قاتل زنجیره ای تازه سینما

مارتین اسکورسیزی فیلم سینمایی «شیطان در شهر سفید» را جلوی دوربین می‌برد. لئوناردو دی‌کاپریو که علاقه زیادی به این پروژه داشته، یک‌بار دیگر در مقام بازیگر و تهیه‌کننده با این فیلم اسکورسیزی همکاری خواهد کرد.

خبر تولید این درام دلهره‌آور با استقبال منتقدان سینمایی و رسانه‌های گروهی روبه‌رو شده و آنها هم هیجان خود را از این بابت پنهان نمی‌کنند. فیلمنامه این درام جنایتکارانه براساس نوول موفق و پرخواننده‌ای به همین نام اثر اریک لارسن نوشته می‌شود.

رسانه‌های گروهی از تلاش ناموفق چند ساله دی‌کاپریو برای خرید امتیاز برگردان سینمایی این نوول خبر می‌دهند. برای همین خبر تولید فیلم سینمایی شیطان در شهر سفید بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی و محافل هنری و ادبی داشته است.

منتقدان سینمایی که معمولا همیشه تحسین‌کننده فیلم‌های مارتین اسکورسیزی هستند، می‌گویند موانع مختلف تولید فیلم از سر راه برداشته شده و آنها امیدوارند اسکورسیزی هر چه زودتر پشت دوربین فیلمبرداری آن قرار گیرد.

شرکت مستقل فیلمسازی دی‌کاپریو این درام دلهره‌آور جنایتکارانه را با همکاری کمپانی پارامونت تولید می‌کند. اسکورسیزی که با فضای قرن 19 آمریکا آشنایی دارد، با این فیلم به شهر شیکاگو سال 1893 می‌رود و تماشاگران را با یک دنیای پررمز و راز ترسناک آشنا می‌کند.

هر دو گروه منتقدان ادبی و سینمایی بر این باورند که نوول پرسروصدای اریک لارسن تمام زمینه‌های لازم برای تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی پرتنش و هیجان‌انگیز را دارد. این نویسنده تحقیقات مفصلی برای کتاب خود انجام داد تا بتواند

داستان شرح ‌حال‌گونه دکتر اچ اچ هلمز را به شکلی درست تعریف کند. این قاتل زنجیره‌ای به دلیل نوع ارتکاب قتل‌های خود به جک ریپر معروف شد و آوازه‌اش از مرزهای آمریکا هم فراتر رفت.

در حال حاضر بسیاری از مردم جهان با جک ریپر و اعمال جنایتکارانه او آشنایی دارند و به قاتلان حرفه‌ای زنجیره‌ای کشورهای خود لقب جک ریپر می‌دهند. نام دکتر هلمز زمانی در سطحی وسیع مطرح شد که در جریان نمایشگاه بین‌المللی شیکاگو در سال 1893 دست به قتل گروهی از مردم بی‌گناه زد.

قرار است در نسخه سینمایی داستان اریک لارسن، لئوناردو دی‌کاپریو در نقش جک ریپر ظاهر شود. این نکته‌ای است که سخت مورد توجه تحلیلگران سینمایی قرار گرفته و آنها پرسش‌های زیادی را در این رابطه مطرح می‌کنند.

مهم‌ترین پرسش این است که نوع برخورد تماشاگران با دی‌کاپریو در نقش یک قاتل زنجیره‌ای چگونه خواهد بود و آنها چه واکنشی نسبت به این مساله نشان خواهند داد؟ البته این اولین بار نیست که این بازیگر در نقش یک کاراکتر منفی به دیدار تماشاگران می‌آید، اما دفعات قبل وی در قالب یک قاتل بی‌رحم ظاهر نشده بود.

منتقدان سینمایی می‌گویند دکتر هلمز / جک ریپر، کاراکتری سیاه‌تر از بقیه شخصیت‌های منفی دارد که دی‌کاپریو قبل از این روی پرده سینما به تصویر کشیده است. تماشاگران سینما در دو همکاری قبلی اسکورسیزی و دی‌کاپریو – گرگ وال‌استریت و جزیره شاتر- این بازیگر را در قالب یک ضدقهرمان و کاراکتر منفی دیده‌اند.

