شیردهی مادران

تحقیقات اخیر مزایای جدیدی از شیردهی را به محققان نشان داده است – نظیر کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲.
این تحقیقات نشان داده بیش از دو ماه شیردهی می تواند تا ۵۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مادرانی که قبلا دیابت بارداری را تجربه کرده بودند کاهش دهد. هر چقدر این مقدار شیردهی افزایش پیدا کند احتمال ابتلا نیز کمتر و کمتر می شود.
اریکا گاندرسون مسئول این تحقیقات می گوید: باید تمایل به شیردهی را در خانم ها چاق و کسانی که قبلا دیابت بارداری را تجربه کرده اند افزایش دهیم، چون این کار می تواند کمک بزرگی به سلامتشان کند.
با این حال کاهش خطر دیابت نوع ۲ تنها موردی نبود که محققان متوجه آن شدند، و تنها یکی از موارد تاثیر شیردهی به حساب می آمد.
این گروه تحقیقاتی ۹۰۰ خانم را به مدت دو سال پس از دیابت دوران بارداری ، در طول بارداری و پس از زایمان دنبال کردند. در طول این مدت ۱۲ درصد آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.
چگونگی غذا دادن این مادران به کودکشان به ۵ گروه تقسیم شد: تنها شیردهی، تنها با شیرخشک، بیشتر شیردهی و مقداری هم شیرخشک و دیگر فرمول های غذایی، بیشتر شیر خشک و مقداری هم شیردهی، غذا دادن ترکیبی ( به مقدار مساوی شیر مادر و شیرخشک و دیگر فرمول ها ).
خانم هایی که فقط به نوزادشان شیر خود را می دادند، در مقایسه با خانم هایی که فقط شیرخشک به نوزاد می دادند ۵۴ درصد کمتر در خطر دیابت بودند. خانم هایی هم که بیشتر شیر خود را می دادند و خانم هایی که به صورت ترکیبی این کار را می کردند نیز در مقایسه با کسانی که تنها از شیر خشک استفاده می کردند کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.
تحقیقات نشان داد مدت زمان شیردهی نیز روی کاهش خطر دیابت نوع ۲ تاثیر دارد.
خانم هایی که ۱۰ ماه به نوزاد خود شیر دادند در مقایسه با خانم هایی که تنها دو ماه این کار را کرده بودند ۵۷ درصد کمتر در خطر دیابت نوع ۲ بودند.
چگونه شیردهی می تواند روی کاهش خطر دیابت نوع ۲ تاثیر داشته باشد؟ دکتر گاندرسون می گوید از طرق مختلف.
شیردهی به سلول های تولید کننده انسولین در بدن استراحت می دهد، چون آنها نباید زیاد انسولین تولید کنند تا گلوکز خون کاهش بیابد. شیردهی از قند و چربی بالا در خون استفاده می کند تا مواد مغذی را از طریق جریان خون به بافت پستان منتقل و شیر تولید کند.
گاندرسون شیردهی را به عنوان ریکاوری بدن پس از زایمان معرفی می کند، زمانی که بدن تولید انسولین را بالا می برد تا کنترل قند خون را بدست بگیرد. مکانیزم های فیزیولوژیکی دیگری نیز وجود دارد که می گوید شیردهی از چه راه های دیگری به کاهش خطر دیابت نوع ۲کمک می کند.
به نظر می رسد شیردهی بعد از بهم ریختگی سوخت و ساز بدن که در طول بارداری اتفاق می افتد یک استراحت برای متابولیسم به حساب می آید. (متابولیسم چگونه در ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سالگی تغییر می کند) , (۹ اشتباهی که باعث کندی شدید متابولیسم می شود)
شیردهی روی طیف گسترده ای از شاخص های دیگر نیز تاثیر دارد. این شاخص ها عبارتند از سلامت مادر و نوزاد، عادات سبک زندگی، و تاثیر روی وزن پس از زایمان مادر.
همه مادران با شیردهی وزن کم نمی کنند، پاسخ بدن افراد به بارداری و شیردهی با یکدیگر متفاوت است.
متاسفانه مادرانی که بیشترین عوارض دوران بارداری را متحمل می شوند کمتر تمایل به شیردهی دارند. روش های کاهش خطر دیابت باید از دوران بارداری و حتی قبل از آن آغاز شود و با تولد نوزاد نیز باید ادامه پیدا کند.
علاوه بر شیردهی تغییر در سبک زندگی، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، و تغییر در نوع غذاها همه می توانند در کاهش خطر دیابت تاثیر گذار باشند.
اگر این فرهنگ را بین مادران ترویج دهیم، به سلامت هر دو گروه یعنی نوزادان و مادران کمک بسیاری کرده ایم.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…