خودروی ارزان قیمت رنو

رنو می‌خواهد از تمایل خودروسازان ایرانی برای همکاری مشترک، نهایت استفاده را کرده و به اصطلاح امتیاز بگیرد. این امتیازگیری، به‌خصوص می‌تواند در گرفتن سهام از خودروسازان کشور خود را نشان دهد، چه آنکه رنو بدش نمی‌آید پارس خودرو را از سایپا و خط تولید تندر-۹۰ را از ایران‌خودرو بخرد.

در شرایطی که هر دو خودروساز بزرگ ایران در پی همکاری با رنو هستند، به‌نظر می‌رسد این شرکت فرانسوی به‌دنبال امتیازگیری از آنهاست، چه آنکه موضع رسمی خود را مبنی‌بر آینده‌اش در «جاده مخصوص» اعلام نمی‌کند. رنو که با وجود تحریم‌های بین‌المللی، میلی به ترک ایران نداشت، پس از توافق هسته‌ای، مذاکرات خود با سایپا را آغاز کرد و قرار است پس از تعیین تکلیف با این شرکت، با ایران‌خودرو نیز وارد مذاکره شود.این در شرایطی است که هم ایران‌خودرو و هم سایپا، شروطی سخت را برای رنو در نظر گرفته و تاکید می‌کنند در صورت عدم موافقت، با این خودروساز فرانسوی شراکت نخواهند کرد. از یک سو ایران‌خودرو می‌گوید رنو باید محصول ارزان قیمتش به نام «کوئید» را در اختیار این شرکت قرار دهد و از سوی دیگر سایپا شرط گذاشته که رنو نباید با ایران‌خودرو محصول مشترک تولید کند.
 واگذاری کوئید به ایران‌خودرو، زنگ خطری بزرگ برای سایپا به‌شمار می‌رود، چه آنکه بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان این شرکت را به شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. با این حساب، بسیار بعید است سایپا در صورت رفتن کوئید به ایران‌خودرو، با رنو همکاری کند. از سوی دیگر ایران‌خودرو نیز در صورتی که امکان تولید مشترک با رنو را نداشته باشد، همکاری‌اش با این خودروساز فرانسوی، دیگر توجیه و صرفه خاصی نخواهد داشت و به احتمال فراوان، آبی‌های جاده مخصوص قید رنو را خواهند زد. در این شرایط اما رنویی‌ها در برابر شروط ایران‌خودرو و سایپا تقریبا سکوت پیشه کرده و پاسخ شفاف و روشنی به اینکه در نهایت با کدام خودروساز ایرانی شراکت خواهند کرد، نمی‌دهند. از همین رو برخی کارشناسان معتقدند رنو می‌خواهد از تمایل خودروسازان ایرانی برای همکاری مشترک، نهایت استفاده را کرده و به اصطلاح امتیاز بگیرد. این امتیازگیری، به‌خصوص می‌تواند در گرفتن سهام از خودروسازان کشور خود را نشان دهد، چه آنکه رنو بدش نمی‌آید پارس خودرو را از سایپا و خط تولید تندر-۹۰ را از ایران‌خودرو بخرد.
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…