در فیلم اول که حال و هوایی شرح‌حال‌گونه داشت، دی‌کاپریو نقش جردن بلفورث دلال طمعکار بازار وال‌استریت را بازی کرد. وی برای خلق این شخصیت منفور و ضداجتماعی، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد سال هم شد.

در فیلم دوم که داستانی بسیار پررمز و راز و مخدوش داشت، دی‌کاپریو نقش دیوانه‌ای را به عهده گرفت که یک بیمارستان را به آتش می‌کشد و تماشاگران تا دقایق پایانی فیلم متوجه هویت واقعی او نمی‌شوند.

بجز این دو فیلم، وی در وسترن ضدتبعیض‌نژادی هم در نقش یک نژادپرست سفیدپوست متعصب در دوران جنگ داخلی آمریکا بازی کرد. تماشاگران سینما در این فیلم، او را در نقش مرد خشن و بیرحمی دیدند که مثل آب خوردن سیاهان را می‌کشد و یک برده‌دار بی‌رحم است، اما در شیطان در شهر سفید این بازیگر دست به کشتار آدم‌هایی می‌زند که همرنگ و هم‌نژادش هستند.

اهل فن با اشاره به سابقه دوستی و همکاری دی‌کاپریو و اسکورسیزی می‌گویند وی بهترین بازی‌ها و نقش‌های سینمایی‌اش را در فیلم‌های این فیلمساز ارائه داده است.

به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود دی‌کاپریو در فیلم تازه اسکورسیزی جنجالی‌ترین و والاترین نقش سینمایی‌اش را ارائه خواهد کرد.

به گفته اهل فن، تلاش دی‌کاپریو برای خرید امتیاز برگردان سینمایی نوول لارسن در همین رابطه بوده است. هدف او بازی در این نقش جنجالی و هدایت شدن توسط فیلمسازی است که همیشه او را تحسین کرده است.

دی‌کاپریو پس از دوندگی‌های بسیار، بالاخره در روزهای پایانی سال 2010 توانست رضایت مالک کتاب را برای تولید فیلمی سینمایی براساس آن جلب کند. از آن زمان تا به حال، چند فیلمنامه‌نویس مطرح ‌(ازجمله گراهام مور، نویسنده فیلمنامه «بازی تقلید») برای نوشتن فیلمنامه دعوت به همکاری شدند.

حتی یک بار هم گفته شد کمپانی برادران وارنر و دی‌کاپریو این فیلم را تولید می‌کنند. بیلی ری، فیلمنامه‌نویس درام شرح‌حال‌گونه و دلهره‌آور «کاپیتان فیلیپس» (با بازی تام هنکس) به نگارش فیلمنامه اقتباسی شیطان در شهر سفید دعوت شده است. او قرار است این فیلمنامه را تا دو یا سه ماه آینده آماده کند.

دی‌کاپریو ابراز علاقه کرده که کار فیلمبرداری فیلم هر چه سریع‌تر آغاز شود و تا قبل از پایان سال 2014 میلادی (یا اوایل سال 2015) کلید فیلمبرداری زده شود، ولی منتقدان عملی شدن این طرح را غیرممکن می‌دانند.

آنها با اشاره به شلوغی جدول کاری مارتین اسکورسیزی طی یک سال آینده بعید می‌دانند این درام جنایتکارانه به این زودی کلید بخورد. با این حال، اطلاع‌رسانی جدید اسکورسیزی درباره پذیرش کارگردانی فیلم این ظن را تقویت می‌کند که او ساخت شیطان در شهر سفید را در دستور کار خود قرار دهد و در بین چند پروژه‌ای که طی چند سال اخیر درباره‌شان صحبت کرده، این فیلم را هم جلوی دوربین ببرد.

تمام این خبرها و گمانه‌زنی‌ها در شرایطی است که خود بازیگر هم جدول کاری شلوغی دارد و این روزها جلوی دوربین فیلم تازه آلخاندرو گونزالس ایناریتو به نام «بازگشت» است.

نیازی به توضیح نیست که اسکورسیزی هم سرگرم کارگردانی پروژه مورد علاقه و عقب‌افتاده‌اش «سکوت» است. این درام شرح‌حال‌گونه یک ماموریت مذهبی قرون وسطایی را به تصویر می‌کشد.

جام جم

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…