آمادگی دفاعی

بطور کلی جنگ زمانی اتفاق می افتد که توازن قوا بین دو یا چند کشور که مصالح مشترکی دارند به هم بخورد . یعنی کشوری دارای منابع و سرمایه هایی باشد که کشور دیگری به آن نیاز داشته وبخواهد از طرق نامشروع بر آن تسلط پیدا کند که در این حالت سعی می کند به نحوی کشور مذکور را تحت سلطه خود بگیرد و استعمار کند و اگر موفق به این کار نشد  از طریق جنگ و راههای دیگر دست به این کار می زند.برای جنگ نیز کشور های سلطه گر و زورگو(ابرقدرت) نیاز به توان و قوای زیاد و غیر قابل رقابت داشته و لذا از دو طریق سعی می کنند به این هدف دست یابند اول تا آنجا که ممکن است در تسلیح و توسعه سلاح و صنایع جنگی خود پیشرفت کنند  و دوم به هر طریق ممکن در کشورهایی که می خواهند آنها را استعمار کنند نوعی از عقب ماندگی در زمینه های مختلف وعدم توازن قوا به وجود آورند تا راحت تر بتوانند آن کشور ها را استعمار کنند .

  ساده ترین این راهها نفوذ  فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و تجسس علیه کشورهای دیگر است.

        موضوع توازن قوا به اندازه ای نزد کشورهای زورگو (ابرقدرت) مهم است که سالها وقت خود را صرف تربیت جاسوس کرده و هزینه های هنگفتی را در این راه صرف می کنند.هر چند که این کشورها در حال صلح باشند ولی هیچگاه از یکدیگر غافل نشده و همواره مراقب فعالیتهای نظامی و آزمایشات تسلیحاتی و قراردادهای خرید و فروش اسلحه در آشکار و نهان و توسط جاسوسان خود می باشند و لذا تا یکی از آنها سلاحی را تولید می کند کشور دیگر که رقیب اوست دست به کار شده و سلاح مضاد آن یا بالاتر و پیشرفته تر از آن را تولید می کنند.

همه این رقابتها در زمان صلح صورت می گیرد و این کشورها هرچند می دانند که خیلی از این سلاحها هرگز استفاده نخواهد شد، ولی با این حال برای توازن قوا و به عنوان سلاح بازدارنده آن را حفظ می کنند. بطوریکه گفته می شود سلاحهای موجود در نزد این کشور ها کافی است تا بتوان کره زمین را ۲۰۰ بار نابود کرد !!

جالب اینجاست که این کشورها هیچکدام مسلمان نبوده وشاید هرگزمتون اسلامی ما و از جمله قران و دیگر روایات و احادیث را نخوانده باشند.

از سویی دیگر اگر همین کشورهای زورگو بینند که کشورهای مسلمان و یا سایر کشورهای ضعیف تر می خواهند این توازن قوا را به هم بزنند و در زمینه های علمی و اقتصادی پیشرفت کنند به سرعت به مقابله با آنها برخاسته و به هر طریق ممکن راه آنها را سد می کنند و با استفاده از قوانین و سازمانهای بین المللی وهمی در خدمت خود نظیر سازمان ملل وحقوق بشر و پنج به اضافه یک یا شش۶ به اضافه دو!! غیره و از طریق فشارهای اقتصادی و سیاسی و واژه هایی پر زرق و برق و توخالی که حتی خود نیز معنی آن را نمی دانند نظیر دموکراسی و اعتدال و حقوق بشر و … افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و با استفاده از بوقهای تبلیغاتی خود مردم سایر کشورها و حتی کشورهای مستعمره خود را وادار می کنند که بپذیرند داشتن فلان سلاح یا تکنولوژی  برای آنها خوب نیست چرا که مثلا سطح دموکراسی در آن کشورها پایین است و یا از حقوق بشر برخوردار نبوده و یا هزاران دلیل واهی دیگر نظیر بزرگنمایی بر روی مشکلات اقتصادی وغیره که خود آن کشورهای زورگو بیشتر از آن رنج می برند و یا اتهامهایی مثل تروریست و ارهاب و غیره… که به راحتی بتوانند افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرارداده و با خود همسو نمایند و اهداف خود را جامه عمل بپوشانند …

