اقدام پژوهی بهبود وضع حجاب

اقدام پژوهی چگونه توانستم رعایت حجاب را دربین گروهی از اولیاء دانش آموزان بهبود بخشم شامل ۱۵ صفحه word قابل ویرایش و آماده شده برای تحویل فوری می‌باشد. این اقدام‌پژوهی شامل مقدمه، توصیف وضع موجود، جمع آوری داده ها و شواهد در دوبخش و راه حل‌هایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است همچنین در پایان منابع و مآخذ این اقدام پژوهی ذکر شده است. همچنین برای سهولت استفاده نسخه PDF اقدام‌پژوهی هم برای دانلود اضافه شد، در ادامه بخشی از این اقدام پژوهی را مشاهده می‌کنید.

پیشتر اقدام پژوهی‌هایی با موضوعات مختلف دیگر نیز برای دانلود ارائه کرده بودیم که میتوانید از اینجا برای بررسی و دانلود آن‌ها اقدام بفرمایید.

چکیده :

حجاب به معنای رهایی از دام شیطان  و فرار از هر پلیدی است . حجاب یعنی از زشتی ها گذشتن و درون را پاک کردن ،دژ مستحکم زن و مرد است در برابر هزاران تیر زهر آلود دشمن .

در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ با گروهی از اولیای دانش آموزان پایه چهارم دبستان برخورد کردم که نسبت به سایر اولیا از حجاب شایسته برخوردار نبودند.برآن شدم تا با اقدامات و تمهیداتی در طول سال تحصیلی ایشان را نسبت به حجاب و پوشش ترغیب نمایم.این کار با داشتن جلساتی با این مادران به صورت خصوصی و شرکت ایشان در کلاسهای آموزش زندگی به سبک اسلامی و ایرانی و کلاسهای عفاف و حجاب آغاز گردید. بقیه ی اولیای دانش آموزان نیز به صورت خصوصی و کلی در جلسه عفاف و حجاب در مدرسه حضور پیدا کردند. طی آن با توجه به فرد از روشهای مختلفی استفاده شد : مصاحبه با خانواده برای شناخت بیشتر و ریشه یابی مشکل او ،روشهای الگویی  ( معرفی زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان برترین زن )، روشهای تشویق مناسب ، جلب کردن توجه دانش آموز به نماز ، قرآن ،متوجه کردن ایشان به شان و شخصیت خود ، معرفی کتابها و منابعی که طی آن آگاهی دانش آموز نسبت به حجاب و چرایی حجاب افزایش پیدا کند ،بالا بردن عزت نفس با بیان مضرات بی حجابی و خطرات در کمین ،ارائه الگوهای مناسب پوشش ، معرفی به مشاور در صورت لزوم و داشتن ارتباط مناسب و مستمر با این دانش آموزان و جلب نمودن اعتماد ایشان.

درنهایت بعد از اجرای این اقدام پژوهی نتایج نشان داد که مادران دانش آموزان چهارم به رعایت حجاب وعفاف بدون اجبار علاقمند شدند وسطح آگاهی اولیا در زمینه ی مسائل تربیتی افزایش یافت مدیر و.مربی پرورشی وبقیه معاونان در این زمینه نقش بسزایی داشتند.

  مقدمه

بسیاری از دختران و زنان هنوز در پاسخ به این سوال که چرا زنان باید حجاب داشته باشند؟ به جواب روشنی دست نیافته و این عامل و بسیاری از عوامل فرهنگی، محیطی و… موجب شده است تا ناآگاهانه به ارزش حجاب خویش پی نبرده و دلیلی برای رعایت این دستور الهی نیابند و کم کم به سوی بدحجابی سوق داده شوند. اقدام پژوهی بهبود وضع حجاب

