تعویض گوشی معیوب اجباری است

اگر خریداران موبایل تا ۴۸ ساعت پس از خرید گوشی با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند به فروشنده مراجعه کنند و فروشنده موظف به تعویض گوشی است. در این موارد فروشنده نباید خریدار را به گارانتی یا تعمیرکننده رجوع دهد.

برخی مواقع پس از خرید تلفن همراه، وقتی به خانه بر می‌گردیم هنوز دو روز از کار گوشی نمی‌گذرد که موبایل ما دچار مشکل می‌شود. ما می‌مانیم و یک گوشی معیوب و فروشنده. در این مواقع فروشندگان سودجویی وجود دارند که یا ما را به سمت گارانتی سوق می‌دهند یا پول تعمیر را از ما می‌گیرند؛ در حالی که بر اساس قوانین صنفی، فروشندگان موبایل موظفند در صورت ایراد پیدا کردن موبایل تا ۴۸ ساعت پس از خرید، گوشی تلفن همراه مشتریان را بدون هیچ چون و چرایی تعویض کنند.

بسیاری از مشتریان چنین قانونی را نمی‌دانند و به همین خاطر دچار زیان مالی شده و خریدشان منجر به تجربه‌ای تلخ می‌شود. مسئولان اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی نیز به کم اطلاعی خریداران از این قانون اذعان دارند.

کارشناس اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی با اشاره به اینکه مشتری‌ها در بازار موبایل به دلیل بی‌اطلاعی از حقوقشان متحمل ضرر می‌شوند، اعلام کرد طبق قوانین اگر به هر دلیلی گوشی خریداری شده تا ۴۸ ساعت دچار ایراد شود، فروشنده موظف به پس گرفتن گوشی است.

میثم دادخواه، کارشناس رسمی اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی گفت:

طبق دستورالعمل قانونی که به صنف دستگاه‌های مخابراتی ابلاغ شده، اگر گوشی خریداری شده تا ۴۸ ساعت به هر دلیل دچار ایراد شود، فروشنده موظف به تعویض گوشی با یک گوشی نو و در صورت تمایل مشترک موظف به پس گرفتن گوشی و بازگرداندن وجه آن به خریدار است. به این ترتیب در بازه‌ی زمانی ۴۸ ساعت اول پس از خرید، مشتری نیازی به مراجعه به شرکت گارانتی برای اصلاح ایراد گوشی یا تعمیر ندارد و فروشنده خود موظف به پیگیری اقدامات مربوط به گوشی معیوب است.

به گفته‌ی دادخواه اگر فروشنده مشتری را به علت خرابی گوشی در ۴۸ ساعت پس از خرید به شرکت گارانتی برای تعمیر ارجاع ‌دهد، برخلاف مقررات عمل کرده و این یک کار غیرقانونی است. در چنین مواردی خریداران می‌توانند برای احقاق حقشان و شکایت از فروشنده به اتحادیه‌ی دستگاه‌های مخابراتی مراجعه کنند.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

ویندوز ۱۰ مایکروسافت و امید برای ویندوز جدید

آیا ویندوز ۱۰ آخرین ویندوز ماکروسافت است؟ جری نیکسون (Jerry Nixon) مسئول توسعه دهنده مایکر…