احمد خاتمی

آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت که با حمله به سفارتخانه و آتش زدن آن چیزی به دست نمی آوریم، تظاهرات و خروش بهترین پاسخ به اقدامات عربستان سعودی است.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز( یکشنبه ) در گفت و گو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم درباره خشم مردمی از اعدام آیت الله نمرالنمر و تجمع جوانان خشمگین در مقابل سفارت عربستان سعودی و پیامدهای آن تاکید کرد: بنده معتقد به حمله به سفارتخانه کشورهای دیگر نیستم و معتقدم که سفارت هر کشوری در کشور دیگر در حقیقت مهمان است. ما با هجمه به سفارتخانه و آتش زدن آن ها چیزی به دست نمی آوریم. بلکه آن حرکتِ مقدس هم زیر سئوال می رود؛ آن چه مهم و ضروری است فریاد، خروش، تظاهرات و تجمعات است. ما جنایات آل سعود را به شدت محکوم می کنیم ، اما حمله به سفارت سعودی یا کنسولگری سعودی را در داخل کشورمان کار مناسبی نمی دانیم.

خاتمی با انتقاد شدید از اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط رژیم عربستان سعودی، افزود: آل سعود می خواهد به دنیا چنین وانمود کند که اعدام شدگان تروریست بوده‌اند، ولی واقعیت بر خلاف خواست این دروغگویان برای همیشه پنهان نمی ماند چون واقعیت آن است که شیخ النمر یک عالم شیعی، مجاهد و شجاع بود که به علت دفاع از حقوق ملت به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه آل سعود با اینگونه ترفندها راه به جایی نخواهد برد، آن را دولتی پیر ، فرتوت، کهنه و ضد حقوق بشری دنیایی دانست، و گفت: این نظام آنقدر عقب مانده است که هنوز رانندگی درعربستان برای زنان جرم محسوب شده و تاکنون، انتخابات سراسری درست درعربستان شکل نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: آگر آل سعود وابسته به آمریکا نبود هر ماه علیه این دولت جرم های ضد حقوق بشری مطرح می شد؛ ولی چون وابسته و نوکر چشم و گوش بسته آنان است، درباره نقض حقوق بشر در آن خبری اعلام نمی کنند.

امام جمعه موقت تهران به شهادت رساندن شیخ نمر را نمونه ای از نبود حقوق بشردرعربستان دانست و گفت: حکم اعدام چهار جوان دیگر صادر شده آن‌هم به جرم اینکه شیعه بودند.

وی با ابراز شگفتی نسبت به رفتار سازمان های به اصطلاح مدافع حقوق بشر از بی تحرکی دبیرکل سازمان ملل متحد انتقاد کرد .

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آنهایی که به آل سعود جهت به شهادت رساندن این شیخ خط دادند اهدافی مثل برافروختن آتش اختلاف های فرقه ای به ویژه میان سنی و شیعه دارند اما بدانند حوزه علمیه ما بیدار بوده واین دشمن است که می خواهد آتش تفرقه برافروخته شود. حوزه علمیه، وهابیت و سلفی گری را خطرناک می داند چون تغذیه کننده اندیشه تروریست‌هاست.

وی با اشاره به وجود وحدت میان سنی و شیعه خاطرنشان کرد: برادران اهل سنت ما به همان اندازه که شیعه با وهابیت در تضاد است با وهابیون در تضادند، همچنین علمای شیعه تا زمان حاضر باعث شدند آتش تفرقه شعله ورتر نشود که این سیاست در آینده استمرار خواهد یافت. به همین دلیل هیچگاه در منطقه درگیری سنی با شیعه ایجاد نخواهد شد چون قرن‌هاست این دو در ایران و دیگر کشورهای اسلامی برادرانه و به طور مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی می کنند، این دستور امامان (ع) است، البته آنان برای ایجاد تفرقه میان سنی و شیعه تلاش می کنند اما ناکام خواهند ماند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، درباره مسئولیت علمای اهل سنت برای درک این خطریادآورشد: علمای اهل سنت مدام باید حسابشان را از وهابی ها جدا کرده و به صراحت به دنیا بگویند ما با اندیشه آنان و رفتار برآمده از این اندیشه مخالفیم و روند تکفیر را محکوم می کنیم.

وی از اهل سنت در ایران خواست به طور یکپارچه جنایت به شهادت رساندن شیخ نمر توسط آل سعود را محکوم کنند.