سید حسن نصر الله دبیر حزب الله لبنان در یکی از صحبتهای خود گفت: “بارها تقاضا کرده ایم که کمیته ای متشکل ازهمه کشورها بنشینند و واژه تروریست و ارهاب را تعرف کنند اما همیشه سازمان ملل از قبول این پیشنهاد سر باز زده زیرا هر تعریفی از ارهاب و تروریسم و نقض حقوق بشر ، به هر طریقی و قبل از هر دولتی ، بر آمریکا و اسرائیل منطبق خواهد شد…” .

از سویی دیگر نگاهی به وضع منطقه و کشورهای مسلمان بیندازیم. آنها که در معادله توازن قوای آمریکا جایی ندارند مورد حمله و هجوم قرار می گیرند نظیر افغانستان و عراق و ایران و لبنان و سوریه و …و آنها که ضعیف تر بوده و دنباله رو آمریکا هستند و دارای منابع نفت و گاز و ثروت زیاد هستند، به زور و اجبار باید سلاحهای آمریکایی و انگلیسی را بخرند تا از کنار سود سرشار فروش اسلحه اجباری (زورکی) به این کشورها، آمریکا بتواند منافع مادی واقتصادی خود را کسب کرده و رژیم نامشروع اسرائیل را با دادن سلاح مجانی و قراردادهایی با ارقام نجومی تقویت کند تا این رژیم غاصب را همواره به عنوان چماق در دست خود گرفته و کشورهای منطقه را با آن سرکوب کرده و تحت تسلط  خود بگیرد، به نحوی که سرانه خرید سلاح در کشوری نظیر عربستان سعودی در مقابل هر فرد به ده میلیون دلار می رسد و این در حالیکه است که رقم بودجه خدمات طبی و بهداشتی وآموزشی و اشتغال در این کشورها بسیار بسیار کمتر از این ارقام است.

برخورد دوگانه سازمانهای بین المللی با کشورها نیز مشکل دیگری است که با آن روبرو هستیم  و بطور مثال قوانینی وجود دارد که برای کشورهای ضعیف یا جهان سوم استفاده می شود ولی همان قوانین برای کشورهای زورگو و غاصب نظیر اسرائیل وآمریکا و انگلیس و… کاربرد ندارد و منطبق نیست…

حال ببینیم که نظر اسلام در خصوص سیاست های تسلیحاتی و آمادگی دفاعی چیست و آیا اصولا، ما به سلاحهای پیشرفته و غیر متعارف  نیاز داریم یا خیر؟

            استاد علامه سید جعفر مرتضی العاملی عالم و محقق برجسته لبنانی وصاحب مجموعه ۳۵ جلدی معروف ” الصحیح فی سیره النبی (ص)” که تا کنون دو مرتبه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه برترین محقق در زمینه سیره پیامبر (ص) را در سال ۸۶ را نیز به خود اختصاص داده، در کتاب ” سیاسه الحرب فی دعاء أهل الثغور” با تشریح ابعاد مختلف “دعای امام سجاد علیه السلام در باره مرزداران” به نکات مهمی در لزوم بکارگیری همه راهها و وسایل مشروع برای دفاع از سرزمینهای اسلامی پرداختند و یاد آور شدند که این دعا مجموعه ای بسیار مهم و گرانقدر برای جهان تشیع در تبیین مفهوم جهاد و دفاع است.

