حجاب

حجاب در اسلام يعني پوشش کامل بدن بجز گردي صورت و دستها،حجاب يعني ظاهر نساختن زينتهاي پنهاني بنابراين آشکار نمودن لباسهاي زينتي مخصوص که در زير لباسهاي عادي يا چادر پوشيده ميشود مقبول نيست . حجاب يعني پوشش بگونه اي نباشد که موجب جلب توجه و تحريک گردد لذا اگر کسي چادر هم پوشيده باشد ولي نوع رنگ آن بگونه اي باشد که موجب جلب توجه و تحريگ گردد جايز نيست.

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَرِهِمْ وَيَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ‏ ( سوره نور آیه 30)

به مؤ منان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان ) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ کنند، اين براى آنها پاکيزه تر است ، خداوند از آنچه انجام مى دهيد آگاه است .

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى‏ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنِى إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنِى أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسَآئِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُهُنَّ أَوِ التَّبِعِينَ غَيْرِ أُوْلِى الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ‏يَظْهَرُواْ عَلَى‏ عَوْرَتِ النِّسَآءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُواْ إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏( سوره نور آیه 31)

و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ کنند، و زينت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمايند، و (اطراف ) روسريهاى خود را بر سينه خود افکنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشکار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان ، يا پسران خواهرانشان ، يا زنان هم کيششان يا بردگانشان (کنيزانشان ) يا افراد سفيه که تمايلى به زن ندارند يا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پايهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداى خلخال که بر پا دارند به گوش رسد) و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤ منان تا رستگار شويد .

حجاب يعني چه؟

حجاب در اسلام يعني پوشش کامل بدن بجز گردي صورت و دستها،حجاب يعني ظاهر نساختن زينتهاي پنهاني بنابراين آشکار نمودن لباسهاي زينتي مخصوص که در زير لباسهاي عادي يا چادر پوشيده ميشود مقبول نيست . حجاب يعني پوشش بگونه اي نباشد که موجب جلب توجه و تحريک گردد لذا اگر کسي چادر هم پوشيده باشد ولي نوع رنگ آن بگونه اي باشد که موجب جلب توجه و تحريگ گردد جايز نيست

در مسئله حجاب علاوه بر پوشش مسائلي چون آرايش و نوع رفتار و گفتار نيز مد نظر است.بطور کلي اگر بخواهيم بگوئيم حداقل حجاب يعني اينکه بي‌حجابي نبايد به گونه‌اي باشد که مفسده ‌‌انگيز باشد.

اينکه در پوشش ملاک چادر است يا نه بايد گفت سفارش چادر بدين خاطر استکه که بطور کامل اندام زن را ميپوشاند   چادر بهترين نوع پوشش است .و الا اگر با  پوشش هاي ديگري نيز بتوان حجاب را رعايت نمود  اشکالي ندارد.

چرا حجاب؟

حجاب در اسلام از يک مسأله کلي‏تر و اساسي‏تري ريشه مي‏گيرد و آن اينست‏ که اسلام مي‏خواهد انواع التذاذهاي جنسي ، چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر به‏ محيط خانوادگي و در کادر ازدواج قانوني اختصاص يابد ، اجتماع منحصرا براي کار و فعاليت باشد . برخلاف سيستم غربي عصر حاضر که کار و فعاليت‏ را با لذتجوئيهاي جنسي به هم مي‏آميز دل ، اسلام مي‏خواهد اين دو محيط را کاملا از يکديگر تفکيک کند . 1

حال فلسفه حجاب را از جنبه هاي رواني،خانوادگي،اجتماعي و حفظ ارزشهاي زن بررسي کنيم:

1- آرامش رواني

نبودن حريم بين زن و مرد آتش شهوت را شعله ور ميسازد. وقتي جواني  افراد بدحجاب را مشاهده ميکند ، غريزه جنسي که نيرومندترين غريزه انسان هست در حالت تحريم قرار ميگيره و در اين حالت است که دچار بيماريهاي عصبي و رواني ميگردد.اسلام هم ميخواهد همه در آرامش روحي و رواني کامل باشند. و راه را هم نشان داده: الف- حجاب ب – عدم چشم چراني

2-جلوگيري از ناهنجاريهاي اجتماعي

که اگر رعايت نشه موجب گسترش فحشاء ، فرزندان نامشروع و غيره خواهد شد

3-استحکام پيوند خانوادگي

هر چقدر برهنگي افزايش يابد طلاق و از هم پاشيدگي کانون خانواده بيشتر ميشود و اين چيزي است که آمار نشان ميدهد.