دشمن با جملات فریبدهنده و به ظاهر زیبای خود از قبیل: دلت پاک باشد، حجاب یعنی چه؟چادر یعنی چه؟! جلو می آید و جوانان ساده لوح ما را فریب می دهد، چادرها را از سر آنها خارج می کند و حیا را از وجودشان پاک می سازد. به آنها تلقین می کند که اگر بحث حجاب است، مانتو و مقنعه هم حجاب است، چادر که فقط حجاب نیست؟ بعد جلو می آید و می گوید اگر روسری کمی عقب تر باشد، گردی صورت بیرون باشد که اشکال شرعی ندارد، قدم بقدم جلو خواهد آمد تا چادر و حجاب را از زنان و دختران و ناموس مسلمان بگیرد. و آزادی هایی را برای پسران بیان می کند که اصلا در صلاح آنها نیست و با حیله و ترفند، بذر بی و بند و باری و بی غیرتی را در جوانان می کارد وآنوقت در یک فرصت مناسب ضربه کاری را وارد می کند، که دیگر هیچ زمانی  قابل جبران نخواهد بود.

پوشش وعفاف ازآن جهت که یک امرفطری است وبرای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارددرادیان ومذاهب الهی دارای جایگاه خاصی است تمام ادیان آسمانی حجاب وپوشش رابرزن واجب ولازم شمرده اندوجامعه بشری رابه سوی آن فراخوانده اندزیراحیائ ولزوم پوشش به طورطبیعی درنهادزنان به ودیعت نهاده شده واحکام ودستورهای ادیان الهی هاهنگ وهمسوبافطرت انسانی تشریع شده است.

توصیف وضع موجود (بیان مسئله)

 این آموزشگاه درسه طبقه می باشدکه هفت کلاس در پایه چهارم ،هفت کلاس درپایه پنجم وهفت کلاس درپایه ششم داردونمازخانه درزیرزمین مدرسه بناشده است و دارای سالن ورزشی،آزمایشگاه ، می باشد ، ۶۵۰دانش آموز در این دبستان مشغول به تحصیل می باشند

خانواده ها ازنظراجتماعی وفرهنگی اقتصادی درسطح  متوسط وپایین می باشدوشغل اکثرپدردانش آموزان کارگر می باشد.

باتوجه به اینکه  این اولیا ازوضعیت مالی خوبی برخوردارنبودند ولی هنگام ورود به مدرسه ظاهری متناسب با شان یک مادر نداشتند وحجاب وپوشش آنها چه در محیط مدرسه وچه در خارج از مدرسه وضعیت موجه ای نداشتند.لذا به این فکر افتادم که علت این کوتاهی وعدم توجه به حجاب را در بین آنها بررسی کنم.

شواهد۱

برای بررسی وبدست آوردن اطلاعات وشواهد لازم در این زمینه مورد نظر مشاهده را ازاولیا کلاس چهارم شروع کردم . در ابتدای سال هنگام ورود به جلسه متوجه شدم که  این گروه از اولیا  دانش آموزان در جلسه از پوشش مناسب برخوردار نیستند وهمچنین اکثریت اولیا دانش آموزان استفاده مناسب از مقنعه ندارند. بطوری که موهایشان مشاهده می گرددوهمچنین مانتو وشلوار هایشان تنگ وکوتاه بود.

برای بررسی بیشتر اقدام به توزیع برگه هایی در بین اولیا دانش آموزان کردم با این عنوان که”اولیای عزیزلطفا نظرتان را در مورد رعایت نکردن حجاب توسط بعضی از اولیای دانش آموزان بنویسید”

همچنین برگه هایی به دبیران در این زمینه ارائه گردید تا نظرشان را بیا ن کنند .

مصاحبه با عوامل آموزشگاه انجام دادم که به شرح ذیل می باشد:

 

مشاهده متن کامل بهمراه دانلود فایل اقدام پژوهی
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری بیشتر مطالب مرتبط
  • تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری

    تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…
  • تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    تحقیق درباره زبان و ادبیات فارسی

    ادبیات و زبان فارسی ادبیات یکی از گونه های هنر است و کلمات ، مصالح و موادی هستند که شاعر و…
  • تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    تحقیق زندگینامه احمد شاملو

    احمد شاملو احمد شاملو، شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی، در بیست و یکم آذرم…
بارگذاری در کافه تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی

تحقیق ادبیات پایداری

تحقیق ادبیات پایداری عنوان ادبیات پایداری معمولاً به آثاری اطلاق می‌شود که تحت تأثیر شرایط…