            ایشان در بخشهایی از کتاب ارزشمند خود اینگونه آورده اند:

“امام علیه السلام دعای خود را پس از صلوات بر محمد و آل محمد با جمله “وَحَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِکَ” آغاز می کند. به معنای “و مرزهاى مسلمانان را به عزت و به قدرت خود محکم گردان”. ایشان سپس در تفسیر این جمله می گویند: ” امام علیه السلام دعای خود را با تحکیم مرزهای مسلمانان آغاز می کند زیرا اساس در اسلام صلح و عدم تجاوز است و اسلام تحکیم و تقویت مرزها را واجب کرده تا اینکه دشمن را از فکر تجاوز بازدارد…ولی اگر دشمن جنگ را با ستم و زور بر مسلمانان تحمیل کرد، پس در این هنگام چاره ای جز تغییر استراتژی به حالت هجوم که اراده جنگ را در دشمن ساقط نماید، نمی باشد و این امر بر اساس قاعده « اغزوهم من قبل أن یغزوکم » ( با آنان بجنگید قبل از آنکه با شما بجنگند) است.” ( صفحه ۳۲ کتاب)

استاد علامه سپس در ادامه اینگونه نتیجه گیری کرده اند:” تحقق معنای بازدارندگی یعنی منع دشمن از آغاز به عدوان و تجاوز و نیز چنین بر می آید که بایستی مرزها و توان دفاعی را تقویت کرده و نقاط  ضعف ( جبهه مسلمین)  را از میان برداشت و نیز دعای امام سجاد تاکید بر تقویت نیروهای لازم به لحاظ مادی و معنوی دارد. و در این راستا فراهم کردن سلاح کافی و فعال، عنصر مهمی در تامین قدرت جنگی مطلوب است ، همچنین سلاح باید فعال و موثر و آماده و قابل استفاده در همه لحظات باشد که اشاره دارد به آمادگی دفاعی و هجومی مسلمانان در مقابل دشمنان در تمام  لحظات و عدم غفلت از این واجب. ( صفحه ۳۳ کتاب)

استاد علامه العاملی سپس در ادامه کتاب خود این مطلب را متذکر می شوند: “این دعا ( دعای امام سجاد علیه السلام در باره مرزداران) دربرگیرنده امور زیادی در مورد جنگ می باشد و بطور مثال این دعا اشاره دارد به اینکه آنچه مطلوب است قدرت بازدارندگی است و نه جنگ، زیرا جنگ در ذات خود هدف نیست و جنگ استثناء است که منظور از آن وسیله ای برای جلوگیری از تجاوز و تحقق امنیت و ایجاد صلح و آرامش است. زیرا جنگ در نهایت تبدیل به امری عبث و بیهوده و بی فایده شده و موجب هدر رفتن نیروها می شود ، اما (تقویت نیروی) بازدارندگی وسیله ای سازنده و عاملی برای توسعه بوده و موجب ایجاد صلح فردی و اجتماعی می شود”.

” و لذا می بایست نیرویی ایجاد کنیم تا بتواند جنگها را به نفع اهل ایمان راهبری کرده زیرا این امر از مهمترین وسایل بازدارنده دشمن حتی برای تفکر در مورد تجاوز خواهد بود چه در حال و چه درآینده، امری که به اهل ایمان فرصت می دهد تا در حالت صلح زندگی کرده و سپس موجب رشد و شکوفایی و کسب بیشتر توان و توجه به عبادت خداوند و بندگی و عبودیت او خواهد شد. و بر همین اساس است که خداوند در قرآن کریم می فرماید:

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآَخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ ﴾  انفال – ۶۰ “

  

دانلود فایل آمادگی دفاعی pdf
دانلود پاورپوینت آمادگی دفاعی: دفاع دربرابر حملات شیمیایی و رادیواکتیو
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

۴ نظرات

  1. عرفان

    ۱۴۰۰-۰۹-۲۷ at ۸:۱۳ ق.ظ

    امید وارم معلم قبول کنه ????

    6
    1

    پاسخ

    • امیدوار

      ۱۴۰۱-۰۳-۲۱ at ۱۲:۴۷ ق.ظ

      قبول کرد

      3
      4

      پاسخ

  2. عمت

    ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ at ۶:۲۸ ب.ظ

    خوب بود مرسی

    12
    3

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۳۹۹-۰۸-۲۹ at ۱۲:۵۹ ق.ظ

      از درس چند تا چند ؟

      7
      3

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…