4- حفظ ارزشهاي زن

حجاب زن باعث افزايش احترام آنان ميشود  برعکس  بدحجابي .و اسلام ميخواهد ارزشهاي زن حفظ شود.اين مورد رو ميتوانيد از مردان سوال کنيد

آيا حجاب بي اعتنايي به حق ازادي زنان است؟

در اينجا نبايد گفت که اسلام زن را اسير ميکند بلکه اين يک وظيفه ايست که بر عهده زن گذاشته شده است . که در آداب و معاشرت آنرا رعايت کند . ايا براي مردان که اجازه داده نميشود با پوشش غير مجاز در اجتماع ظاهر شوند نوعي سلب آزادي است؟

ميگويند حجاب باعث حرص و سرکوب کردن غرائز موجب انواع اختلاتهاي رواني و روحي ميشود؟

جواب از استاد شهيد مطهري:

پاسخ اين ايراد اينست که درست است که ناکامي ، بالخصوص ناکامي جنسي‏ ، عوارض وخيم و ناگواري دارد و مبارزه با اقتضاء غرائز در حدودي که مورد نياز طبيعت است غلط است ، ولي برداشتن قيود اجتماعي مشکل را حل نمي‏کند بلکه بر آن مي‏افزايد . در مورد غريزه جنسي و برخي غرائز ديگر ، برداشتن قيود ، عشق به مفهوم‏ واقعي را مي‏ميراند ولي طبيعت را هرزه و بي‏بند و بار مي‏کند . در اين مورد هر چه عرضه بيشتر گردد هوس و ميل به تنوع افزايش مي‏يابد . اينکه راسل مي‏گويد : ” اگر پخش عکسهاي منافي عفت مجاز بشود پس از مدتي مردم خسته خواهند شد و نگاه نخواهند کرد ” ، درباره يک عکس‏ بالخصوص و يک نوع بي عفتي بالخصوص صادق است ، ولي در مورد مطلق بي‏ عفتي‏ها صادق نيست يعني از يک نوع خاص بي عفتي خستگي پيدا مي‏شود ولي نه‏ بدين معني که تمايل به عفاف جانشين آن شود بلکه بدين معني که آتش و عطش روحي زبانه مي‏کشد و نوعي ديگر را تقاضا مي‏کند . و اين تقاضاها هرگز تمام شدني نيست . خود راسل در کتاب زناشوئي و اخلاق اعتراف مي‏کند که عطش روحي در مسائل‏ جنسي غير از حرارت جسمي است . آنچه با ارضاء تسکين مي‏يابد حرارت جسمي‏ است نه عطش روحي . بدين نکته بايد توجه کرد که آزادي در مسائل جنسي سبب شعله‏ور شدن‏ شهوات به صورت حرص و آز مي‏گردد ، از نوع حرص و آزهائي که در صاحبان‏ حرمسراهاي رومي و ايراني و عرب سراغ داريم . ولي ممنوعيت و حريم ، نيروي عشق و تغزل و تخيل را به صورت يک احساس عالي و رقيق و لطيف و انساني تحريک مي‏کند و رشد مي‏دهد و تنها در اين هنگام است که مبدأ و منشأ خلق هنرها و ابداعها و فلسفه‏ها مي‏گردد اينها چون يک طرف قضيه را خوانده‏اند توجه نکرده‏اند که همانطور که‏ محدوديت و ممنوعيت ، غريزه را سرکوب و توليد عقده مي‏کند ، رها کردن و تسليم شدن و در معرض تحريکات و تهييجات در آوردن آنرا ديوانه مي‏سازد ، و چون اين امکان وجود ندارد که هر خواسته‏اي براي هر فردي برآورده شود ، بلکه امکان ندارد همه خواسته‏هاي بي پايان يک فرد برآورده شود غريزه بدتر سرکوب مي‏شود و عقده روحي به وجود مي‏آيد . به عقيده ما براي آرامش غريزه دو چيز لازم است : يکي ارضاء غريزه در حد حاجت طبيعي ، و ديگر جلوگيري از تهييج و تحريک آن . اما اينکه مي‏گويند : الانسان حريص علي ما منع منه مطلب صحيحي است ولي‏ نيازمند به توضيح است . انسان به چيزي حرص مي‏ورزد که هم از آن ممنوع‏ شود و هم به سوي آن تحريک شود ، به اصطلاح تمناي چيزي را در وجود شخصي‏ بيدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند . اما اگر امري اصلا عرضه نشود يا کمتر عرضه شود ، حرص و ولع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود . فرويد که طرفدار سرسخت آزادي غريزه جنسي بود ، خود متوجه شد که خطا رفته است ، لذا پيشنهاد کرد که بايد آن را از راه خاص خودش به مسير ديگري منحرف کرد و به مسائل علمي و هنري نظير نقاشي و غيره منعطف ساخت‏ و به اصطلاح طرفدار تصعيد شد . زيرا تجربه و آمار نشان داده بود که با برداشتن قيود اجتماعي ، بيماريها و عوارض رواني ناشي از غريزه جنسي‏ بيشتر شده است . چند نکته:

