اصول كار سنسورها به كار رفته در موتور خودروهای داخلی

اصول کار سنسورها به کار رفته در موتور خودروهای داخلی یک مقاله کامل برای رشته مکانیک خودرو است که شامل ۱۴۱ صفحه با فرمتWORD و قابل ویرایش می‌باشد. این مقاله شامل توضیحات کامل در رابطه با موضوع و محاسبات و دیاگرام و منابع و مآخذ است. همچنین برای سهولت در استفاده نسخه PDF اصول کار سنسورها و عملگرهای به کار رفته در موتورهای پراید ، پژو۲۰۶ و پارس هم برای دانلود اضافه شد. در ادامه بخشی از مقاله و در انتها فهرست مطالب را مشاهده میفرمایید.

مقدمه

در چند سال اخیر تمام خودروها مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری شدند.سیستم انژکتوری کارآیی بیشتری داشته و آلاینده کمتری نسبت به سیستم کاربراتوری تولید می کند.اساس کار سیستم سوخت رسانی انژکتوری بر پایه سنسورها و عملگرها می باشد.اما اطلاعات کمی در مورد این مبحث موجود می باشد.در این مجموعه بر آن شدیم که اطلاعاتی در مورد سنسورهای موتور پراید ، پژو ۲۰۶ و پارس جمع آوری کنیم.ابتدا به توضیح نحوه عملکرد سنسورها می پردازیم و سپس به معرفی سنسور موتورهای مربوطه می پردازیم.

سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز در موتورهای بنزینی یا دیزلی مقدار سوخت مطلوب راننده را به ECU نشان می دهد. سنسور موقعیت دریچه گاز یک پتاسیومتر دوار یا یک اثر هال (برخی خودروهای شرکت فورد) است که سیگنالی به  ECU می فرستد که این سیگنال با موقعیت شفت / صفحه دریچه گاز به صورت خطی متناسب است.معمولا سنسور موقعیت دریچه گاز یک سنسور با سه سیم است. سنسور برای نظارت بر سوخت مورد نیاز موتور هنگام باز و بسته شدن دریچه گاز توسط راننده طراحی شده است.چهار شرایط کاری که ECU توسط سیگنال سنسور مشخص می کند ،عبارتند از :

  • دریچه گاز بسته (شامل دور آرام یا شتاب منفی )
  • دریچه گاز کمی باز (شامل شتاب میانه رو یا گشت زنی )
  • دریچه گاز کاملا باز (بیشترین شتاب )
  • سرعت افزایش زاویه دریچه گاز

روش آشکارسازی این چهار شرایط استفاده از یک پتانسیومتر کوچک برای اندازه گیری زاویه صفحه دریچه گاز می باشد.معمولا صفحه دریچه گاز به اتصالات مکانیکی متصل شده است و سنسور موقعیت دریچه گاز بر روی بدنه دریچه گاز نصب می شود که در شکل (۱) نشان داده شده است،این شکل سیستم پاشش در بدنه دریچه گاز TBI یک خودروی جنرال موتورز که در یک موتور V6   ۳٫۸L استفاده می شود را شرح می دهد.

پتاسیومتر اساسا یک مقامت متغیر است که شامل یک مقاومت با یک اتصال متحرک داخلی (شبیه به آنچه در شکل( ۲ ) نشان داده شده است که از یک پتاسیومتر دوار استفاده شده است) است.یک سر مقاومت /پتاسیومتر به بئنه متصل است ، و سر دیگر به ECU که از آنجا یک ولتاژ ۵ ولتی پایه دریافت می کند ،متصل است. شکل (۱)نشان دهنده یک سنسور موقعیت دریچه گاز با ساختار سه سیم است که سیم A  یک اتصال بدنه مجزا است.سیم B ولتاژ برگشتی به ECU است و سیم C  ولتاژ ورودی پایه ۵ولتی از ECU  به سنسور است.در دریچه گاز ،در دور آرام (دریچه گاز بسته) ولتاژ برگشتی باید از میان تعداد بیشتری از سیم پیچ های پتاسیومتر سنسور موقعیت دریچه گاز  عبور کند ،بنابراین ECU  ولتاژی بین ۰٫۴۵ تا ۰٫۶۵ ولت را دریافت خواهد کرد.هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می دهد،دریچه گاز حول کمان سیم پیچ می گردد و مقاومت پتاسیومتر کمتر شده و در نتیجه ۵ ولت پایه از تعداد کمتری سیم عبور می کند.تا زمانی که بر روی پدال گاز فشار داده می شود، ولتاژ خروجی سنسور به نسبت باز بون دریچه گاز افزایش خواهد یافت.در شرایط  دریچه گاز کاملا باز ،ولتاژ خروجی سنسور در حدود ۴٫۳ تا ۴٫۸ ولت خواهد بود.ECU این ولتاژهای برگشتی از سنسور موقعیت دریچه گاز را نسبت به جدول از قبل برنامه ریزی شده در حافظه خود مقایسه می کند و میزان باز بودن دریچه گاز را مشخص می کند.

