فیلم «محمد(ص)» به عنوان عظیم‌ترین پروژه تاریخ سینمای ایران در حالی از امروز اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند که آخرین ساخته مجید مجیدی فردا هم جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال کانادا را افتتاح خواهد کرد.

به گزارش جام جم، مصطفی عقاد، کارگردان فقید و سوری سینما سال 1976 فیلمی به نام «الرساله» با موضوع تاریخ صدراسلام ساخت. این فیلم گرچه خوش ساخت و واجد ویژگی های مثبت و مورد تائید محتوایی هم از سوی بیشتر مسلمانان بود، اما آن طور که باید گل نکرد و در جهان دیده نشد، زیرا کسی در جهان بازیگران عربی چون عبدالله قیس (حمزه)، مونا واصف (هند جگرخوار) و حمدی قیس (ابوسفیان) را نمی شناخت.

برای همین عقاد یک سال بعد تصمیم گرفت همین قصه را این بار با بازیگرانی شناخته شده و بین المللی و با پروداکشن عظیم تری بسازد تا پیام فیلم را بهتر به گوش جهانیان برساند. این تصمیم جواب داد و میلیون ها نفر در جهان فیلم «الرساله» یا محمد رسول الله را دیدند و با بازیگران و شخصیت های جذاب آن همچون آنتونی کویین (حمزه)، ایرنه پاپاس (هند جگرخوار) و مایکل آنسارا (ابوسفیان) همراه شدند.

انفعال سینمای دنیای اسلام

فیلم تاثیرگذار و خاطره انگیز عقاد تا سال ها تنها فیلم قابل اعتنا و شناخته شده درباره پیامبر اعظم(ص) و حوادث صدراسلام بود و در میان انبوه فیلم هایی که درباره پیامبران دیگر همچون حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) و برخی دیگر از انبیا ساخته شده، ساخته شدن فقط یک فیلم شاخص درباره حضرت محمد(ص) مساله ای تاسفبار بود، البته این بی اعتنایی از سوی سردمداران و سیاستگذاران هالیوود و سینمای غرب امری طبیعی بود، اما همیشه پرسش اساسی این بود که چرا دولت های اسلامی قدم مثبتی در این خصوص برنمی دارند تا تصویر درستی از پیامبر رحمت را در بحبوحه هجمه های غیرمنصفانه و خصمانه غرب ارائه دهند.

پیشگامی سینمای ایران

تقدیر این بود که سینمای ایران در این زمینه پیشقدم شود و با لحاظ کردن استانداردهای فیلمسازی و ترکیب آن با نگاهی متعهدانه و مومنانه اثری ممتاز بسازد تا از طریق عرصه فرهنگ، تاثیری بارز در تغییرنگاه دنیا به اسلام داشته باشد.

مجید مجیدی، یکی از شناخته شده ترین و موفق ترین کارگردانان سینمای ایران در عرصه جهانی بخشی از مهم ترین سال های عمرش را صرف ساخت اثری کرد که حالا به جرات می توان آن را جزو دو فیلم شاخص با موضوع پیامبر اسلام در تاریخ سینما دانست.

فیلم «محمد(ص)» گرچه از بازیگران چهره جهانی بهره نمی برد و فیلمساز در زمینه بازیگری به بازیگران ایرانی اعتماد کرده، اما در پشت دوربین از برخی افراد شناخته شده سینمای جهان همچون ویتوریو استورارو (مدیر فیلمبرداری) و ای آر رحمان (آهنگساز) استفاده کرده است. عاملی که باعث شده بخش فنی فیلم قابل مقایسه با استانداردهای روز سینمای جهان باشد. فیلم محمد(ص) که روایتگر دوران جاهلیت عرب و زمان تولد پیامبر است و در 12 سالگی ایشان به پایان می رسد، به طور دقیق در 143 سالن سینمایی کشور به نمایش درمی آید.