خاتمی همچنین با هشدار درباره تبعات تقویت تروریست ها برای رژیم های منطقه یادآورشد : این تکفیری ها که من می بینم، روزی سراغ خود اینها می آیند. داعش، تعداد زیادی از علمای اهل سنت را اعدام کرد، مسیحی ها را هم اعدام کرد، این ها، به نظر می رسد که یک غدۀ سرطانی هستند. اگربا این غدۀ سرطانی مبارزه نشود، جهان انسانیت در خطر خواهد بود و تامین کنندۀ این غدۀ سرطانی هم دولت سعودی است.

امام جمعۀ موقت تهران افزود: آن ها دروغ می گویند که ائتلاف ضد داعش تشکیل داده اند، زیرا خودشان داعش پرورند. بر این اساس، مطمئنم مساله دعوای شیعه و سنی تشدید نخواهد شد، چون سنی های بابصیرت و شیعیان اهل بصیرت، نقشۀ دشمن را خوانده اند.

وی درباره هشدارهای ایران به عربستان پیش از اعدام آیت الله شیخ نمر النمرو سرنوشت روابط دو کشور پس از اعدام این عالِم شیعی بیان کرد: فقط ایران نبود که لغو حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را خواستار بود؛ بلکه علمای جهان اسلام نیز خواهان توقف اجرای حکم بودند، اما در خصوص روابط ایران با دولت سعودی، این مساله، مربوط به دستگاه دیپلماسی خارجی است و من معتقدم دستگاه دیپلماسی خارجی ما سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را دنبال می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: حرمین شریفین مِلکِ آل سعود نیست، بلکه از آنِ جهان اسلام است. عربستان بدش نمی آید که پای ایران، از حرمین شریفین کوتاه شود. اگر حرمین شریفین در آن منطقه نبود، این دولت، لیاقتِ این که با آن ارتباط داشته باشیم را نداشت. جنایتِ امسالِ منا، برای قطع کامل روابط با این کشور کافی بود. اما سخن این است که حرمین شریفین در آن جا قرار گرفته و سعودی ها آرزو دارند که پای ایران از آن جا قطع شود. به همین سبب، عرصه، بسیار حساس است و من معتقدم در این عرصه، دیپلماسی خارجی و مسئولان خارجی ما با دقت مساله را دنبال می کنند، به طوری که هم فریاد اعتراض به گوش برسد و هم منافع ایران اسلامی تامین شود.

خاتمی تاکید کرد: جنایات اخیر رژیم عربستان نشان دهنده نپختگی حاکمان جدید عربستان در عرصه سیاسی و اوج دیوانگی آل سعود است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: رژیم آل سعود به منجلاب و گردابی افتاده، در حال دست و پا زدن است و راه خروج آن هر لحظه دشوارتر می شود. مجموعه جوان نپخته، تازه کار، تشنه قدرت، سفیه و نپخته بر سر کار آمده اند با یکدیگر اختلافات درونی دارند. در عرصه اقتصادی، این مجموعه باعث کاهش قیمت نفت شدند و آن را به ۳۰ دلار رساندند. خودشان هم صد میلیارد دلار کسری بودجه آوردند. یعنی برای زمین زدن رقیب، حاضرند خودشان را هم به بدبختی بکشانند.

وی درباره اقدامات حاکمان سعودی در یک سال اخیر گفت: آل سعود از حدود یک سال پیش تاکنون با حمله به یمن بیش از شش هزار شهید اعم از زن و مرد و کودک و پیر برجای گذاشته و یمن را به یک ویرانه تبدیل کرده اند. آنها با توهم کودکانه شان گمان می کردند کار یمن در مدت یک هفته تمام خواهد شد.

خاتمی عربستان را حامی اصلی گروه‌های تکفیری دانست و تصریح کرد: در عرصه سیاسی همه دنیا می دانند که عربستان، مادر گروهک های تکفیری است و داعش، القاعده و النصره، همگی ساخته و پرداخته این کشور هستند. یعنی هرگاه در هر گوشه ای از جهان اسلام، تروری صورت می گیرد یک پای ثابت آن، قارون منطقه یعنی دولت عربستان است.

وی اقدامات اخیر حاکمان عربستان را نشان دهنده نپختگی حاکمان جدید عربستان در عرصه سیاسی دانست و گفت: اعدام شیخ نمر باقر النمر اوج دیوانگی آل سعود است. آل سعود باید بدانند شیعیان در آن کشور، اقلیت قدرتمندی هستند. شیخ نمر باقر النمر نیز چیزی جز حقوق ملت نمی خواست. ادعای حاکمان سعودی مبنی بر اعدام این عالم بزرگ به جرم تروریسم، دروغ است.

