مبلغ قرار داد کیروش چقدر است؟

در لیست گرانترین مربیان تیم های ملی دنیا به ترتیب یواخیم لو(آلمان،۳٫۸۵ میلیون یورو )، تیته(برزیل،۳٫۵ میلیون)، دشان(فرانسه،۳٫۵ میلیون)، لوپتگی(اسپانیا،۳ میلیون)، چرسچسوف(روسیه،۲٫۶ میلیون) و سانتوس(پرتغال،۲٫۲۵ میلیون)  رتبه های اول تا ششم را اشغال کرده اند. در این جدول کارلوس کی روش با دستمزد سالانه ۲ میلیون یورو به عنوان  هفتمین مربی گران قیمت در جام جهانی معرفی شده است.

اما این لیست بر اساس ارقام رسمی قراردادها است و گویای رقم واقعی دریافتی این مربیان نیست چرا که حقوق مربیان مثل بقیه مشاغل، مشمول مالیات های دولتی می شود. به عنوان مثال برای اینکه بفهمیم چقدر گیرِ یوآخیم لو می آید باید ۴۷٫۵ درصدی که اداره مالیات کشور آلمان مطالبه می کند را کم کنیم. با این حساب سرمربی مانشافت بیش از دو میلیون یورو در سال دریافت نمی کند.

آیا کارلوس کی روش گران ترین مربی ملی دنیا است؟

مسئله ناخالصی این ارقام، این سوال را مطرح کرد که “آیا کارلوس کی روش گران ترین مربی ملی دنیا است؟”. سوالی که روزنامه همشهری ورزشی اینگونه به آن پاسخ داده است: “برای گرت ساوت گیت که سرمربی تیم ملی انگلیس است به اندازه کی روش یعنی دو میلیون یورو حقوق تعیین شده است که یک میلیون یوروی آن را به عنوان مالیات به صندوق دولت باز می گرداند و مثل همتای پرتغالی خودش هزینه اقامت و رستوران و اینترنت پرسرعت و دندان پزشکی و ایاب و ذهاب و خدمات خشکشویی و بیمه عمر و … ندارد. یعنی کی روش را (با در نظر گرفتن مالیاتی که مربیان سایر تیم ها می پردازند و از ۳۰ تا ۵۶ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات از دست می دهند) می توان یک جورهایی گران ترین سرمربی حاضر در جام جهانی قلمداد کرد.”

برای اینکه بفهمیم جایگاه واقعی کارلوس کی روش در بین پردرآمدترین ها کجاست، چاره ای نداریم جز اینکه به قوانین مالیاتی هفت کشور رجوع کنیم.  به عنوان مثال دولت برزیل از تیته فقط ۲۷٫۵ درصد مالیات می گیرد، پس این سرمربی تیم ملی برزیل است که بیشترین پول را دریافت می کند نه یوآخیم لو. همچنین ارزش قرارداد ۲٫۶ میلیون یوروی چرسچسوف(روسیه با مالیات ۱۳ درصد) بیش از ۳ میلیونی است که  لوپتگی(اسپانیا با مالیات ۵۲ درصد) می گیرد. در حال حاضر روسیه جذاب ترین کشور به لحاظ نرخ مالیاتی در بین بازیکنان و مربیان فوتبال است.

مبلغ قرارداد کی روش چقدر است؟

وقتی علی کفاشیان با سرمربی اسبق رئال مادرید و منچستر در فروردین ماه سال ۱۳۹۰ قراردادی به ارزش ۱٫۵ میلیون دلار در سال تا پایان جام جهانی برزیل ۲۰۱۴ بست، ارزش دلار ۱۰۰۰ تومان بود و هزینه آن برای فدراسیون فوتبال ۱٫۵ میلیارد تومان در سال. برای ساده شدن مسئله از این به بعد نه از ریال صحبت می کنیم و نه از دلار چراکه با تمدید این قرارداد در سال ۱۳۹۳ همه چیز به یورو محاسبه شد.

در دوره اول، پرداخت مالیات طبق قوانین کشور بر عهده حقوق بگیر بود ولی فدراسیون فوتبال به عنوان کارفرما به کی روش قول داده بود که آن را پرداخت کند. قولی که فدراسیون کفاشیان در مقطعی از انجامش ناتوان ماند و منجر به ممنوع الخروجی کی روش از ایران به دلیل بدهی مالیاتی شد.

شهریور ۹۳ در قرارداد جدید، بنا شد کی روش به جای ۱٫۵ میلیون دلار خالص، مبلغ ۱٫۴ میلیون یورو خالص بگیرد: “فدراسیون موظف است سالانه ۱.۴۰۰.۰۰۰ یورو تا روز پایان جام جهانی ٢٠١٨ روسیه به سرمربی پرداخت کند”. متن کامل این قرارداد را برای نخستین بار روزنامه اعتماد فروردین ماه ۱۳۹۴ منتشر کرد. کمتر از سه ماه بعد از منصوب شدن علیرضا اسدی به سمت مدیرکلی فدراسیون و چهار هفته بعد از اولین دعوای ایشان با کی روش.

