همکاری بنز و ایران خودرو
ایران‌ خودرو با شرکت خودروساز دایملر (مالک مرسدس بنز، ای ام جی و اسمارت) قرارداد همکاری امضا کرد. براساس این قرارداد، شرکت مشترکی میان ایران و این شرکت آلمانی ایجاد خواهد شد.
گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت دایملر (مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس ای ام جی و اسمارت) با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد یک شرکت مشترک آغاز کردند.

دایملر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کامیون در جهان و ایران خودرو که بزرگترین خودروساز خاورمیانه به شمار می آید قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک، از مزیت های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه را ایجاد کنند.

این تفاهم نامه مشترک از سوی هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و ولفگانگ برنارد عضو هیات مدیره شرکت دایملر با حضور جمعی از مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ به امضا رسید. یکه‌زارع، در این نشست مشترک گفت:گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری های بین المللی خود، رویکردی کاملا متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه گذاری مشترک طرف مقابل تاکید دارد.

وی با بیان اینکه سرمشق گروه صنعتی ایران خودرو در همکاری های جدید، حفظ و ارتقای منافع ملی است، افزود: دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکائی در همکاری با گروه صنعتی ایران خودرو داشته اند که این امر می تواند در مسیر پیشروی این دو خودروساز راهگشا باشد.

همچنین  ولفگانگ برنارد، عضو هیات مدیره دایملر ای. جی نیز گفت: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخودار هستند. بنابراین پس از لغو تحریم‌های ایران، ما در حال برنامه ریزی برای از سرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهم‌نامه با شریک تجاری خود در ایران، پیش نیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.

براساس این گزارش دایملر و ایران خودرو پس از امضای این تفاهم نامه در یک بیانیه مشترک اهداف و برنامه های خود برای از سرگیری همکاری ها را تشریح کردند. در این بیانیه آمده است: ایران‌خودرو دیزل یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، بزرگترین تولیده کننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است که با دایملر همکاری دارد.

سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقه ای کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه،  تاسیس شرکت مشترک فروش کامیون‌های مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم، توسط دایملر از جمله مواردی به شمار می رود که در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفته است. علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایه‌گذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند. ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامه ها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایجاد می کند.

همچنین شرکت دایملر طی بیانیه ای به پتانسیل های بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده است. در بیانیه دایملر آمده است: ایران در پی سال‌های متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصت‌های زیادی را به دایملر نوید می دهد. ایران باوجود تحریم‌های اقتصادی یکی از بزرگترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی ۴۱۵ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۱۴ بود. صنایع ایران تقریبا نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش می کشند.

این خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه ریزی هایی انجام داده و اعلام کرده است: دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است.   نخستین کامیون‌های مرسدس بنز با نام‌های آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را می‌توان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد. دایملر در تلاش است تا جای پای خود را در بازار محلی ایران محکم‌تر کند به همین منظور هدف تجدید همکاری با شرکت ایدم در عرصه موتور و سرمایه گذاری مشترک در فروش را دنبال می‌کند.

افزون بر این، دایملر قصد دارد تا در قالب یک سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیت‌های فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفه ای کند. همچنین دایملر قصد دارد تا دفتر خود را در تهران افتتاح کند. با این اقدامات و تعهدات شرکت دایملر خود را به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران متعهد کرده است.همچنین دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش گواه نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…