امام جمعه موقت تهران در پاسخ به سؤالی درباره ادعای دولت عربستان مبنی بر تلاش شیخ نمر باقر النمر برای تحریک مردم این کشور علیه نظام گفت: نظام عربستان اگر راست می گوید یک شاهد بیاورد که شهادت دهد “این شیخ مجاهد یک چاقو در جیبش داشته است.” سلاح شیخ نمر باقر النمر، تریبون نماز جمعه و خواسته هایش نیز خواسته های حقوق بشری دنیا پسند بود.

وی در ادامه به تشریح خواسته های ملت عربستان به ویژه شرق این کشور از زبان آیت الله شیخ نمر باقر النمر پرداخت و گفت: شیخ نمر خطاب به حاکمان آل سعود می گفت چرا تبعیض طائفه ای دارید؟ چرا به اندازه یک اقلیت حقوق شیعیان را نمی دهید؟ وی این مواضع را علنی اعلام می کرد. دنیا این انتقاد علنی را پذیرفته است.

وی ادعای رژیم آل سعود مبنی بر دست داشتن آیت الله نمر در اقدامات تروریستی را مردود دانست و گفت: این دروغ آل سعود است. آنها درباره حادثه منا نیز دروغ گفتند و ابتدا ادعا کردند شمار قربانیان ۷۰۰ – ۸۰۰ نفر است و بعد از آن شمار قربانیان را به ۵۰۰۰ و سپس به هفت هزار نفر افزایش دادند. آنها مصداق ضرب المثل فارسی هستند که “دروغگو حافظه ندارد”.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به اقدام غیر انسانی رژیم آل سعود در قرار دادن نام آیت الله نمر به همراه شماری از افراطیون و اعضای القاعده در فهرست افراد اعدامی گفت: یکی از جنایات رژیم آل سعود این است که شیخ نمر باقر النمر به همراه سه نفر شیعه دیگر را در فهرست ۴۶ نفره افراد اعدام شده گنجاندند. این در حالی است که در میان این فهرست علاوه بر این چهار نفر، اعضای گروهک های تکفیری مانند القاعده و سایر گروهک ها را در خود گنجانده است. این در حالی است ما مخالف همواره گروهک های تکفیری از جمله القاعده بوده و هستیم و معتقدیم باید جهان اسلام به مقابله با آنها برخیزد.

خاتمی درباره واکنش های ناچیز و کم رنگ کشورهای غربی و سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل به اعدام شیخ نمر النمر و دوگانگی رفتار آنان در قبال حقوق بشر، گفت: من ریشۀ این دوگانگی را در این می دانم که دنیای استکبار، قائل به شهروند درجه یک و درجه دو است. دنیای استکبار اگر یک نفر در آمریکا یا فرانسه کشته شود، داد و فریادشان بلند می شود، اما اگر در لبنان کشته شود، از آن فریاد خبری نخواهد بود.

امام جمعه موقت تهران افزود : همزمان با انفجار فرانسه، در ضاحیه بیروت هم انفجارروی داد ؛ اما رسانه ها و مسئولان استکبار، رویکردی در پیش گرفتند که گویا انفجاری در لبنان اتفاق نیفتاده است، درحالی که مسئول هر دو انفجارداعش بود. این دوگانگی ها، گویای آن است که دنیای استکبار، به مقوله ای به نام حقوق بشر معتقد نیست و فقط به فقط به منافع خودشان فکر می کنند و بس.

وی تاکید کرد : برای اینها بشر، حقوق بشرو قصۀ مبارزه با تروریسم فقط ابزار و شعار است و گرنه همه جهان می دانند که فاجعه سالهای اخیر درسوریه توسط تروریست ها مورد حمایت استکبار آفریده شده است و آنها سلاح و تجهیزات تروریست ها را در سوریه تامین می کنند. بنابراین تاکنون دوگانه عمل کرده اند، از این به بعد هم دوگانه عمل خواهند کرد ، ولی مهم این است که ملت ها بیدار شده و تنفر خاصی از دنیای استکبار پیدا کرده اند.

اتمی تاکید کرد: امریکای امروز، به مراتب از آمریکای ده سال پیش، منفورتر شده است و آمریکای ده سال پیش، به مراتب منفورتر از ده سال قبلِ آن بود. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، این بصیرت در جهان اسلام شکل گرفته و نفرت از این مستکبرین هر روز بیشتر می شود.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
بارگذاری در کافه لینک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…