1- اسلام مخالف کار کردن زن نيست.

2-چشم چراني ممنوع؟چه زن چه مرد.

3- ملاک در پوشش چادر نيست ولي بهترين نوع پوشش است.

4-  اسلام  موافق سرکوب نمودن غريزه جنسي نيست.

5- حجاب مانع فعاليتهاي اجتماعي نيست. نگاهي به اطراف خود کنيم ميفهميم

6- حجاب بيشتر از اينکه امر شخصي باشد اجتماعي و همه موظف به رعايت قوانين جامعه ميباشند

علل بد حجابی در ایران

در سالهاي اخير به عللي كه اشاره مي شود، بدحجابيها در ميان برخي از مردم رو به فزوني نهاده است كه به مهم‌ترين آنها اشاره مي‌شود:

  1. ناآگاهي

گروهي با اينكه مسلمان و مسلمان زاده هستند، از احكام و دستورات حجاب آگاهي درستي ندارند.

  1. ضعف اعتقادي

عده اي هستند كه اسلام آنها شعاري است؛ يعني فقط به نام مسلمان اند و هيچ گونه پايبندي به دستورات و احكام اسلامي ندارند.

  1. برداشت غلط از آزادي

تفسير غلطي كه از آزادي در جوامع غربي و به وسيله وابستگان داخلي آنان ارائه شد، پديده بي حجابي و يا بدحجابي را براي برخي زنان به ارمغان آورد.

اينان انسان را در بعد مادّي خلاصه كردند و سعادت و خوشبختي او را در اين دانستند كه از تمامي ميدانهايي كه براي او باز شده، كاملاً استفاده برد و هرچه لذّت بيشتر باشد، بهتر است. در واقع، مرد به آزادي مطلق حيواني دست يافت و زن با بي بندوباري در خدمت آزادي مرد قرار گرفت.

  1. غرب زدگي

مسئله غرب زدگي و خودباختگي در برابر مظاهر فريبنده غربيان، از خطرناك ترين انحرافاتي است كه در جوامع اسلامي و ايران راه يافت. تأثيرپذيران از غرب فكر مي كنند كه چون آنها از جهت علمي و مادّي پيشرفت كرده اند، تمام كارهاي آنان از جمله بي حجابي نشانه ترقي و پيشرفت است. اين فكر هنوز هم در ميان عده اي وجود دارد كه بدحجابي را نشانه متمدن بودن و پيشرفت و حتي پيشرفت علمي مي دانند.

