ده حدیث
1- آرامش : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إنّ النَّفْسَ إذا اَحْرَزَتْ قُوتَها، إستَقَرَّتْ؛
پیامبر اکرم فرمود: همانا نفس آدمی هنگامی که مایحتاج زندگی اش تأمین شد، آرام می گیرد.
امام صادق(ع):
خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَقَدَ واحِدَةً مِنهُنَّ لَم یَزَلْ ناقِصَ العَیشِ زائِلَ العَقلِ مَشغولَ القَلبِ، فَأوَّلُها: صِحَّةُ البَدَنِ، والثّانِیَةُ: الأمِن، والثّالِثَةُ: السَّعَةُ فی الرِّزقِ، والرّابِعَةُ: الأنیسُ المُوافِقُ (قال الراوی:) قُلتُ: وما الأنیسُ المُوافِقُ؟ قال: الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، والوَلَدُ الصّالِحُ، والخَلیطُ الصّالِحُ – والخامِسَةُ: وهِیَ تَجمَعُ هذِه الخِصالَ: الدَّعَةُ؛
پنج چیز است که هر کس یکی از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگی اش نقص داشته، فکرش مشوّش و دلش نگران است: اوّل آنها، سلامت جسم و دوم امنیّت و سوم وسعت روزی و چهارم همراه و مونس هم رأی. (راوی می پرسد): مونس هم رأی چیست؟ امام می فرماید: همسر خوب و فرزند خوب و هم نشین خوب است و پنجم، که در برگیرنده همه این خصلت هاست، آرامش خاطر و رفاه زندگی است.
امام صادق(ع):
إنَّ القَلْبَ لَیَتَجلْجَلُ فی الجَوْفِ یَطْلُبُ الحَقَّ، فَإِذا أَصابَهُ، إطمَأَنَّ وَقَرَّ – ثُمَّ تَلا أَبو عَبْدِ اللَّهِ هذهِ الآیَةَ – فَمَنْ یُرِدِ الله اَنْ یَهْدِیَهُ، یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ…؛
همانا دل در طلب حق، همواره در سینه جوش و خروش دارد. هرگاه به حق برسد، آرام و قرار می گیرد.
حضرت فاطمه(س):
فَفَرضَ اللَّهُ الإیمانَ تَطْهیراً مِنَ الشِّرْک… وَالعَدلَ تَسْکیناً لِلْقُلُوبِ؛
خداوند، ایمان را برای پاکی از گناه… و عدل را برای آرامش دل ها واجب ساخت.
2- وقار :
وقار، چه جایگاهی دارد؟
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام : الوَقارُ حِليَةُ العَقلِ .
امام على عليهالسلام : وقار ، زيور خرد است .
3- توانمندی علمی و فنی پیشرفته :
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
لَوكانَ الدِّينُ مُعَلَّقا بِالثُّرَيّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناء فارِسَ ؛
پيامبر صلىاللهعليهوآله :
اگر دين به ستاره ثريّا آويزان باشد ، مردمانى از ايرانيان آن را به زير خواهند كشيد .
همان ، ح 34130 .
4- رحم و شفقت :
عنه عليهالسلام :
عَجِبتُ لِمَن يَرجُو رَحمَةَ مَن فَوقَهُ كيفَ لا يَرحَمُ مَن دُونَهُ ؟! .
امام على عليهالسلام :
در شگفتم از كسى كه به رحم و شفقت فرا دست خود اميد دارد ، چگونه به فرو دست خود رحم نمىكند .
غرر الحكم : 6255 منتخب ميزان الحكمة : 230
5- نظم:
امام علی (علیهالسلام) در وصیت خود، پـس از سفارش به تقوا، به نظم در امور توصیه مىکنند و مىفرمایند:
اوصیکم بتقوى الله و نظم امرکم
شما را و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مىرسد، به تقواى الهى و نظم در کارهایتان سفارش مىکنم.
6- ایثار :
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام :
خَيرُ المَكارِمِ الإيثارُ .
امام على عليهالسلام :
بهترين مكارم اخلاق ، ايثار است .
غرر الحكم : 4953 منتخب ميزان الحكمة : 184
7- مهربانی :
امير المؤمنين عليٌّ عليهالسلام :
ثلاثٌ يُوجِبْنَ الَمحبَّةَ : حُسنُ الخُلقِ ، وحُسنُ الرِّفقِ ، والتَّواضُعُ .
امام على عليهالسلام :
سه خصلت موجب جلب دوستى مىشود : خوشخويى ، مهربانى و فروتنى .
غرر الحكم : 4684 منتخب ميزان الحكمة : 124
8 – وجدان :
الإمامُ علیٌّ علیه السلام : اِجعَلْ نَفسَكَ میزانا فیما بَینَكَ و بَینَ غَیرِكَ ، و أحِبَّ لِغَیرِكَ ما تُحِبُّ لِنَفسِكَ ، وَ اكرَهْ لَهُ ما تَكرَهُ لَها ، لا تَظلِمْ كما لا تُحِبُّ أن تُظلَمَ ، و أحسِنْ كما تُحِبُّ أن یُحسَنَ إلَیكَ ، و استَقبِحْ لِنَفسِكَ ما تَستَقبِحُهُ مِن غَیرِكَ ، وَ ارضَ مِنَ النّاسِ ما تَرضى لَهُم مِنكَ .
ترجمه:
امام على علیه السلام : در رابطه میان خود با دیگرى خویشتن را معیار قرار ده و براى او آن بخواه كه براى خود مى خواهى و آنچه بر خود نمى پسندى بر او نیز مپسند؛ همچنان كه دوست ندارى به تو ستم شود، تو نیز به كسى ستم مكن و همچنان كه دوست دارى به تو خوبى شود، تو نیز به دیگران خوبى كن و آنچه را از دیگران زشت مى شمارى از خود نیز زشت شمار و آنچه را از خود پسندیده مى دانى از آنان نیز پسندیده بدان.
9 – پيامبر صلى الله عليه و آله :
صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛
نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آسايش بدن ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است.
(ارشاد القلوب، ج 1، ص 191)
10 – پيامبر صلى الله عليه و آله :
لا يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُم شارِبَهُ وَلا شَعرَ إِبطَيهِ وَلا عانَـتَهُ فَإِنَّ الشَّيطانَ يَتَّخِذُها مَخبَئا يَستَتِرُ بِها؛
كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان (ميكروب) اين نقاط را پناهگاه خود قرار داده، و زير موها پنهان مى شود.
(وسائل الشيعه، ج 1، ص 422، ح 6)