تصادف در ایران

موثق ترین آمار تصادفات رانندگی در کشور از کشته شدن ۱۴۰ هزار و ۹۳۳ شهروند طی ۷ سال گذشته (از ابتدای ۷۷ تا انتهای ۸۳ ) حکایت دارد و این در حالی است که وقوع این حوادث بیش از ۱۲ میلیون مصدوم و ۵۰۰ هزار معلول مادام العمر بر جای گذارده است. هرساله در سراسر دنیا بیش از ۵۰ میلیون نفر در اثر حوادث ترافیک مجروح و ۲/۱ میلیون نفر کشته می شوند و با وجود اینکه ایران کمتر از یک صدم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده ، بیش از یک چهلم از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است. در ایران در گروههای سنی یک ماهه تا ۵۰ ساله مهمترین علت مرگ ، حوادث غیر عمدی است و در راس همه حوادث ، سوانح ترافیکی قرار دارد. بنابراین گزارش ، در حالی که میزان بروز مرگ ناشی از حوادث مربوط به حمل و نقل در جهان ۸/۲۰ درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهد ، در ایران این میزان ۳۸ درصد است.

۲۰ هزار ایرانی در تصادفات رانندگي سال 90 جان باختند

در همین حال رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مرگ ۲۰ هزار و ۶۸ نفر در تصادفات سال ۱۳۹۰ خبر داد و گفت: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند، ۱۳.۷ درصد کاهش را نشان می دهد. محمود خدادوست اعلام کرد: ۲۰ هزار و ۶۸ نفر در تصادفات سال ۱۳۹۰ جان خود را از دست داده اند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که ۲۳ هزار و ۲۴۹ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند، ۱۳ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی جاده های برون شهری را بیشترین محل وقوع مرگ های ناشی از تصادفات دانست و گفت: ۱۲ هزار و ۲۳۲ مورد از مرگهای تصادفات در جاده های برون شهری، پنج هزار و ۸۸۸ نفر در تصادفات درون شهری، یکهزار و ۸۰۳ نفر در جاده های روستایی و محل مرگ ۱۴۵ نفر نامعلوم گزارش شده است.

استان فارس؛ دارای بیشترین تلفات

خدادوست در مورد استانهایی که بیشترین و کمترین تلفات رانندگی را در سال ۱۳۹۰ داشته اند گفت: بالاترین آمار تلفات حوادث رانندگی با ۱۶۲۳ نفر کشته، در استان فارس ثبت شد و تهران با ۱۶۰۹ و خراسان رضوی با ۱۵۹۹ نفر پس از استان فارس قرار دارند. در بین کمترین ها نیز، استان ایلام با ۱۵۲ نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۵۹ و خراسان جنوبی با ۱۸۷ نفر، به ترتیب استان های دارای کمترین تلفات رانندگی بوده اند.وی افزود: در گزارشهای سال ۱۳۹۰ سازمان پزشکی قانونی، آمار استان البرز که در حوادث رانندگی امسال ۳۳۹ نفر کشته داشت، از آمار استان تهران کسر و به صورت مستقل محاسبه شده است.

راننده ها؛ بیش از دیگران در معرض خطر

در زمان وقوع تصادف ۴۰.۴ درصد از کشته شدگان، راننده وسیله نقلیه، ۲۲.۵ درصد عابر پیاده و ۳۵.۶ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.

۵۸.۹ درصد تلفات بین ۱۸ تا ۴۹ سال دارند

از لحاظ سنی ۷.۹ درصد افراد ۱۰ سال و کمتر، ۵.۶ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۹.۷ درصد ۲۹-۱۸ سال، ۲۹.۲ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۲۷.۶ درصد کشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشته اند.

برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر؛ شایع ترین شکل تصادفات منجر به مرگ

نحوه وقوع تصادف ۴۷.۳ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۲.۵ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۲درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است.

بیشترین کشته مربوط به خودروهای سواری

خودرو مورد استفاده ۳۸.۹ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۴ درصد موتورسیکلت، ۶.۷ درصد وانت بار ، ۳.۷ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۸ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

در ۳۲ درصد موارد فوتی خودروی درگیر سواری بوده است

خودرو درگیر با خودرو و یا عابر پیاده متوفی در ۳۲ درصد موارد خودرو سواری، ۱۷.۹ درصد کامیون، کامیونت و تریلی، ۸.۲ درصد وانت بار، ۵.۳ درصد موتورسیکلت و ۴.۱ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

ضربه به سر عمده ترین علت مرگ در تصادفات

علت اصلی مرگ ۵۴.۱ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۴.۱درصد شکستگی های متعدد، ۷.۸ درصد به دلیل خونریزی و ۷.۸ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت) بوده است.

بیشترین تعداد مرگ و میر در محل وقوع حادثه

همچنین محل فوت ۵۲.۲ درصد از افراد در محل حادثه، ۸.۱ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۳۸.۶درصد از افراد در بیمارستان بوده است.

۲۹۷ هزار و ۲۵۷ مصدوم

رئیس مرکز تحقیقات با یادآوری اینکه صرفا آمار مصدومینی که به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می شود در این سازمان ثبت شده است اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ آمار ۲۹۷ هزار و ۲۵۷ نفر مصدوم حوادث رانندگی در پزشکی قانونی ثبت شد که از این تعداد ۲۱۶ هزار و ۲۰۷ نفر مرد و ۸۱ هزارو ۵۰ نفر زن هستند.به گفته خدادوست مصدومین حوادث رانندگی امسال نیز ۵ درصد کاهش یافته است. میزان مصدومین حوادث رانندگی در سال ۸۹ ، ۳۱۲ هزار و ۷۴۵ نفر بوده است.

هزار و ۲۷۰ کشته در حوادث رانندگی اسفند ماه

دکتر خدادوست تعداد تلفات حوادث رانندگی اسفند ماه را هزار و ۲۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: مقایسه آمار تلفات حوادث اسفند سال ۱۳۹۰ در مقایسه با هزار و ۴۵۲ نفری که در مدت زمان مشابه سال ۱۳۸۹ جان باختند، ۱۲.۵درصد کاهش را نشان می دهد.به گفته رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مجموع هزار و ۲۷۰ کشته حوادث رانندگی اسفند ماه، ۹۹۹ نفر مرد و ۲۷۱ نفر زن بودند و ۷۷۶ نفر از کشته شدگان حوادث رانندگی اسفند در جاده های برون شهری، ۴۰۸ نفر در جاده های درون شهری، ۷۸ نفر در جاده های روستایی و محل مرگ ۸ نفر نیز نامعلوم ثبت شده است.وی در خصوص استانهای دارای بیشترین تلفات حوادث رانندگی در آذرماه گفت: استان فارس با ۱۰۳ کشته اولین استان و تهران با ۱۰۲ و خوزستان با ۹۷ کشته، به ترتیب استان هایی هستند که بیشترین آمار تلفات رانندگی در آنها ثبت شده است.دکتر خدادوست تعداد مصدومین حوادث رانندگی اسفند ماه را ۱۹ هزار و ۹۷۸ نفر اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه با ۱۹ هزار و ۵۹۷ مصدوم حوادث رانندگی که در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به سازمان پزشکی قانونی مراجعه داشته اند ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

  

لینک دانلود فایل تصادف در ایران pdf
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…