این روزها بسیاری از زنان در سراسر جهان به سرطان پستان مبتلا هستند یا در معرض آن قرار دارند. سرطانی که با شناخت عوامل زمینه ساز آن تا حد خوبی می توان مانع از ابتلا به آن شد. به همین خاطر، تحقیقات در مورد شناخت دلایل ابتلا به این بیماری هم چنان ادامه دارد.
به گزارش کافه لینک به نقل از شفقنا زندگی، شاید برای گروهی از زنان که سال های سال است موهای خود را رنگ می کنند تصور یک روز بدون این رنگ ها سخت باشد؛ ولی واقعیت این است همین رنگ های شیمیایی نقشی مهم در افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان بازی می کنند. بر اساس نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده، زنان علاقه مند به رنگ کردن مو ۱۴ درصد بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.

به گفته پزشکان، ارتباط میان مواد شیمیایی رنگ با سرطان پستان هر چه دفعات رنگ کردن موها افزایش یابد بیشتر و بیشتر می شود. از همین روی، زنان باید مصرف مواد ترکیبی و مصنوعی را کاهش دهند و مواد طبیعی هم چون: حنا، گل رز یا چغندر را جایگزین آن کنند. این موضوع در خصوص زنان بالای ۴۰ سال حساسیت و اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه آنها از دیگر گروه های سنی برابر این بیماری آسیب پذیری بیشتری دارند.

اگرچه تا کنون دلیل اصلی این موضوع مشخص نشده است؛ ولی پزشکان توصیه می کنند زنان زنگ مویی را انتخاب کنند که پایین ترین میزان تجمع اسیدهای آروماتیک را داشته باشد. با این وجود رنگ موهای طبیعی که مواد تشکیل دهنده آنها گیاهی است بی خطر هستند و بدون نگرانی می توان ز آنها استفاده کرد. بنابراین، اگر جزء گروه زنان وابسته به رنگ مو محسوب می شوید بهتر آن است که تجدید نظری در این مورد داشته باشید.

ارتباط سرطان پستان و رنگ مو
ارتباط سرطان پستان و رنگ مو

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان یا سرطان سینه  به نوعی سرطان گفته می‌شود که از بافت پستان آغاز می‌شود.زن بودن، مهم‌ترین عامل احتمال بروز سرطان پستان است. اگرچه مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند اما احتمال آن در زنان ببیش از صد برابر است. سایر علائم سرطان پستان می‌تواند یک توده در سینه، تغییر در شکل سینه، گودیپوست، ترشح مایع از نوک سینه، یا پوسته شدن قسمتی از پوست باشد.[۳] در افرادی که بیماری در اندام‌های دیگر آنها گسترش پیدا کرده باشد، این علائم می‌توانند درد استخوان، غدد لنفاوی متورم، تنگی نفس، یا یرقان باشند.

نوعی نادر از سرطان پستان به نام سرطان پستان التهابی، به ندرت موجب یک توده مجزا می‌شود. در عوض ممکن است پوست سینه ضخیم، قرمز یا مانند پوست پرتقال دچار حفره گردد. همچنین ممکن است در آن ناحیه گرمی، درد یا برجستگی‌های جوش مانند مشاهده گردد.

عوامل خطر ابتلاء به سرطان پستان عبارتند از مرض چاقی، عدم تمرین فیزیکی، نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی، درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی، پرتوهای یونی، اولین قاعدگی در سنین پایین، و دیر بچه دار شدن یا بچه دار نشدن. دلیل حدود ۵ تا ۱۰٪ از موارد ابتلاء به این بیماری ژن‌هایی هستند که از والدین فرد به ارث رسیده‌اند، از جمله BRCA1 و BRCA2. معمولاً سرطان پستان در سلول‌های دیواره مجاری شیر و لوبول‌ها که تأمین کننده شیر مجاری هستند، ایجاد می‌شود.به سرطان‌هایی که از این مجاری شروع می‌شوند، کارسینوم پستانگفته می‌شود، در حالیکه سرطان‌های ایجاد شده از لوبول‌ها با نام سرطان لوبولار شناخته شده‌اند. به علاوه، بیش از ۱۸ زیر-نوع سرطان پستان دیگر وجود دارد.برخی از سرطان‌ها ازضایعات پیش-تهاجمی از قبیل کارسینوم مجرایی درجا ایجاد می‌شوند. تشخیص سرطان پستان با انجام یک نمونه برداری از توده مربوطه تأیید می‌شود.پس از تشخیص سرطان، آزمایش‌های بیشتری انجام می‌شوند تا مشخص شود که آیا سرطان به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت کرده‌است یا خیر و چه درمان‌هایی ممکن است نسبت به بیماری واکنش نشان دهند.

