد. امروزه در بسیاری از جوامع اروپایی، میزان طلاق افزایش یافته‌است. در کشورهایی که ازدواج همجنسگرایان قانونی است طلاق آنان هم پیش بینی شده‌است. بر اساس آمار میزان طلاق بین همجنسگرایان کمتر است. (اسدی، لیلا سادات ، ۱۳۸۳)

درسالهای اخیرطلاق به یک روندومعضل مهم اجتماعی تبدیل شده است ومتاسفانه روزبه روز افزایش
می یابدامروزه شاهدازهم گسیختن بسیاری ازپیوندها ی زناشوئی هستیم. همه کسانی که طلاق را تجربه کرده اند می دانند که خشم و افسردگی چاشنی لاینفک آن است .

یکی از اختلالات و آسیبی طلاق افسردگی است که گریبان گیر افراد متارکه کرده خواهد شد. زنان متارکه کرده در مقایسه با مردان بیشتر از افسردگی رنج می برند. علائم افسردگی پس از جدایی مشابه با همان عوارض افسردگی های دیگر و شامل موارد زیر است:

کاهش سطح انرژی، احساس غمگینی، نا امیدی، نگرانی در مورد آینده،انزوا و گوشه گیری، کاهش تحمل ریسک پذیری، کم انرزی بودن تن صدا،میل به گریه،تفکرات منفی، بد بینی،بی توجهی به آراستگی ظاهر،اختلالات خواب، کاهش تمایلات جنسی از دید روانپزشکی و آسیب شناسی مهمترین و بزرگترین مشکل در زنان و مردان پس از طلاق احساس افسردگی است . زیرا آنان احساس می کنند که شی محبوب خود را از دست داده اند.

 تحت چنین شرایطی وقتی افراد که همه چیز خود را به ازدواج فروخته اند در صورت طلاق ، جدایی ، مرگ همسر و… احساس می کنند علاوه بر از دست دادن فرد مورد علاقه ، تمامی موضوعات مورد علاقه شان را نیز از دست داده اند که بدین منظور به سوگ عظیمی می رسند که این شوک معمولا منجر به افسردگی ، پرخاشگری ، خودکشی ، بروز احساس پوچی و… می شود.

همچنین درباره تبعات اجتماعی طلاق با بیان اینکه از مهمترین اثرات اجتماعی آن می توان به از هم گسیختگی افراد، از میان رفتن آمال و آرزوها و بی اعتمادی اشاره کرد همچنین می توان گفت که پس از طلاق هیچ گونه تامین و حمایت اجتماعی بخصوص از زنان نمی شود که به همین دلیل شاهد گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم .

بعلت تعدد شیوه های درمانی در مواجه با مشکلات و اختلالات پیش آمده بعد از طلاق اثر بخشی رفتار درمانی بعلت شیوه تاثیر آن بر شخص اثبات شده است اما رفتار درمانی چیست؟

رفتاردرمانی چیست؟

رفتاردرمانی علم کاربرد اصول ویادگیری مبتنی برتجربه وآزمایش به منظورازبین بردن عادتهای ناسازگارتعریف شده است رفتاردرمانی اززمانهای قدیم بصورت غیرسیستماتیک دربین مردم رایج بود ولی هم اکنون درمراکزمشاوره وروان درمانی بصورت مشاوره فردی،گروهی،زناشویی،خانوادگی کاربرد وسیعی دارد وهمچنین دردرمان مشکلاتی ازقبیل اختلالات هراس،اختلالات جنسی ،اختلالات رفتاری کودکان ،لکنت زبان وجلوگیری ازبیماریهای قلبی عروقی وفراترازکاربالینی اصول آن درحوزه هایی ازقبیل پزشکی کودکان،مدیریت براسترس ،طب رفتاری،آموزش وپیری پزشکی بکاربسته می شود. رفتارمحصول یادگیری است ورفتاربهنجارازطریق تقویت وتقلید آموخته می شود وفراگیران پس ازمطالعه این مقاله و بکاربردن تکنیکهای رفتاردرمانی می توانند گام موثری درآرامش فکری وروحی روانی ،کاهش اضطراب و…خود داشته باشند وبه ضرورت رفتاردرمانی پی ببرند.

تاریخچه مختصررفتاردرمانی

رفتاردرمانی،آنگونه که امروزه می شناسیم ،ازاواخرسالهای ۱۹۵۰ بعنوان حرکتی ضد ذهنی گرایی وتا حدی بعنوان شقی کورکورانه درمقابل مدل روان درمانی مسلط آن زمان یعنی پسیکودینامیک که مدلی بیماری محوربود بالیدن آغازکرداما ریشه های نظری آنرا باید دردوره های قدیمی ترجستجوکرد دوره هایی که دانشمندان سعی می کردند برای مطالعه رفتارانسان،شیوه های فکری دقیق قابل سنجش وعینی وضع نمایند.

 

مشاهده و دانلود مقاله کامل افسردگی بعد طلاق
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…