واعظی آشتیانی

واعظی آشتیانی را مردم بیشتر با باشگاه استقلال می شناسند. اما وی بیش از سی سال است که در صنعت کشور فعالیت می کند.

واعظی با اشاره به اینکه 30 سال است که در صنعت مملکت در مسئولیت های مختلف از هیئت مدیره تا مدیر در شرکت های مختلف فعالیت کرده گفت: مشکل صنعت ما برای امروز و دیروز نیست، از زمان قاجار ستون های صنعت کج بنا شده اند و اگر ما امروز دچار مشکل هستیم به دلیل ندانم کاری های سالها پیش است.

واعظی آشتیانی با اشاره به اینکه امروز بیشتر تولید کننده های ما بدهکار بانکها هستند گفت که این مسائل مشکلات و مسائل زیادی را با خود به همره دارد.

واعظی در جواب به سوال اینکه کشورهای دیگر می خواهند ما را مصرفی کنند گفت: کشورهای خارجی با شناخت کامل نسبت به ایران قدم برمی دارند. تمام کشورها در ایران سفارتخانه دارند و آنها از تمام مسائل باخبر هستند و اینطور نیست که آنها تمام سرمایه شان را به قصد تولید وارد کشور کنند. اگر هم اینکار را بکنند به قصد مصرف کردن وارد می شوند نه اینکه کار تولیدی راه بی اندازند. بعله ما مصرف کننده هستیم.

در ادامه در رابطه با اینکه آیا ما می توانیم خودرو ساز باشیم گفت: خیر، ما نمی توانیم تولید کننده خوبی باشیم، حتی مونتاژ کار خوبی هم نیستیم. چون اگر خوب بودیم بعد از 50 سال مونتاژ کاری دیگر خودروی بی کیفیت تولید نمی کردیم.

در هر جای دنیا وقتی خودرویی تولید می شود عده ای طرفدارش هستند و عده ای نیز مخالفش، اما وقتی در ایران همه مخالف خودروی داخلی هستند این به چه معنا است. اینکه ما موفق نیستیم، نه در تولید و نه در مونتاژ.

در ادامه واعظی گفت: 22 یا 23 سال پیش 405 وارد کشور شد و 21 سال پیش پراید. و حالا بعد از گذشت بیست و چند سال افتخار ما این است 405 را داخلی کردیم. این در حالی است که دنیا با سرعت پیش می رود. آنها کجا هستند و ما کجا هستیم.

در رابطه با امکانات خودروهای تولیدی گفت: کیا با یک پلتفرم در سطح جهای تغییرات ایجاد می کند. یا تویوتا در مدل کمری با حفظ یک پلتفرم  اما با مدل های مختلف و آپشن های متنوع دنیا را در دستان خود می گیرد … حالا ما به دنبال چه بوده ایم،! اینکه داشبورد ماشین را عوض کنیم یا در نهایت خلاقیت مان چراغ های ماشین را عوض کنیم. حالا جالب این است که تولید کنندگان داخلی به ای بی اس و ایربگ می گویند آپشن!!!

ما در این سالها هیچ افتخاری نداشتیم. حتی یک خودروی تولید داخل ( خودروی ملی ) هم نداشتیم. البته این در حالی است که دوستان ادعا می کنند سمند خودروی ملی است، ولی خودشان هم می دانند که اینطور نیست.

در انتها واعظی در رابطه با کمپین گفت:

ما باید مردم را آموزش دهیم تا بهترین را انتخاب کنند نه اینکه از روی ناچاری به بدترین راضی شوند. این یک کمپین نیست رکود اقتصادی است. مردم پول ندارند. اقتصاد کشور تعطیل است. می گویند نخریدن ماشین کار ضدانقلابی است، نه اینطور نیست ضد انقلاب اصلی شما هستید که اقتصاد مملکت را تعطیل کرده اید. تا زمانی که دولت ها برای پوشاندن ناکارآمدی هایشان دولت قبل را مقصر می دانند اوضاع به همین صورت است.

در خاتمه واعظی در رابطه با وام چند هزار میلیاردی برای خودرو سازان گفت: آقای وزیر گفته میخواهم بروم 2 هزار میلیارد وام بگیرم برای خودروسازها، خوب من سوالم از آقای وزیر صنعت به عنوان کسی که معاون وزیر صنایع بوده در دولت و کسی که بیش از 30 سال در صنعت کشور کار کرده این است، شما با چند درصد سود این وام را میگیری؟ 30 درصد؟ اگر 30 درصد، چه تعداد خودرو تولید می شود که 30 درصد سود دارد 20درصد؟ یعنی 10 % درصد دولت می خواد سوبسید بدهد؟ معنیش این می شود که 20 درصد خودرو را باید گران بکنید اگر 20 درصد گران کنید شما با هزینه های سربار این 2 تا کمپانی چه جوری می خواهید این پول را پس بدید؟ آیا به دنبال این نیستیم که این 2 تا کمپانی را ورشکست کنیم؟ هرچند که همین الان هم چالش جدی دارند، فکر می کنم اینها به جای این که صورت مسئله اصلی را حل بکنند به دنبال مسکن های مقطعی هستند، این اشتباه بزرگ است.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…