اختراعات و مخترعین

۱- رابرت ویلهلم بونسن

بسیاری از ما در آزمایشگاه شیمی مدرسه خود با یک وسیله کوچک فلزی آشنا شده ایم که ایجاد شعله کرده و حرارت لازم برای ایجاد واکنش های شیمیایی را ایجاد می کند. شکل کلی این وسیله آزمایشی یک میله فلزی و یک پایه است که به وسیله یک ورودی اجازه می دهد تا جریان گاز به درون لوله هدایت شده و سپس به وسیله یک جرقه در سر لوله شعله ور می شود. این وسیله به یکی از ساده ترین و مشخص ترین ابزار در آزمایشگاه های شیمی در جهان بدل شده است . سازنده این وسیله طراح آلمانی “رابرت ویلهلم بونسن” است که در قرن نوزدهم این میلادی این وسیله را طراحی کرده است.

۲- رودولف کریستین دیزل

تقریبا اکثر ما تا به امروز اسمی از موتورهای دیزل شنیده ایم. شاید بتوان گفت که در زمینه سیستم های پیشران یکی از بزرگترین ابداعات همین موتور دیزل بوده است. اما طراح این موتور ” رودلف کریستین کارل دیزل” طراح و مخترع آلمانی که در فرانسه متولد شده بود پس از مطالعه در مورد موتورهای بخار و ضعف های آنان در سال ۱۸۹۲ اولین موتور بر پایه فشار و احتراق را طراحی کرده و ساخته است.

۳- جرج واشنگتن فرریس

آیا می دانید که چرخ و فلک که امروزه به جزء جدایی ناپذیر بسیاری از شهربازی ها تبدیل شده است از کجا و توسط چه کسی ساخته شده است؟ ” جرج واشنگتن فرریس” طراحی آمریکایی بود که در میانه های قرن نوزدهم میلادی سعی کرد تا با استفاده از یک سازه چوبی دایره ای که حول محوری می چرخد صندلی نصب کرده و مسافرین را به آن سوار کند. طرح اولیه او یک سازه چوبی با ارتفاع ۸ متر بود . اختراع او در ابتدا ” چرخ واشنگتن” نام گرفت. در سال ۱۸۹۳ میلادی وی موفق شد تا سازه ای را بخ ارتفاع ۸۰ متر از جنس فلز بسازد که قابلیت حمل ۲۱۶۰ مسافر را داشته و با موتورهای بخار کار می کرد. این بنا که در کشور کلمبیا تاسیس شده بود تا سال ۱۹۰۶ میلادی فعال بود.

۴- ژوزف ایگناس گیوتین

باید متوجه شده باشید که این شخص که بین بین سالهای ۱۷۳۸ تا ۱۸۱۴ میلادی زندگی می کرده است سازنده چه وسیله ای بوده است. گیوتین یک وسیله برای اعدام اشخاص است که هنوز هم در بخش هایی از جهان کاربرد دارد. در آن زمان کشتن محکومین به اعدام با درد و رنج بسیاری همراه بود و شخص متهم رنج فراوانی را تحمل می کرد. دکتر گیوتین به عنوان یک پزشک و سیاستمدار فرانسوی این وسیله را طراحی کرد تا پروسه اعدام محکومین بسیار سریع و بدون درد انجام شود.

۵- دبلیو.اچ . هوور

امروزه در بسیاری از خانه های ما یک عدد ماشین جاروبرقی یافت می شود که با کمک آن می توانیم به راحتی و در مدت زمانی کوتاه منزل خود را تمیز کنیم. او در سال ۱۹۰۸ میلادی ماشینی را طراحی کرد با یک موتور الکتریکی در بالای مکنده تنظیم شده بود به بازار عرض شد. او که یک آمریکایی بود در ابتدا در کشور خود مورد توجه قرار نگرفت و این انگلیسی ها بودند که اختراع وی را مورد توجه قرار داده و آن را با نام “ماشین هوور” به دنیا عرضه کردند. سپس این آمریکایی ها بودند که به ارزش های بالای این ماشین پی برده و از آن بهره بردند.

۶- هنری شراپنل

در ابتدا باید برای اطلاع خوانندگان عزیز بگوییم که در زبان انگلیسی معادل واژه ترکش و یا ریز بمب ” شراپنل” است. هنری شراپنل یک افسر ارتش انگلستان بود که در نبردهای قرن هیجده و نوزده انگلستان با کشورهای مختلف و خصوصا فرانسه شرکت کرده بود. او نوع خاصی از گلوله توپخانه را طراحی کرده بود که علاوه بر ماده منفجره با تعداد زیادی از گلوله های ساچمه ای پر شده بود. این گلوله ها بر روی هدف منفجر می شدند و بارانی از ترکش را بر سر نیروهای دشمن می ریختند. این ابداع در گلوله های ضد هوایی و همچنین بمب های هوا پرتاب و همچنین بمب های خوشه ای نیز مورد استفاده قرار کرفته است.

۷- لویجی گالوانی

پروسه گالوانیزه کردن فلزات یکی از برنامه هایی است که امروزه بر روی بسیاری از فلزات انجام می شود و از زنگ زدگی آنها جلوگیری می کند. لویجی گالوانی مخترع و دانشمند ایتالیایی که در قرن هیجدهم زندگی می کرد اولین شخصی بود که توانست یک جریان برق مستقیم را بدست آورده و اولین باطری ها را اختراع کند. به احترام این مخترع پروسه ارتقاء فلزات با الکتریسیته به “گالوانیزه کردن” معروف شده است.