 برای مثال ،فرض کنید دریچه گاز حول کمانی ۹۰ درجه از حالت کاملا بسته تا حالت کاملا باز بچرخد.ما می دانیم که در دور آرام ولتاژ خروجی سنسور در حدود ۰٫۵ ولت و در دریچه گاز کاملا باز تقریبا ۴ ولت بیشتر است(بالاتر از ۴٫۵  ولت در برخی سیستم ها ).اگر ما ۴ولت اختلاف بین دور آرام و دریچه گاز کاملا باز را بر ۹۰ درجه حرکت دریچه گاز تقسیم کنیم،خواهیم داشت :برای هر درجه باز شدن دریچه گاز به ولتاژ خروجی از سنسور به ECU در حدود ۰٫۰۴۴ولت اضافه خواهد شد.می توان دید که یک تغییر کوچک در زاویه دریچه گاز بوسیله راننده به یک ولتاژ با مقدار کم تبدیل می شود. ECU برای فهمیدن تغییرات ولتاژ خروجی سنسور و مقایسه آن با جداول پیش فرض خود و محاسبه مقدار سوخت ورودی به سیلندرها برنامه ریزی شده است. از این مقدار ولتاژ بازگشتی از سنسور ،ECU  سولونویید انژکتور سوخت را برای محاسبه سوخت مطلوب ورودی به سیلندرها کنترل خواهد کرد.پالس انژکتورها بر اساس میلی ثانیه در دستگاه تست نشان داده می شود،که مقدار آن بین ۱٫۵ تا ۳٫۵ میلی ثانیه بسته به بار موتور/خودرو خواهد بود.

سیگنال خروجی از سنسور دریچه گاز نوع پتاسیومتری به ECU در اصل هب صورت آنالوگ است.بنابراین سیگنال آنالوگ قبل از ورود به ECU  بوسیله یک ADC(آنالوگ به دیجیتال) باید به سیگنال دیجیتال تبدیل شود.زیرا ECU طوری طراحی شده است که تنها با سیگنال دیجیتال کار می کند.

پیچ هایی که سنسور را روی بدنه دریچه گاز ثابت می کنند گرد هستند،که در برخی از انواع سنسور (بعضی از سری های موتور دیزل) این سوراخ ها شیاردار هستند تا به سنسور اجازه کمی جابجایی را بعد از نصب بدهد.این کار بوسیله شل کردن پیچ های نگه دارنده و چرخاندن سنسور در جهت یا برخلاف جهت حرکت عقربه های ساعت انجام می شود.بوسیله یک ولت متر یا یک دستگاه تست می توان سنسور را طوری تنظیم کرد در موقعیت دریچه گاز بسته ۰٫۵ولت و در حالت دریچه گاز کاملا باز ۴تا ۴٫۵ ولت خروجی داشته باشد.

دراین قسمت یک نمونه سنسور موقعیت دریچه گاز شرکت فورد را خواهیم دید.

فهرست مطالب

سنسور موقعیت دریچه گاز

سنسورهای MAP/MAF

سنسور اکسیژن

سنسور ضربه

سنسور های دما

سنسور دمای مایع خنک کننده

سنسور دمای هوای ورودی

سنسورهای اثر هال

سنسور موقعیت میل لنگ

سنسور موقعیت میل بادامک

سنسور سرعت خودرو

موتور پله ای

انژکتور

رگلاتور فشار

معرفی سنسورهای موتور پراید

معرفی سنسورهای موتورپژو ۲۰۶

معرفی سنسورهای موتورپژو پارس

منابع

 

مشاهده و دانلود پایان نامه کامل
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…