 در بند ۱۲ بخشی که مربوط به وظایف و تعهدات فدراسیون و شرایط پرداخت دستمزد می شود آمده است: “تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود.”

این بدان معنی است که ۳۰ درصد از ۲ میلیون یوروی ناخالص کی روش به عنوان مالیات و دیگر هزینه ها کسر شده و فدراسیون فوتبال خود مسئولیت پرداخت حدود ششصد هزار یورو به وزارت دارایی را به عهده گرفته است که البته با نرخ رسمی یورو در بانک مرکزی محاسبه می شود. (۲۰ درصد کمتر از نرخ آزاد)

پس تا اینجا می توانیم بگوییم حقوق سالانه خالص کی روش، تنها او را یک رتبه ارتقا و بالاتر از هموطنش سانتوس قرار می دهد: ششمین مربی ملی دنیا به لحاظ حقوق خالص.

هزینه ها و پاداش

در همه قراردادها به غیر از حقوق ماهیانه، بندهایی هستند که مربوط به تقبل برخی هزینه ها و پاداش ها می شوند. در بندهای مربوط به هزینه های مورد تعهد فدراسیون در قبال کی روش، صحبت از یک سری امکانات شده است که در قیاس با رقم کل قرارداد قابل بحث نیست و بیشتر جنبه شرح وظایف دارد. مثل در اختیار گذاشتن اینترنت پرسرعت یا خدمات خشکشویی. جمع مبالغ اجاره ماهانه ۱۵۰۰ دلار یا پنج بلیت رفت و برگشت درجه بیزینس در سال و غیره نیز کمتر از ۴ درصد قرارداد است.

در ارتباط با پاداش ها، عمده آنها منوط به صعود تیم ملی به جام جهانی بوده است. کارلوس کی روش برای هر برد تیم ملی دوبرابر بازیکنان پاداش دریافت می کند که قید شده این رقم کمتر از ۲۰۰۰ دلار نباشد. در مورد رقم پاداش صعود در قرارداد وی اینگونه توضیح داده شده است: “اگر فدراسیون فوتبال به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه راه پیدا کند، ١٠ درصد از مبلغی که فدراسیون از فیفا بابت ورود به جام جهانی دریافت می کند”. طبق اعلام کمیته‌ اقتصادی فیفا، تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به دلیل صعود به جام جهانی ۱۰ میلیون دلار پاداش دریافت خواهد کرد. سهم کی روش چیزی حدود ۸۳۰ هزار یورو می شود که در مجموع دوره چهارساله تقریبا معادل ده درصد حقوق ناخالص این سرمربی پرتغالی است.

آیا رقم قرارداد کی روش بیش از ارزش او در بازار است؟

کمتر از یک ماه پیش فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال (IFFHS) اسامی برترین مربیان جهان در رده ملی را در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد و یواخیم لو با کسب ۲۹۹ امتیاز عنوان بهترین مربی سال را به خود اختصاص داد. بعد از او به ترتیب تیته(برزیل)، لوپتگی(اسپانیا)، سانتوس(پرتغال)، دشان(فرانسه)، مارتینز(بلژیک) مقام های دوم تا ششم و کارلوس کی روش با ۲۶ امتیاز مقام هفتم را از سوی این فدراسیون کسب کرده است.

اگر این رتبه بندی با معیارهای صلاحیتی را با رده بندی گران ترین مربیان جام جهانی مقایسه کنیم، به جز چرسچسوف سرمربی تیم ملی روسیه که جایش را به روبرتو مارتینز مربی بلژیک داده است، مابقی اسامی در هر دو لیست مشترک هستند. لذا می توان تصدیق کرد که رقم قرارداد کی روش با ارزش های فنی و عرف فعلی بازار همخوانی دارد.

آیا فوتبال ایران بضاعت پرداخت چنین دستمزدی را دارد؟

هدف این نوشتار فقط کند و کاو در مبحث مالی است و برای آنالیز تاثیرات فنی ناشی از حضور هفت ساله کارلوس کی روش در ایران نیاز به یک مقاله مفصل و جداگانه است. در اینجا به همین بسنده می کنیم که غالب کارشناسان به دلایل فنی، این حضور را مثبت ارزیابی کرده اند. ایراد کار اما جایی است که فدراسیون فوتبال برای پرداخت حقوق این مربی، دست در جیب دولت می کند. در صورتی که در اقتصاد سالم فوتبال، این صنعت فوتبال است که با پرداخت مالیات می باید کمک حال مخارج دولت باشد.