  1. بهره وري سودجويانه از زنان

رشد نظام سرمايه داري حاكم توأم با رقابتهاي اقتصادي در كلّيه زمينه هاي بهره گيري و استثمار جمعي، موجب شد كه زن به عنوان يك وسيله تبليغاتي در تجارت و فيلمها مطرح شود. اين بهره وري در برخي فيلمهاي سينمايي داخل نيز مشهود است.

  1. دست ناپاكِ استعمارگران

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و الگوپذيري جوامع اسلامي از آن، استعمارگران غربي به خوبي متوجه شدند كه زنان محجّبه در پيشرفت انقلاب اسلامي نقش به سزايي داشته اند. به همين جهت، با سرمايه گذاري فراوان وارد ميدان شده اند كه از طرق مختلف بدحجابي را در جامعه رواج دهند تا جوانان به انحراف كشيده شوند. در اين مورد، بارها و بارها گروهها و باندهايي شناسايي و دستگير شده اند و همگي اعتراف كرده اند كه از طرف غرب خصوصاً آمريكا مأمور بوده اند كه بي حجابي و بدحجابي را ترويج نمايند.

  1. موضع گيري در مقابل انقلاب

عده اي كه از انقلاب اسلامي ناراضي هستند و منافع خويش را از دست داده اند، براي مخالفت و كج دهني نسبت به انقلاب از حربه بدحجابي استفاده مي كنند.

  1. به دنبال شخصيّت كاذب بودن

عده اي از اقشار فقير كه بر اثر عوامل مختلف از روستاها هجرت كرده اند و ساكن شهرها شده اند، با تمام فقر مادّي، براي اثبات پيشرفت خويش نسبت به كساني كه در روستاها باقي مانده اند، با بدحجاب شدن، شخصيت كاذب خود را به رخ آنها مي كشند.

  1. همسريابي

بعد از انتشار آمارهاي غيرواقعي و اين كه دختران بيش از دو برابر پسران مي باشند. اين فكر در ميان برخي از كساني كه از ايمان قوي برخوردار نبودند، به وجود آمد كه در اين بازار آشفته و قحط الرجال، هر چه زودتر بايد دست به كار شد و پيش از آنكه بازار سياه پسران نيز ظاهر شود، يكي از آنها را صيد و شكار نمود و شايد بهترين دام براي اين كار را زلفهاي پريشان و لباسهاي تنگ و آرايش كذايي دانستند و با همين قصد راهي كوچه ها و خيابانها شدند تا زودتر سهم خويش را از بازار قحط الرجال تصاحب نمايند؛ لذا اغلب دختران كه از اين طريق با پسران دوست مي شوند، انگيزه خود را انتظار براي ازدواج ذكر مي كنند، بر عكسِ پسران كه بيشتر به دنبال تنوع طلبي و لذت جويي هستند.

  1. وجود اقليّتهاي مذهبي

وجود اقليّتهاي مذهبي با موقعيّت مالي بهتر و ظاهر شدن آنان با لباسهاي زننده و بي حجاب عامل ديگري است براي ترويج بدحجابي؛ خصوصاً كه گاهي دستهاي ناپاك خارجي نيز در بين آنان نفوذ مي نمايد و مسئله، جنبه سياسي هم پيدا مي كند.

شاهد اين ادعا، آن است كه در شهرها و محلاّتي كه اين اقليّتها سكونت دارند، برخي از مسلمانان نيز رنگ و بوي آنها را پيدا كرده اند و با وضع زننده و بدحجابي ظاهر مي شوند.

  1. وجود گردشگران خارجي

هر چند به قول آقايان، جذب توريست و گردشگران خارجي سودآور و ارز جذب كن است؛ ولي از نظر ديني و فرهنگي آثار مخرّب و زيانباري بر جاي مي گذارند كه از جمله آن بدلباسي و بدحجابي است. اين مسئله را آن گاه به خوبي مي توان باور كرد كه در اكثر شهرها و محلاّتي كه گردشگران خارجي رفت و آمد دارند، مردم آنجا از رفتار آنان متأثر شده اند و رنگ و بوي آنان را پيدا كرده اند.

 

لینک دانلود فایل حجاب pdf
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

۱ نظر

  1. فاطمه

    ۱۴۰۲-۰۶-۲۰ at ۹:۲۴ ق.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…