نخستین قدم جهانی

در حالی که سینماهای کشور از امروز میزبان فیلم محمد (ص) هستند و سینماداران به استقبال خوب مردم از این اثر هم بسیار امیدوارند، آخرین ساخته مجید مجیدی فیلم مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی فیلم مونترال کانادا هم است و سی و نهمین دوره این رویداد معتبر سینمایی با نمایش ویژه فیلم محمد(ص)، به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

احتمال اکران فیلم در آمریکا

علیرضا رضاداد، دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر در گفت وگو با جام جم، نمایش فیلم «محمد(ص)» در مراسم افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا را به فال نیک می گیرد و می گوید: برخی از عوامل اصلی فیلم برای حضور در مراسم افتتاحیه و نمایش فیلم به کانادا سفر کرده اند و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این اثر در آنجا بیفتد. نمایش فیلم در مونترال، زمینه خوبی هم برای اکران فیلم در آمریکا فراهم می کند.

تلاشی برای چهره واقعی اسلام

این مدیر باسابقه سینمایی درباره پیام فیلم محمد(ص) هم بیان می کند: همه تلاش های صورت گرفته در ساخت این فیلم این بوده که چهره واقعی اسلام بدرستی به نمایش دربیاید. نیت، انگیزه، علاقه و تمرکز همه گروه سازنده بر این بود که در میان این معرفی های گوناگون و نادرست از اسلام، اسلام بخوبی معرفی شود و همه برداشت های افراطی و انحرافی پیرامون اسلام زدوده شود.

استقبال بالای مردمی

رضاداد نسبت به بازخوردها و استقبال مردم هم ابراز امیدواری می کند و می گوید: خوشبختانه در همین ابتدا هم استقبال مردم از فیلم خیلی خوب بوده و آنها به صورت اینترنی خیلی از بلیت های فیلم را پیش خرید کرده اند.

ارتقای استانداردهای تولید و اکران

رضاداد درخصوص این که چقدر سالن های سینماهای سراسر کشور، امکان نمایش استاندارد چنین فیلم باکیفیتی به لحاظ فنی را دارند هم توضیح می دهد: رشد ظرفیت های فنی نمایش و اکران کاملا ارتباط مستقیمی با رشد توانمندی های فنی در تولید دارد. اگر این دو مقوله با همدیگر به یک توازنی برسند، می توانیم به پیشرفت سینما در حوزه فناوری بیشتر امیدوار باشیم. هرچقدر تولید یک اثر باکیفیت تر باشد، سینماداران متوجه خواهند شد این فیلم باکیفیت نیاز به سالن مجهز و استانداردی هم برای نمایش دارد.

چرایی بلیت های گران تر فیلم محمد(ص)

کمتر فیلم بزرگی است که دستخوش حاشیه نشود. فیلم محمد(ص) هم که از امروز در سینماهای کشور اکران می شود، از این مساله در امان نبوده است. از جمله انتقاداتی که چند وقت اخیر درباره این فیلم مطرح شده، بهای بلیت گران تر آن نسبت به دیگر فیلم های روی پرده است. بهای بلیت در نظر گرفته شده برای این فیلم در سینماهای درجه یک 7000 تومان، ممتاز 8000 تومان و پردیس ها ده هزار تومان است.

رضاداد، یکی از مدیران اجرایی طرح فیلم محمد (ص) درباره این افزایش بهای بلیت این گونه توضیح می دهد: سالن های نمایش باید بتوانند نیازهای مالی خود را برآورده کنند. زمان فیلم محمد(ص) سه ساعت است که عملا زمانش به جای دو فیلم سینمایی است.

مقوله بهای بلیت جزو حقوق سالن های سینماست، بنابراین سینماداران از شورای صنفی نمایش تقاضا کردند برای جلوگیری از ضرر مالی بهای بلیت این فیلم را افزایش دهند که شورا هم با این درخواست موافقت کرد. به نظرم این مساله اجتناب ناپذیر بود، اگرچه می شد ایده های دیگری را هم در این خصوص اجرا کرد.

جام جم

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…