به عنوان مثال وقتی صحبت از آمدن نیمار به پاری سن ژرمن شد، وزیر دارایی فرانسه با استقبال از این رویداد گفت: “بهتر است که این بازیکن مالیاتش را به دولت فرانسه بپردازد تا کشوری دیگر”. درآمد مالیاتی ناشی از حضور نیمار  به مدت پنج سال در فرانسه حدود ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

فوتبال ایران نیز این پتانسیل را دارد تا با مدیریت اقتصادی و بازاریابی صحیح، هزینه مربیانی در این سطح را تقبل کند. یک بخش از هزینه ها با پاداشی که فدراسیون فوتبال از صعود به جام جهانی می گیرد تامین می شود ولی از آن مهمتر درآمدهای اسپانسرینگ است که تا اینجا تنها محدود به یک سامانه هواداری است. درآمدهای حاصل از فروش لباس تیم ملی یا فروش تصاویر اعضای تیم ملی و سرمربی جهت تبلیغات به اسپانسرها چقدر است؟

رسم است که ستاره های تیم های ملی جهان در کنار سرمربی در کمپین های تبلیغاتی برای فلان برند خودرو یا فلان آژانس هوایی شرکت کنند و پول حاصل از آن به حساب صندوق فدراسیون واریز شود. در قرارداد کی روش هم این مسئله در نظر گرفته شده و انحصار فروش تصویر این سرمربی در مالکیت فدراسیون است: “سرمربی بی‌قید و شرط تعهد می‌کند که در جایگاه سرمربی تیم ملی در هیچ رویدادی شرکت نکند و به هیچ عنوان حرکتی نکند که بتوان آن را به هر شکل به تبلیغ برای شخص خود یا نفع تبلیغاتی و سود‌آور هر شخص، شرکت یا نهاد دیگری تفسیر کرد. مگر با موافقت کتبی رییس فدراسیون”.

مبلغ قرار داد کیروش چقدر است؟
صفحه اینستاگرام کارلوس کیروش که تهران را شهری زیبا دانسته

درست یک هفته بعد از دعوت ۴۰۰ میلیونی لوئیس فیگو در برنامه نود، عادل فردوسی پور خشنود از حضور کی روش در استودیو یادآوری کرد که آخرین حضور این مربی در برنامه به بیش از یک سال قبل برمی گردد. کی روش پاسخی داد شوخی-جدی که فهمش برای بینندگان ساده نبود: “خیلی دلم می خواهد آدرس آن اسپانسری که هزینه فیگو را داد را به من بدهید!”

در ذهن برخی این سوال آزاردهنده شکل گرفت که آیا کار به جایی رسیده که کارلوس کی روش به دنبال منبع درآمدی از برنامه های تلویزیونی است؟ تا اینکه چند روز بعد کمپین تبلیغاتی و شخصی وی با یک بانک خصوصی راه اندازی شد. حال حق داریم بپرسیم سهم فدراسیون فوتبال از فروش این تصویر چقدر است؟ یا با یک “موافقت کتبی” درآمد حاصل از آن را به ایشان هبه کرده اند؟

فدراسیونی که دستش در جیب دولت است نیازی هم نمی بیند وقتش را صرف اینگونه “جزئیات” کند. در نتیجه با این مدیریت، نه تنها فوتبال کمک حال دولت نیست بلکه رزق و روزی اش را از مالیات دهندگان تامین می کند.

اگر حقوق هفتمین مربی ملی گران دنیا را تقسیم به تعداد روزهای حضورش در ایران کنیم، با علم به اینکه در قرارداد فقط ۶ هفته برای تعطیلات وی در نظر گرفته شده است، به طور قطع و با فاصله گرانترین حقوق دنیا را پرداخت کرده ایم. فوتبال ما بضاعت این سوء مدیریت را ندارد.

نظر شما درباره مبلغ دستمزد کارلوس کیروش و عملکرد او چیست؟ نظرات ارزشمندتان را برای ما بنویسید

منبع: ورزش سه

بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی

    کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…
  • بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی درگذشت

    بهنام صفوی خواننده پاپ ایرانی درگذشت. وی که از سال ها پیش دچار ضایعه مغزی بود و پس از دوبا…
  • سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    سامسونگ و ال جی بازار ایران را ترک کردند

    پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان ایران، چندی قبل شایعه لغ…
بارگذاری در انتخاب سردبیر

۲ نظرات

  1. سارا

    ۱۳۹۶-۱۱-۲۴ at ۶:۱۷ ب.ظ

    قبلا در میان ایرانی ها خیلی محبوب بود اما بعداز توهینش به علی کریمی از چشم خیلی ها افتاد ..

    پاسخ

    • صدرا

      ۱۳۹۶-۱۱-۲۸ at ۱۲:۲۳ ق.ظ

      دقیقا, ما به ایرانی بودنمون افتخار میکنم
      و باید پشت ایرانیا باشیم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر اتباع خارجی کد فراگیر اتباع خارجی یک شناسه عددی است که به اتباع غیر ایرانی اختصا…