۸- توماس نیوکامن

توماس نیوکامن در سال ۱۷۱۲ این موتور را اختراع کرد .این قدیمی ترین و سالم ترین مدل از اختراع نیوکامن است. در واقع این موتور مشکل بحران انرژی این روزگار را حل کرده است و اگر ساخته نمی شد مطمئنا بحران انرژی برای ما مشکلات بسیار زیادتری به وجود می آورد. اگرچه نمی توان کاملا این اختراع را به راه حل بحران انرژی تشبیه کرد اما استفاده از سوخت های فسیلی تا قبل از این اختراع آقای نیوکامن تقریبا غیرممکن بود.

۹- چالز واتسون و ویلیام

تلگراف به عنوان اولین وسیله ارتباطی الکترونیکی در سال ۱۸۳۷ توسط چالز واتسون و ویلیام کوک ساخته شد که از مهمترین اختراعات بشر در زمینه ارتباطات است.

دستگاه تلگراف آنها به عنوان اولین و کاربردی ترین وسیله ارتباط دوربرد الکترونیکی شناخته شده و ایده شبکه های گسترده از این اختراع الهام گرفته است.

۱۰- فورد

با دیدن این تیتر حتما فکر می کنید این کمپانی فورد بودکه اولین اتومبیل را ساخته اما باید بدانید در واقع مدل T اولین اتومبیلی بود که به تولید انبوه رسید و این خدمت فورد به جامعه بشری بود.

خط تولید: بله، خط تولید فورد به عنوان اولین سیستم تولید انبوه در دنیا، انقلابی در صنعت و اقتصاد ایجاد کرد که امروزه همه ما شاهد آن هستیم و باید خط تولید را مهمترین اتفاق در قرن گذشته دانست.

۱۱- جان وامر  اسلِی

یکی از نخستین کامپیوترهای جهان، ایده آقای جان وامر   اسلِی یعنی موتور محاسبه اتوماتیک (Automatic Computing Engin ACE)، که وی در سال ۱۹۳۶ داده بود، برای اولین بار و موفقیت آمیز در دهم ماه مِی ۱۹۵۰ روی کامپیوتری که آلن تورینگ عملیات ساخت آن را انجام داد، آزمایش شد.

این کاپیوتر در زمان خود پیشرفته ترین و سریع ترین کامپیوتر در جهان بود که نمونه کوچکتری از مدل اولیه آلن تورینگ بود. پایلوت اِیس هم در لیست مهمترین اختراعات بشتر است چرا که اولین نسل از کامپیوترهایی است که امروز ما را احاطه کرده اند.

۱۲- وان بارون

موشک V۲ که وارنر وان بارون در سال ۱۹۴۲ آن را ساخت در واقع اولین موشک دوربرد بود که انقلابی در تکنولوژی موتور موشک به وجود آورد. اگرچه این موشک متاسفانه در جنگ جهانی دوم تلفات بسیاری به بار آورد و بعدا هم راه را برای ساختن موشک های بالستیک باز کرد اما یادمان باشد همین آقای وان بارون با ایده موتور موشکش آپولو ۱۱ را به ماه رساند و موتور موشک او همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۳- الکساندر فلمینگ

پنی سیلین، اولین آنتی بیوتیک کشف شده در دنیا بود که الکساندر فلمینگ در سال ۱۹۲۸ آن را از هاگ های جمع شده قارچ (یا همان کپک) کشف کرد.

اما تقریبا تا اواسط دهه ۱۹۴۰ که روی بیماران آزمایش نشده بود کسی نمی دانست که پنی سیلین بهترین دارو برای بیماری های عفونی است. با کشف پنی سیلین میلیون ها بیمار و مجروح جنگی از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و از آن موقع به بعد پنی سیلین به عنوان اولین و عمومی ترین دارو برای بیماری های باکتریایی و عفونی تجویز ومصرف شد و بعد از آن بقیه آنتی بیوتیک ها وارد دنیای پزشکی شدند.

۱۴- کریک و واتسونه

اولین بار DNA توسط آقایان کریک و واتسونه در سال ۱۹۵۳ مورد توجه قرار گرفت. آنها حین آزمایشات خود روی ژن های انسانی با یک ساختار از موادی که مولکول های این ژن ها را تشکیل می دهند روبرو شدند و با شکافتن آنها راز نظم حاکم بر سلول های بدن را کشف کردند.

DNA، امروزه موضوع مهمی در علم، صنعت و حتی مسائل امنیتی محسوب می شود و هنوز هم مطالعات زیادی در سطح جهان روی آن انجام می شود.

 

لیتک دانلود فایل اختراعات و مخترعین pdf
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

۱ نظر

  1. ناشناس

    ۱۳۹۸-۰۱-۱۷ at ۴:۰۲ ب.ظ

    وقتی استعمار و چپاولگری و غارت و قتل و عام مردم بی گناه (قاره آمریکا) از نظر اون ها کشف کردنه و توی دزدی و غارت آثار باستانی و فرهنگی کشورهای دیگه دست دارند، چه جوری میشه به حرفهایشان اعتماد کرد؟؟؟!!!!!

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…