المپیک 2016 ریو
برای اولین بار در تاریخ قرار است بازی‌های المپیک در یکی از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی برگزار شود.

کمتر از ۶ ماه تا آغاز بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو باقی مانده است.درباره این مسابقات که بزرگترین بازی‌های جهان نیز محسوب می‌شود، خواندن ۱۶ نکته از آن خالی از لطف نیست:

۱- این برای نخستین بار در تاریخ المپیک است که این بازی‌های به میزبانی یکی از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی برگزار خواهد شد. شهر ریودوژانیرو در سال ۲۰۰۹ و در مبارزه با شیکاگو، مادرید و توکیو موفق به کسب میزبانی شد.

۲- حمل مشعل المپیک روز ۲۱ آوریل از محل تولد این بازی‌ها در المپیای یونان آغاز خواهد شد و روز ۵ آگوست نیز در ریو به پایان می‌رسد. همچنین قرار است این مشعل در مسیر حرکت به سمت برزیل توسط پناهجویان ساکن در نزدیکی آتن حمل شود.

۳- مراسم افتتاحیه و اختتامیه در ورزشگاه ماراکانا برگزار خواهد شد؛ استادیومی که به عنوان رکورددار بیشتری حضور تماشاگر در یک بازی فینال نامش ثبت شده است. ماراکانا دارای ظرفیت ۷۸ هزار نفری است اما در فینال جام جهانی ۱۹۵۰ حداقل ۱۷۳ هزار نفر برای تماشای دیدار برزیل و اروگوئه در استادیوم حضور داشتند. این استادیوم در سال ۲۰۱۴ نیز میزبان فینال جام جهانی بود.

۴- نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۶ کشور قرار است طی ۱۷ روز در ۳۰۶ رویداد با یگدیگر رقابت کنند.

۵- بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در چهار منطقه برگزار می‌شود؛ کوپاکابانا که در میزبانی از بازی‌های ساحلی شهرت دارد، بارا که المپیک پارک است، دئودورو که میزبان مسابقات آبی، اسب سواری و BMX است، و ماراکانا که دارای دو ورزشگاه بزرگ است.

۶- راگبی اولین ورزشی است که در المپیک برگزار خواهد شد.

۷- رشته گلف قرار است پس از ۱۱۲ سال باز هم طعم حضور در المپیک را بچشد. کمیته بین المللی المپیک پس از آنکه گلف در سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ حضور داشت، تصمیم گرفت به غیبت ۱۱۲ ساله این رشته پایان بدهد.

۸- برای اولین بار قرار است متولدین قرن ۲۱ نیز در المپیک حضور داشته باشند. طبق قوانین متولدین ۱ ژانویه ۲۰۰۳ به قبل قادر به شرکت در این بازی‌ها هستند.

۹- قرار است ورزشکارانی که قصد حضور در المپیک زیر پرچم کشور خود را ندارند،برای نخستین بار بتوانند در مسابقات شرکت کنند. انتظار می‌رود بین ۵ تا ۱۰ ورزشکار زیر پرچم المپیک در این بازی‌ها حضور داشته باشند.

۱۰- نماد بازی‌ها «وینیسیوس» نام دارد که یک موجود زرد و آبی است که  به نمایندگی از حیات وحش برزیل انتخاب شده است.

۱۱- ۷٫۵ میلیون بلیت برای این بازی‌ها در نظر گرفته شده است که قیمت آنها از ۴۰ دلار در برخی از ورزش‌های آبی تا ۳ هزار دلار برای بهترین صندلی مراسم افتتاحیه است. فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال پرطرفدارترین رشته‌ها تاکنون هستند.

۱۲- قرار است ۶۰ هزار وعده غذایی برای ورزشکاران در هر روز در نظر گرفته شود.

۱۳- مسابقات المپیک با حضور ۷۰ هزار داوطلب برگزار می‌شود که ۵۰ هزار نفر از آنها انتخاب شده‌اند که بیشتر آنها از برزیل هستند. آمریکا، بریتانیا، روسیه و چین در رده های بعدی حضور بیشتری داوطلبان قرار دارند.

۱۴- ۸۵ هزار سرباز و نیروهای پلیس برای تامین امنیت این بازی‌ها فعالیت خواهند کرد که این بزرگترین نیروی امنیتی در نظر گرفته شده در تاریخ است که دو برابر نیروهای حاضر در المپیک ۲۰۱۲ لندن است.

۱۵- برای رانندگان تاکسی در ریو کلاس‌های رایگان برای فراگیری زبان انگیلسی تدارک دیده شده است.

۱۶- آمریکا با ۵۵۶ ورزشکار در المپیک ۲۰۱۶ حاضر خواهد شد که بیشتر از نمایندگان سایر کشورها است. این کشور در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب ۱۰۴ مدال از جمله ۴۶ طلا شد.

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…