بر اساس نتایج یک تحقیق، داروهای ارزان قیمتی که معمولاً برای تقویت استخوان مصرف می‌شوند می‌توانند مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش دهند. بیس فسفونات‌ها (Bisphosphonates) عمدتاً برای جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان استفاده می‌شوند. این داروها از تغذیه هر سلول سرطانی که در استخوان گسترش می‌یابد، جلوگیری می‌کنند و به این ترتیب رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌سازند.

ارتباط سرطان پستان و رنگ مو
سرطان پستان -کافه لینک

توازن مزایا در مقابل مضرات غربالگری سرطان پستان بحث‌برانگیز است. بنیاد همیاری کوکران در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که مشخص نیست آیا غربالگری ماموگرافی مزایای بیشتری دارد یا مضرات بیشتری.یک مرور برای گروه ضربت خدمات پیشگیری آمریکا در سال ۲۰۰۹ شواهدی را دربارهٔ مزایا در افراد ۴۰ تا ۷۰ ساله یافت، و سازمان توصیه می‌کند زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله هر دو سال یکبار غربالگری را انجام دهند.برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان پستان در افرادی که احتمال ابتلاء در آنها بالا است، ممکن است از داروهای تاموکسیفن یا رالوکسیفن استفاده شود.برداشتن هر دو سینه از طریق جراحی یک اقدام پیشگیرانه مفید در برخی از زنان پر خطر است. برای افرادی که ابتلاء به سرطان در آنها تشخیص داده شده‌است، می‌توان از تعدادی از درمان‌ها استفاده کرد، از قبیل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و درمان هدفمند.انواع جراحی عبارتست از عمل جراحی حفظ پستان یا ماستکتومی. ممکن است در عمل جراحی یا در یک تاریخ دیگر عمل بازسازی پستانانجام شود. در افرادی که سرطان در سایر قسمت‌های بدن آنها گسترش یافته‌است، درمان‌ها عمدتاً به منظور بهبود کیفیت زندگی و راحتی فرد انجام می‌گیرند. پزشکان متخصصان اعتقاد دارند افزایش سن بارداری و عدم شیردهی دو عامل مهم در بروز سرطان پستان است، از همین رو بارداری و شیردهی احتمال بروز این سرطان را کاهش می‌دهد.

نتایج سرطان پستان بسته به نوع سرطان، میزان بیماری، و سن فرد متغیر است. نرخ بقا در کشورهای توسعه‌یافته بالا است، به گونه‌ای که ۸۰٪ و ۹۰٪ از افراد در انگلستان و آمریکا حداقل ۵ سال زنده هستند نرخ بقا در کشورهای در حال توسعه پایین‌تر است. در سراسر دنیا، سرطان پستان مهم‌ترین نوع سرطان در زنان است، و ۲۵٪ از تمام موارد سرطان را به خود اختصاص می‌دهد. در سال ۲۰۱۲، ۸۱٫۶ بر پایه گفته متخصصان در ایران سالانه هشت هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و شیوع ابتلا به سرطان پستان در بین زنان ایرانی حدود ۳۰ تا ۳۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر است.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

نفسیه روشن و حیوانات مورد علاقه‌اش

حیوانات مورد علاقه‌ نفیسه روشن شاید برای خیلی ها ترسناک باشد. مثلا عکس گرفتن با یک مار دور…