صله رحم چيست و آثار قطع رحم چيست؟

کي از دستورات موکد دين مبين اسلام و يکي از مهم ترين آداب اجتماعي”صله رحِم” است که با عمل صحيح به آن، ريشه بسياري از کمبودها و نيازهاي اجتماعي از بين مي‌رود.

صله به معناي وصل است، و در اصطلاح به ارتباط و احسان و اظهار عطوفت و رعايت حال ديگران گفته مي‌شود.

رحِم به معني جايگاه اولاد در بدن زنان است، و در اصطلاح به مادر گفته مي‌شود.

صله رحم يعني رسيدگي و احسان به افرادي که با انسان، مادرِ مشترک داشته باشند ـ يعني رابطه نسبي داشته باشند ـ مانند عمو، عمّه، دايي، خاله و فرزندان آنها.

صله رحم از دستورات عام و پرمنفعت اسلام است، و کينه هاي خانوادگي را از بين مي‌برد، و جاي آن را به محبت و وداد مي دهد.

امام صادق(ع) فرموده اند: “صله رحم کن، حتي اگر با دادن يک ليوان آب به نزديکانت باشد. بهترين صله رحم بازداشتن خويش است از آزار آنها.”

حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) فرمودند: “صله رحم کنيد حتي اگر به سلام کردن باشد”.

امام حسين(ع) فرموده است: “هر کس مي‌خواهد اجلش به تأخير بيفتد و روزي‌اش زياد شود، صله رحم کند.”

رسول خدا(ص) فرمودند: مردي فقط از عمرش سه سال مانده، ولي صله رحم مي‌کند و خداوند سي سال به عمرش اضافه مي‌کند؛ و مردي از عمرش سي سال مانده، اما قطع رحم مي‌کند و خداوند سه سال او را زنده نگه مي دارد؛ که “بحمدالله ما يشاء ويثبت وعنده ام الکتاب” ـ (رعد/39) ـ يعني خداوند هر چه را که بخواهد محو مي کند و هر چه را بخواهد، ثابت مي‌گرداند؛ و در نزد اوست حقيقت کتاب.

و نيز فرمودند: “نيکي به پدر و مادر و صله رحم حساب روز قيامت را آسان مي‌گرداند”.

و نيز امام صادق(ع) فرموده اند: اي ميسّر! گمان مي‌کنم تو زياد به اقوامت رسيدگي مي‌کني؟ ميسّر گفت: بله؛ من وقتي در بازار کار مي‌کردم و دو درهم مزد مي‌گرفتم، يک درهم آن را به عمّه‌ام مي‌دادم و يک درهمش را به خاله‌ام. امام فرمودند : به خدا قسم اجل تو دو بار فرا رسيد، ولي هر بار تأخير افتاد.

قطع رحم به معناي رسيدگي نکردن و محبت نداشتن نسبت به نزديکان است، و از نظر شرعي امر بسيار ناپسندي به شمار مي‌رود؛ به طوري که در روايات چنين آمده است: “اگر نزديکان شما ارتباط خود را با شما قطع کردند، شما وصل کنيد؛ زيرا گناه قاطع رحم بسيار عظيم است”.

اميرالمؤمنين(ع) فرمودند: “صله کنيد با ارحام خود، گرچه آنها با شما قطع کرده باشند.”

رسول خدا فرمود: “جبرئيل(ع) به من خبر داد که بوي بهشت از فاصله هزار سال راه شنيده مي‌شود، ولي عاق والدين و قاطع رحم و مرد سالخورده زناکار آن را نخواهند شنيد(يعني اين عده به اين اندازه از بهشت دورند!).”

بله خداوند بهشت را آفريد و آن را خوشبو ساخت و بوي بهشت تا هزار سال راه مي‌رود؛ ولي عاق والدين و قاطع رحم آن بو را نمي‌شنوند.

کنيز امام صادق(ع) مي گويد: امام در بستر بيماري و شهادت افتاده بود و گاهي از هوش مي‌رفت. يک بار که به هوش آمد، فرمود به حسين بن علي بن علي – که پسر عموي پدر امام بود – هفتار دينار بدهيد؛ و به فلاني، فلان مقدار و به فلاني، فلان مقدار بدهيد. به امام عرض کردم: آيا به مردي بخشش مي‌کنيد که مي‌خواست شما را به قتل برساند؟! امام فرمود: آيا مي‌خواهي من از آنها نباشم که خداوند توصيف کرده است: “و کساني که بنا به امر خدا صله مي کند، و از پروردگارشان ميترسند و از بدي حساب بيمناکند؟!”

در روايت است که “اگر براي نيکي به پدر و مادرت مجبور باشي راهي به درازاي دو سال را بپيمايي، برو و اين نيکي را انجام ده، و براي صله رحم هم تا يک سال راه را طي کن”.

شخصي به رسول خدا(ص) عرض کرد: من اقوامي دارم که به آنها احسان مي‌کنم ولي آنها مرا اذيّت مي‌کنند. مي خواهم ديگر کاري به آنها نداشته باشم. امام فرمودند: “در اين صورت خداوند همه شما را رها مي کند”. عرض کرد: پس چه کنم؟ امام فرمود: “به آن کس که تو را محروم ساخته بخشش کن، و با آن کس که از تو قطع کرده بپيوند، و آن را که به تو ظلم کرده ببخش؛ و اگر چنين کني خداوند پشتيبان تو خواهد بود”.

رسول خدا فرمودند: “آيا مي‌خواهيد بگويم بهترين اخلاق دنيا و آخرت چيست؟

گفتند: بله يا رسول الله! فرمودند: “اخلاق کسي است که با آن کس که از او بريده آشتي کند، و به آن کس که او را محروم کرده ببخشد، و آن را که بر او ستم کرده ببخشايد. و هر کس بخواهد مرگش به عقب بيفتد و روزي اش فراوان شود، بايد تقواي الهي را پيشه سازد و صله رحم کند.”

به رسول خدا عرض کردند: بهترين صدقه کدام است؟ فرمود: “صدقه به خويشاوندي که دشمني شما را در دل داشته باشد. پس صله رحم به خويشان، عام است و حتي بدخواهان را نيز شامل مي‌شود.”

البته مواردي هم وجود دارد که قطع رحم اجازه داده شده است؛ مثل مواردي که ارتباط فاميلي با انسان کافر و مشرک يا منافق موجب تأثيرپذيري انسان و افتادن به وادي خطرناک کفر و شرک و انحراف مي گردد؛ مواردي که رفت و آمد با فاميل آلوده و گنهکار موجب تاييد اعمال وي در ديد ديگران و جذب سايرين به وادي گناه مي‌شود.

با اين حال، قطع رحم غلط است و در اين موارد به حداقل رابطه بايد کفايت کرد، نه قطع کلي؛ مثلاً يک احوالپرسي تلفني ساليانه ضرري ندارد.

صله رحم با فاميل درجه يک ـ مثل عمو، عمه، خاله و دائي ـ واجب و با بقيه مستحب مؤکد است.

 

لینک دانلود فایل  صله رحم چيست و آثار قطع رحم چيست pdf
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…